مدیرجهاد کشاورزی شهرستان ری گفت: ۲۵۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی این شهرستان از ابتدای سال‌جاری تاکنون به سامانه‌های نوین آبیاری تحت فشار و قطره‌ای مجهز شده‌ است.

آبیاری تحت فشار

به گزارش همشهری‌ آنلاین به نقل از ایرنا،  محمد عباسی اظهار کرد: این درحالی است که ۱۵۰ هکتار دیگر از زمین‌های کشاورزی شهرستان ری نیز تا پایان سال جاری به سیستم‌های نوین آبیاری تحت فشار تجهیز خواهد شد.  

وی گفت: تجهیز ۹۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی به سامانه‌های آبیاری تحت فشار در سال ۹۸ در دستور کار جهاد کشاورزی شهرستان ری قرار داشت.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ری اضافه کرد: در مجموع بیش از ۹ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان ری مجهز به سیستم‌های نوین آبیاری شده و با اجرای آن علاوه بر افزایش راندمان آب، افزایش عملکرد کشاورزان و جلوگیری از تبخیر آب نیز بهبود یافته است.  

این مسئول با اشاره به این‌که دولت تا سقف ۸۵ درصد از هزینه‌های آبیاری تحت فشار را به صورت کمک بلاعوض به کشاورزان ارائه می‌دهد، افزود: کشاورزان باید توجه داشته باشند که میزان این کمک‌ها بستگی به مساحت و موقعیت اراضی دارد.  

وی گفت: دولت برای تجهیز یک هکتار از زمین‌های زراعی به سامانه آبیاری موضعی (قطره ای) تا ۱۷۰ میلیون ریال، به سامانه بارانی بین ۹۰ میلیون تا ۱۴۰ میلیون ریال و تجهیز به سامانه کم فشار بین ۵۰ تا ۷۰ میلیون ریال کمک بلاعوض در نظر گرفته است.  

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ری استان تهران اضافه کرد: اراضی کشاورزی اگر از ۵۰ هکتار بالاتر باشند، کمک‌های بلاعوض بیشتری دریافت می‌کنند.  

عباسی ادامه داد: آورده کشاورزان نیز برای تجهیز هر هکتار از اراضی کشاورزی به سیستم‌های نوین آبیاری در سامانه بارانی و قطره‌ای در حدود ۱۰۰ میلیون ریال و در سامانه کم فشار ۴۰ میلیون ریال است.

 این مسئول با بیان این‌که استقبال کشاورزان نسبت به تجهیز سامانه‌های نوین کشاورزی در سال‌های اخیر کاهش یافته است، اضافه کرد: گرانی ادوات سامانه‌های نوین آبیاری، هزینه نصب و افزایش هزینه‌های نگهداری این سامانه‌ها از مهمترین علل کاهش رغبت کشاورزان است.  

عباسی بیان کرد: کشاورزان بخش فشافویه و کهریزک به دلیل داشتن اراضی کشاورزی وسیع نسبت به کشاورزان بخش‌های قلعه نو و کهریزک از رغبت بیشتری برای استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری برخوردار هست.  

شهرستان ری با ۲۹ هزار هکتار زمین کشاورزی سالانه حدود ۸۵۰ هزار تن محصولات کشاورزی و زراعی تولید می‌کند.  

ری رتبه اول تولید گندم، ذرت علوفه‌ای، انواع صیفی،  شیر و رتبه دوم تولید جو و تخم‌مرغ را در استان تهران دارد.

کد خبر 485312

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha