سه‌شنبه ۴ مهر ۱۳۸۵ - ۱۷:۰۸
۰ نفر

امیر محبیان: سخنان بشار اسد در گفتگو با مجله آلمانی اشپیگل پیرامون صلح با اسرائیل در صورت بازپس‌گیری بلندی‌های جولان، در سطح رسانه‌ها و همچنین در نزد تحلیل گران قابل تأمل ارزیابی شده است.

بعضی از تحلیل‌گران این موضع بشار اسد را فاصله‌گیری وی از موضع اعلامی دکتر احمدی نژاد رئیس جمهور ایران و حاکی از نرم شدن لحن وی در برابر آمریکا و رژیم صهیونیستی دانسته‌اند.

چنانچه به سوابق سخنان بشار اسد رئیس جمهوری سوریه، پس از نبرد قدرتمندانه 34روزه حزب‌الله با رژیم صهیونیستی بازگردیم، در می‌یابیم که سخنان بشار اسد در بستری دیگر بیان شده و اساساً جدید تلقی نمی‌شود.

روز سه‌شنبه، 15 آگوست، بشار اسد در نخستین اظهار نظر عمومی خود درباره بحران لبنان اظهار داشت: پیروزی حزب‌الله در جنگ اخیر لبنان، باعث پدیدآمدن خاورمیانه جدیدی شده است. بشار اسد در همان اظهار نظر پیرامون اشغال بخشی از خاک سوریه توسط اسرائیل گفت: به استقرار صلح در آینده نزدیک امیدی ندارد و افزود که در غیاب مذاکرات صلح، تنها راه باقیمانده مقاومت در برابر اسرائیل است.

اسد سپس تأکید کرد: روند صلح باید شامل اقدام اسرائیل در بازگرداندن اراضی اشغالی به صاحبان اصلی آنها و احقاق حقوق آنان باشد.

تردیدی نیست که پس از پیروزی مقاومت حزب‌الله در لبنان در برابر رژیم صهیونیستی تحلیل‌های متعددی در جهان عرب به وجود آمده و گروهی شرایط موجود را مشابه شرایط پس از جنگ رمضان در سال 1973 می‌دانند ولی واقعیت آنست که هیچ کشوری نمی‌تواند مقاومت حزب‌الله را مقدمه‌ای برای سازش تلقی کند.

سوریه نیز بخوبی از این وضعیت آگاه است و درس به دست آمده از مقاومت حزب‌الله ثابت می‌کند که رژیم صهیونیستی جز در مقابل قدرت هیچگونه عقب‌نشینی از خود نشان نخواهد داد و هرگونه تلاشی برای معامله از طریق عقب‌نشینی از مواضع به نتیجه نخواهد رسید، از همین رو، بشار اسد در 15 آگوست به درستی گفت که: پیروزی حزب‌الله در مقابل تهاجم برنامه‌ریزی شده اسرائیل به لبنان چشم‌انداز مورد نظر ایالات متحده برای خاورمیانه را به سراب تبدیل کرده است.

لذا، استقرار صلح آمریکایی در خاورمیانه به شکست انجامیده و درسهای مقاومت حزب‌الله به سوریه و کلیه کشورهای اسلامی می‌آموزاند که هرگونه گرایش به سمت معامله با اسرائیل بدون تردید به یأس و شکست خواهد انجامید.

کد خبر 4858

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز