کتابفروشی‌های چین در پی کاهش فروش ۹۰ درصدی ناشی از ویروس کرونا برای زنده ماندن تلاش می‌کنند.

نفسهاي بيرمق كتابفروشي ها در چين

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ساوث‌چاینا، در بحبوحه شیوع کرونا، از ۷۰ هزار کتابفروشی حقیقی در چین، بسیاری از آنها، چه کوچک و چه بزرگ به خاطر کمبود مشتری ناشی از بسته شدن فروشگاه‌ها و امکانات عمومی تحت تاثیر قرار گرفته‌اند.
 
این ویروس ضربه مضاعفی به مغازه‌های کتابفروشی وارد کرده که پیش از این هم تحت فشار رقبای آنلاین خود و همچنین روند رو به رشد کتاب خواندن در دستگاه‌های الکترونیک نظیر کیندل بوده‌اند.
 
و با وجود اینکه بسیاری هنوز مطمئن نیستند که چه زمانی قادر به بازگشایی مجدد خواهند بود، برخی از آن‌ها در رسانه‌های اجتماعی به پخش زنده، کارت عضویت، سرمایه‌گذاری جمعی و تخفیف‌گذاری روی آورده‌اند.
 
فروشگاه اوسپِیس که نخستین شعبه آن در پکن قرار داشت، چهار شعبه در چین دارد اما در حال حاضر تنها یک فروشگاه آن در یک مرکز خرید در ضلع شرقی پایتخت مشغول به کار است و با کاهش فروش ۹۰ درصدی روبه‌روست.
 
وو یانپینگ، مدیر اوسپِیس با اشاره به اینکه حدود ۴۰ درصد درآمد این فروشگاه از فروش کتاب به دست می‌آید گفت: «حتا اگر تمام کتابفروشی‌های‌مان دوباره باز شوند، و کسب و کارمان مثل چیزی که الان هست باشد، بیش از دو تا سه ماه قادر نخواهیم بود در این حرفه بمانیم.»
 
شعبه اوسپِیس در شهر هانگژو که با ۲۸۰۰ مترمربع مساحت، بزرگ‌ترین فروشگاه و منبع اصلی درآمد آن محسوب می‌شود، حتا بعد از آنکه شهر در حال بازگشت به حالت عادی خود است، هنوز تاریخ مشخصی را برای بازگشایی اعلام نکرده است. هانگژو، مرکز استان ژجیانگ که چهارمین رتبه در تعداد مبتلایان به این ویروس را دارد، سیستم تایید خود را که در آن شرکت‌ها می‌توانستند برای از سر گرفتن فعالیت‌های خود اقدام کنند، متوقف کرده و در عوض فهرستی از کسب و کارهایی که باید همچنان بسته بمانند، شامل کتابفروشی‌ها، سینماها و آرایشگاه‌ها منتشر کرده است.
 
نتایج یک بررسی جدید که اوایل ماه فوریه بر بیش از هزار کتابفروشی حقیقی در سرتاسر چین انجام شده نشان می‌دهد که بیش از ۹۰ درصد آن‌ها درآمد نداشته‌اند.
 
برخلاف کتابفروشی‌های دولتی که شبکه توزیع و عرضه گسترده‌ای دارند و از کمک‌هزینه‌های تاخیر در پرداخت به تامین‌کنندگان سود می‌برند، اکثر کتابفروشی‌های کوچک و متوسط از چنین تسهیلاتی برخوردار نیستند و بسیاری به غیر از فروش کتاب منبع درآمد دیگری ندارند.
 
در این بررسی آمده است که یک‌سوم کتابفروشی‌های کوچک با هزینه‌ ماهانه کمتر از ۵۰۰ هزار یوان، در صورتی که به مدت یک ماه بسته بمانند یا بعد از بازگشایی سریعا بهبود نیابند، با مشکلات جدی در جریان نقدینگی مواجه خواهند شد.
 
زِنگ فنگ، از پژوهشگران این بررسی گفت: «بازیابی و بهبود کتابفروشی‌ها از سال ۲۰۱۳ انجام شده، اما بعد از این شاهد تعدیل اضطراری در مقیاس بزرگ و حتا بسته شدن کتابفروشی‌های کوچک و متوسط در آینده خواهیم بود.»
 
دولت مرکزی با شناخت ارزش اجتماعی و فرهنگی کتابفروشی‌ها در سال ۲۰۱۳ شروع به یارانه دادن به آن‌ها کرد و تا پایان سال ۲۰۱۹ چین بیش از ۷۰ هزار کتابفروشی داشت که در مقایسه با ۱۴ هزار کتابفروشی در ایالت متحده رقم بزرگی است. پارسال چهار هزار فروشگاه جدید افتتاح و در عین حال بیش از ۵۰۰ فروشگاه بسته شد.
 
زِنگ اضافه کرد: «برخی از کتابفروشی‌ها نگران‌اند که این ویروس می‌تواند رفتارهای مصرفی مردم را در بلندمدت تغییر دهد. اکثریت قریب به اتفاق افرادی که واقعا عاشق کتاب هستند، همین حالا هم از مصرف‌کنندگان پلتفرم‌های آنلاین هستند. اگر کتابفروشی‌های حقیقی بیش از این مشتریان خود را از دست بدهند، فضای کسب و کار برای کتابفروشی‌های متمرکز بر علوم انسانی و علوم اجتماعی به‌طور فزاینده‌ای دشوار خواهد شد.»
 
کتابفروشیِ ۱۲۰۰ در شهر گوانگژو در جنوب چین نیز مثل اوسپِیس از وجود ویروس کرونا رنج می‌برد. بیش از نیمی از هفت شعبه آن بسته شده‌اند و فروش آن ۱۰ درصد کاهش داشته است. لیو ارکسی، صاحب کتابفروشی ۱۲۰۰ در پستی در رسانه‌های اجتماعی نوشت: «به مدت شش سال فروشگاه اصلی کتابفروشی ۱۲۰۰ هرگز شب‌ها هم بسته نشد اما حالا شب‌ها چراغ‌های اینجا خاموش است. ما از این بابت بسیار نگرانیم. اگر این ویروس از این هم بیشتر دوام پیدا کند، چراغ‌ها در طول روز نیز خاموش خواهند شد.»

کد خبر 486180

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • س م حسنی IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
    0 0
    لمس کتابها در باغ کتاب شهرداری تهران توسط هزاران نفر در روز باعث شیوه سریع کرونا خواهد شد، کرونا درسطوحی مانند جلد کتاب میتوانند تا ۱۰ روز ماندگاری داشته باشند، متاسفانه شهرداری برای منافع خود این خطر را جدی نمیگیرد....