لباس محلی مردان گیلان شامل پیراهن، جلیقه همراه با شلوار گشاد، شالِ کمر و کلاه نمدی است.

لباس مردان گیلانی

همشهری آنلاین: در مناطق مختلف، لباس مردان گیلان با هم تفاوت‌هایی دارند و پوشیدن لباس بومی و سنتی در روستاها و مناطق کوهپایه‌ای بیشتر به چشم می‌خورد. در کل باید لباس گیلانی را به ۳ دسته تقسیم کرد که همه این موارد کاربرد دارند. لباسی که اکنون به لباس گیلانی می‌شناسیم، درواقع لباس مردم منتهی‌الیه شرقی گیلان است که به آن لباس گالشی یا قاسم‌آبادی می‌گویند. همچنین مردم منطقه تالش‌نشین هم لباس ویژه خود را دارند. درمنطقه تات‌نشین عمارلوی گیلان هم لباس مخصوص منطقه هنوز کاربرد دارد.

لباس محلی مردان گیلانی شامل کتی به‌نام چوخا، پیراهن نخی، شلوار، شال، کلاه نمدی و جلیقه است.  

مردان گیلانی از کت پشمی به‌نام چوخه یا چوخا استفاده می‌کنند. البته در روزهای سرد کت‌های پشمی کوتاه و در شب‌ها کت‌های بلند یا شولا می‌پوشند. این کت‌های پشمی از پشم بز تهیه می‌شوند، زیرا منافذ پشم بز در هوای مرطوب بسته می‌شود و مانع نفوذ آب به داخل کت می‌شود.

همچنین مردان گیلانی در زیر چوخا پیراهن نخی می‌پوشند. رنگ این پیراهن هم روشن است. آنها یک شلوار ساده پشمی به رنگ سیاه استفاده می‌کنند. شلوار مردان غرب گیلان که به آن شلار می‌گویند، دمپای تنگ دارد، اما دمپای شلوار مردان شرق گیلان برای پیرمردان، لوله‌ای ساده و برای جوانان دکمه‌ای و رنگ این شلوارها هم تیره است. شلوار چروداری، قدک، تنگ تومان، دیج از انواع شلوارهای محلی مردم گیلان است.

کلاه نمدی و جلیقه هم که به آنها جلقته یا جلقده گفته می‌شود نیز جزو لباس مردان گیلانی است که بسته به فصل، جنس آن متفاوت است. این جلیقه در مناطق کوهستانی از پشم و در مناطق جلگه‌ای از پارچه‌ای خنک‌تر دوخته می‌شود.

یک شال پهن هم برای پیچیدن دور کمر به‌ویژه  برای جشن‌ها و عروسی‌ها در بین مردان کاربرد دارد. بسته به شغل نوع لباس مردان گیلانی تغییر می‌کند. به عنوان نمونه کلاه دامداران در کوهستان‌ها که به گالش معروف هستند از جنس پوست است.

به‌طور کلی کلاه ترک‌دار تالشی،   کلاه نمدی و پوستین کلاه که از پوست بره تهیه می‌شد کلاه‌های مخصوص مردان گیلانی‌اند.

همچنین دامداران کوهستانی از بالاپوش نمدی هم استفاده می‌کنند. پای‌افزار گالشان نیز نوعی کفش از جنس چرم است که به آن چوموش یا چموش می‌گویند.

چوپانان گیلانی نیز لباسی با نام کولاگیر به تن می‌کنند که جنس آن از نمد است و آستین ندارد.

ارسی، چاروق، گیوه، پوتین گالش، چکمه، چوکوتور (چیکتور) و کفش چوبی یا کتله (نوعی دمپایی) از دیگر پای‌افزارهای محلی هستند.

کد خبر 485919
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha