شاعر و پیشکسوت شعر آیینی کشور گفت: شعر آیینی، یک رسانه قوی و تاثیرگذار در جامعه محسوب می‌شود و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز به بالندگی اعجاب برانگیزی رسیده‌ است.

اختتامیه نخستین کنگره شعر افق قزوین

به گزارش همشهری‌ آنلاین به نقل از ایرنا، محمدعلی مجاهدی، یکشنبه ۲۷ بهمن در حاشیه برگزاری مراسم اختتامیه نخستین کنگره شعر افق قزوین گفت: هر شعری که به لحاظ محتوایی، به نحوی متاثر از منابع متقن و حیاتی، به خصوص قرآن کریم و متون روایی و تاریخ اسلام باشد، شعر آیینی به شمار می‌رود.

وی اظهار کرد:هر قدر ما از جوهره اصلی و ذاتی شعر فاصله بگیریم، موجب سطحی شدن شعر می‌شویم و همزمان نیز باید دغدغه اصالت محتوایی شعر را در ذهن خود زنده نگاه داشته و به آن متعهد بمانیم.

این شاعر پیشکسوت شعر آیینی کشور با بیان اینکه زیرمجموعه‌ای که برای این شعر تعریف می‌کنیم در وصف اشعار توحیدی، اخلاقی، اجتماعی، مقاومت و پایداری، دفاع مقدس و مدافعان حرم است، تاکید کرد: ما در حوزه شعر عاشورایی و مباحث مربوط به سیره اهل بیت (ع) خطوط قرمزی داریم که باید مورد توجه قرار گیرد اما برخی مداحان با غلو و تحریف، اصالت محتوایی شعر عاشورایی را حفظ نکرده‌اند.

مجاهدی با انتقاد از افراط و تفریط در شعر آیینی گفت: در اشعار عاشورایی ممکن است با مطالبی حاشیه‌ای که ارتباط چندانی نیز به اصل واقعه عاشورا ندارند روبرو شویم که این مساله موجب جدایی از ماهیت فطری شعر خواهد شد.

پدر شعر آیینی کشور اظهار کرد: بزرگترین خدمتی که شاعران آیینی ما در عرصه شعر آیینی می‌توانند انجام دهند رویکرد حماسی و ارزشی به فرهنگ معنوی عاشورا و واگویی هنری مفاهیم فرهنگ عاشورا که مورد غفلت قرار گرفته، خواهد بود.

کد خبر 484746

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha