شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۰
۰ نفر

عبدالله گل، همراه سابق اردوغان و رئیس جمهور پیشین ترکیه، بعد از اختلاف نظر با او از سال ۲۰۱۸ مقابل وی قرار گرفت و حالا گفته می‌شود برای انتخابات ۲۰۲۳ به میدان می‌آید.

تركيه عبدالله گل

به گزارش همشهری آنلاین، عبدالله گل، که از سال۲۰۰۷ تا ۲۰۱۴ رئیس جمهور ترکیه بود، در سال۱۹۵۰ در قیصریه به دنیا آمده است. پدرش احمد حمدی گل یکی از کارکنان کارخانه هواپیماسازی در قیصریه بوده است. عبدالله گل لیسانس و فوق‌لیسانس خود را در رشته اقتصاد از دانشگاه اقتصاد استانبول دریافت کرد و در سال۱۹۷۸ دکتری خود را در دانشگاه لندن به پایان رساند. بعد از بازگشت از انگلستان به‌عنوان استاد اقتصاد در دانشگاه مشغول به تدریس شد.  

در سال‌های ۱۹۸۳ تا ۱۹۹۱ به‌عنوان اقتصاددان در بانک توسعه اسلامی مشغول به‌کار بود. از سال۱۹۹۱ از منطقه ساکاریه راهی مجلس شد و تا سال۱۹۹۵ عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بود. از ۹۵ تا ۲۰۰۱ نیز عضو کمیته امورخارجه مجلس بود.  
در سال۲۰۰۱ با دوستش رجب طیب اردوغان، حزب عدالت و توسعه را تاسیس و دوباره وارد مجلس شد.

  • دوران ریاست‌جمهوری

حزب عدالت و توسعه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۰۷ گل را به‌عنوان کاندیدای خود معرفی کرد. از ریاست‌جمهوری او به‌عنوان دوران جدیدی در سیاست ترکیه یاد شد؛ چرا که نخستین رئیس‌جمهور ترکیه با پیشینه اسلامی بود. او در دوران ریاست‌جمهوری‌اش با تصویب قوانینی موافقت کرد که جنجال‌های زیادی را در پی داشتند و مورد انتقاد مخالفان سیاسی دولت قرار گرفتند.

 قانون تشدید محدودیت‌های اینترنت در سال۲۰۱۳، قانون افزایش کنترل سیاسی بر دستگاه قضایی در سال۲۰۱۴، قانون ارائه اختیارات جدید به سازمان اطلاعات ملی و قانون محدودیت مصرف الکل در سال۲۰۱۳ ازجمله این موارد بود. رجب طیب اردوغان در این دوران، نخست‌وزیر او بود و بعد خودش برای انتخابات سال۲۰۱۴ وارد عمل شد.

  • وضعیت فعلی

گل از سال۲۰۱۴ و بعد از اعطای ریاست‌جمهوری به اردوغان از صحنه سیاست کنار رفت و در این سال‌ها به فعالیت‌های حزبی و اجتماعی خود به صورت کمرنگ ادامه داد. تا سال۲۰۱۸ نیز او در برابر اردوغان و سیاست‌های او موضع گیری‌های محتاطانه‌ای داشت. اما در انتخابات سال۲۰۱۸ زمزمه‌هایی برای ورود عبدالله گل به رقابت با اردوغان شکل گرفت. او در نهایت راضی نشد مقابل رفیق دیرینه خود بایستد و در انتخابات حضور پیدا نکرد. از اینجا بود که انتقادات او به اردوغان نیز وارد مواضع تندتری شد.
 یکی از مواضع او در آن زمان، واکنش‎ به ابطال انتخابات محلی استانبول بود که به باور او ترکیه را یک گام بلند دیگر به حاکمیت اقتدارگرایانه نزدیک کرده است. در اواسط سال۲۰۱۹ روزنامه حریت ترکیه گزارش کرد که عبدالله گل به همراه دوستان سابق اردوغان و چند تن از وزرای سابق و اعضای سابق حزب عدالت و توسعه قصد دارند پس از جدایی از حزب عدالت و توسعه، حزب جدیدی راه‌اندازی کنند.

 این خبر در حد شایعه باقی ماند تا اینکه احمد داووداوغلو- نخست‌وزیر پیشین ترکیه- سرانجام در اواخر سال۲۰۱۹ حزب خود را با نام آینده تاسیس کرد. حالا اعضای دیگر حزب عدالت و توسعه نیز احتمالا احزاب دیگری را تاسیس می‌کنند و این پیش‌بینی قوت گرفته است که باباجان و گل نیز به‌صورت مشترک حزب خود را به‌زودی رونمایی کنند. ایجاد احزاب جدید، دولت اردوغان و حزب عدالت و توسعه را ضعیف‌تر خواهد کرد و این یک گام برای تعیین سرنوشت متفاوت برای ریاست جمهوری ۲۰۲۳ ترکیه است.  

برخی منابع خبری ترکیه می‌گویند عبدالله گل قصد دارد خود را نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۳ ترکیه کند. این در حالی است که عبدالله گل این خبر را تاکنون نه تأیید و نه تکذیب کرده است.  
عبدالله گل همچنان به فعالیت‌های حزبی و سیاسی خود ادامه می‌دهد. او چندماه پیش نیز با کمال قلیچدار اوغلو- رهبر حزب جمهوریخواه خلق- دیدار و گفت‌وگو کرد و با هم موافقت کردند که یک نامزد مشترک برای انتخابات سال۲۰۲۳ معرفی کنند. به‌نظر می‎رسد هدف اصلی گل، انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری آینده است که احتمالا در ژوئن سال۲۰۲۳ برگزار خواهد شد.

  • انتخابات ۲۰۲۳

برخی منابع خبری ترکیه می‌گویند عبدالله گل قصد دارد خود را نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۳ ترکیه کند. این در حالی است که عبدالله گل این خبر را تاکنون نه تأیید و نه تکذیب کرده است.

  • منبع روزنامه همشهری شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۸
کد خبر 485994

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha