مجموع نظرات: ۱
پنجشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۴
۰ نفر

سازمان ملل متحد می‌گوید هیچ‌ کشوری در جهان به طور کامل از سلامت و آینده کودکان حمایت نمی‌کند.

كودك

به گزارش همشهری آنلاین به نقل دویچه وله بر اساس مطالعه‌ای که توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) و صندوق کودکان سازمان ملل متحد صورت گرفته، کودکان و نوجوانان در نروژ، کره جنوبی و هلند بیشترین امکانات برای زندگی و پیشرفت را در اختیار دارند.

بر اساس فهرست این مطالعه فرانسه و ایرلند چهارم و پنجم، آلمان و سوئیس در رتبه‌های چهاردهم و پانزدهم هستند. ترکیه، عمان، اردن و ایران در رتبه‌های ۶۰ تا ۶۳‌ قرار دارند.

کارشناسان سازمان ملل در تحقیق خود، اطلاعات مرتبط با وضعیت بهداشتی، مدارس و تغذیه در هر کشور را بررسی کرده‌اند. آنها همچنین اطلاعات مرتبط با تغییرات آب و هوایی، تخریب محیط زیست، اضافه وزن، سوء‌مصرف الکل و دخانیات را به عنوان فاکتورهای خطرناک برای کودکان در نظر گرفتند.  

نتیجه مطالعه آنها نشان می‌دهد در کشورهای آفریقایی کودکان بدترین شرایط را دارند. بدترین آمار مربوط به کودکان جمهوری آفریقای مرکزی است. این کشور در مطالعه سازمان بهداشت جهانی و صندوق کودکان سازمان ملل در جایگاه ۱۸۰ یعنی آخرین کشور در زمینه ارائه خدمات به کودکان قرار دارد. کودکان در چاد و سومالی در رتبه‌های ۱۷۹ و ۱۷۸ هستند.

  • هیچ کشوری تمام خدمات مورد نیاز کودکان را ارائه نمی‌دهد

این مطالعه نشان می‌دهد در کشورهای فقیرتر جهان، سوء‌تغذیه تأثیری به شدت منفی بر رشد و تکامل حدود ۲۵۰ میلیون کودک دارد که نتیجه آن عدم شکوفایی کامل توانایی‌های این کودکان برای دست‌یابی به زندگی بهتر خواهد بود.

کارشناسان سازمان ملل در مقابل تأکید کردند که کشورهای ثروتمند با تولید گاز دی‌اکسید کربن و آلوده کردن آب‌ و هوا، آینده تمام کودکان جهان را به خطر می‌اندازند.

آنها می‌گویند اگر تولید گازهای گلخانه‌ای به عنوان فاکتور مخرب برای کودکان در نظر گرفته شود، نروژ به رتبه ۱۵۶ هلند ۱۶۰ و آلمان به ۱۶۱ سقوط خواهند کرد و برعکس کشورهای آفریقایی مانند بوروندی، چاد و سومالی در جایگاه اول قرار می‌گیرند، اما وضعیت این کشورها از نظر بهداشتی، غذایی و آموزشی برای کودکان بسیار نامناسب است.

این کارشناسان اما نتیجه‌گیری کردند که خدمات هیچ کشوری در جهان برای سلامت کودکان، بهبود شرایط محیطی و ارائه چشم‌اندازی برای آینده آنها صددرصد مطلوب نیست.

به عنوان مثال آمده است: همه کشورهای جهان برای محصولات مضر مانند الکل، تنباکو و نوشیدنی‌های حاوی شکر زیاد و فست فود تبلیغ می‌شود.

عدم تغذیه سالم یکی از مهمترین نکاتی است که در این مطالعه به آن اشاره شده است. کارشناسان سازمان ملل خاطر نشان کردند در حالی‌که سال ۱۹۷۵ یازده میلیون کودک خردسال در سراسر جهان دچار اضافه وزن بودند، این رقم در سال ۲۰۱۶ میلادی به ۱۲۴ میلیون کودک افزایش پیدا کرده است.

سازمان بهداشت جهانی از تمام کشورهای جهان خواسته‌ است سرمایه‌گذاری بیشتری در زمینه مراقبت‌های بهداشتی و بهبود شرایط رشد کودکان را افزایش دهند.

صندوق کودکان سازمان ملل متحد، یونیسف هم از تمام دولت‌ها خواسته است توجه بیشتری به کودکان در برنامه‌های توسعه خود داشته باشند.

این نهاد به عنوان مثال پیشنهاد کرده در تمام سطوح از محله زندگی تا بالاترین سطوح سیاسی  کمیته‌های نوجوانان تشکیل شود و همچنین اپ‌هایی طراحی شوند که به نوجوانان امکان دهند با هم مرتبط شوند و نیازها و خواست‌های خود را مطرح کنند.

یونیسف همچنین پیشنهاد کرده که در مدارس به کودکان و نوجوانان آموزش داده شود که چگونه می‌توانند مشکلات خود را بهتر مطرح کنند و با دیگران در میان گذارند.

کد خبر 485454

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایران IR ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۲
    2 0
    مطلب را نخوانده میگم!!!! حتما ایران!!!!!