دانشمندان آمریکایی می‌گویند نخستین نقشه سه‌بعدی اتمی بخشی از ویروس کورونا را به سلول‌های انسانی می‌چسبد، تهیه کرده‌اند که کاری ضروری برای تولید واکسن و دارو برای این بیماری است.

spike protein

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری فرانسه گروهی از پژوهشگران در دانشگاه تگزاس در آستین و موسسه‌های ملی بهداشت آمریکا (NIH) ابتدا با استفاده از رمز ژنتیکی ویروس کورونای جدید که پژوهشگران چینی در اختیار عموم قرار دادند، نمونه‌ای پایدار از این بخش کلیدی ویروس به نام «پروتئین گل‌میخ» (spike protein) ایجاد کردند.

آنها سپس این پروتئین گل‌میخ را با استفاده از تکنولوژی پیشرفته «میکروسکوپ الکترونی کرایوژنیک» تصویری سه‌بعدی از این بخش ویروس تهیه کردند.

یافته‌های این دانشمندان در ژورنال «ساینس» منتشر شده است.

جیسون مک‌للان، از دانشگاه تگزاس که سرپرست این پژوهش بود، گفت: «پروتئین گل‌میخ در واقع همان آنتی‌ژن یا پادگنی است که ما می‌خواهیم به بدن بشناسانیم تا با تحریک دستگاه ایمنی آنتی‌بادی‌ها یا پادتن‌هایی بر ضد آن تولید کند. سپس هنگامی که ویروس واقعی وارد بدن شود، دستگاه ایمنی آماده و مسلح برای حمله به آن است.»

او افزود که او همکارانش قبلا سال‌های بسیاری به بررسی سایر اعضای خانواده ویروس‌های کورونا از جمله سارس و مرس پرداخته‌اند و همین تجربه آنها در ایجاد شیوه‌های مهندسی مورد نیاز برای پایدار نگهداشتن پروتئین گل‌میخ کمک کرد.

این پروتئین مهندسی‌شده گل‌میخ هم اکنون در حال آزمایش به عنوان یک واکسن بالقوه است.

این گروه دانشمندان این نقشه از ساختار مولکولی این پروتئین را برای همکارانشان در سراسر دنیا فرستاده‌اند، تا آنها بتوانند با بهبود بخشیدن به آن پاسخ ایمنی قوی‌تری را برانگیزانند.

این مدل همچنین می‌تواند به دانشمندان کمک کند که پروتئین‌های جدیدی بسازند که با اتصال به بخش‌های متفاوت این گل میخ و جلوگیری از کارکرد آن به عنوان یک داروی ضد ویروسی بیماران را درمان کنند.

این در حالی است که شمار تلفات ناشی از بیماری کوید-۱۹ از ۲۰۰۰ مورد و  شمار بیماران از ۷۵۰۰۰ مورد گذشته است.

کد خبر 485464

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha