یکشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۹:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: عباس کاتوزیان نقاش ایرانی شامگاه جمعه ۲۳ فروردین بر اثر کهولت سن، در سن ۸۵ سالگی در منزلش درتهران درگذشت.

این در حالی است که پنج شنبه ۲۲ فروردین ۸۷ پس از ۹ سال دوری از فضای هنر ایران، نمایشگاهی از آثار او در نگارخانه اصلی فرهنگسرای نیاوران دایر شده بود. [مرور 50 سال نقاشی‌های عباس کاتوزیان]

این نمایشگاه ۵۰ سال نقاشی های عباس کاتوزیان نام دارد و دربرگیرنده نزدیک به صد اثر از نقاشی ها و طراحی های او است که برخی از این آثار برای نخستین بار به نمایش درآمدند.

عباس کاتوزیان در سال ۱۳۰۲ در تهران متولد شد و چنانکه خود می گفت: "تا آنجا که یاد دارم نقاشی کردم و نقاش بودم. همیشه در تار و پود طراحی تلاش کردم و غرق در رنگ ها بوده ام."

او هنرجوی هنرستان کمال‌الملک بود و بعدها در سال ۱۳۲۲ نایب رییس این هنرستان نیز شد. استاد حسین و استاد اولیا، از جمله معلمان او در این هنرستان بودند.

عباس کاتوزیان تنها نقاش ایرانی است که در سال ۱۳۵۲ آثارش در کنار آثار استاد کمال الملک در مجلس شورای ملی به معرض تماشا قرار گرفت.

عباس کاتوزیان ۵ نمایشگاه در آمریکا، دو نمایشگاه در پاریس، یک نمایشگاه در لندن، ۲۷ نمایشگاه انفرادی در تهران و ۹ نمایشگاه در آبادان برپا کرد.

برخی از آثار این نقاش در موزه‌های آستان قدس رضوی، موزه بوداپست و چند موزه اروپایی برجای مانده است.

"دختر کردی"، یکی از معروف ترین نقاشی های او به شمار می رفت. شهرت عباس کاتوزیان به نقاشی رئال و فیگوراتیو است و خود اعتقاد داشت که پایبند سبک خاصی در نقاشی نیست.

زرتشت، شهریار، اعتیاد، فقر و جنگ ایران و عراق موضوع تعدادی از آثار او را تشکیل می‌دهند که پیش از به اتمام رسیدن زندگی‌اش خلق کرد.

نمایشگاه نقاشی‌های آقای کاتوزیان تا سوم اردیبهشت ۸۷ در فرهنگسرای نیاوران دایر خواهد بود.

کد خبر 48619

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز