یکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۰
۰ نفر

گروهی از دختران نوجوان کار در قالب یک پروژه نمایشی، داستان «مجمع مرغان» را به صحنه می‌برند.

مجمع مرغان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، این دختران که در فاصله سنی ۱۰ تا ۱۷ سال هستند، مدتی است در قالب گروهی تئاتری به نام «پرتو ستارگان» با مدیریت مریم شاهبداغی آموزش تئاتر می‌بینند و به تازگی اولین اجرای تمرینی خود را با حضور مخاطبان در جشنواره مونولوگ دانشگاه تهران به صحنه برده‌اند.

شاهبداغی که بر اساس یک دغدغه شخصی این گروه را تشکیل  داده، درباره شکل‌گیری این پروژه و اهداف خود از تشکیل این گروه گفت: هدفم این بود که با آموزش‌ها و تمرین‌های تئاتری، مهارت‌های زندگی را به این دختران آموزش بدهم؛ مهارت‌هایی نظیر رهایی، عزت نفس، توانایی ابراز وجود، بالا بردن اعتماد به نفس، پرورش خلاقیت و ... 

وی ادامه داد: برای انجام این پروژه فکر کردیم بر «سیمرغ» عطار کار کنیم چون هدف ما امیدبخشی به این نوجوانان است به همین دلیل داستان «مجمع مرغان» را انتخاب کردیم؛ داستانی که در آن مرغان به نور و خدایی که می‌توانند به آن وصل شوند، امید دارند و برای رسیدن به این هدف حرکت می‌کنند.

این دانش‌آموخته تئاتر اضافه کرد: ما این داستان را انتخاب کردیم اما از خود بچه‌ها خواستیم تا هر یک پرنده‌ای شوند و دغدغه‌های خود را بنویسند. به این معنا که خود آنان در فرایند شکل‌گیری داستان‌هایشان نقش مستقیمی داشتند و در قالب این پرندگان، به تخلیه روانی خود پرداختند.

شاهبداغی که برای اجرای این پروژه از همکاری چند موسسه خیریه بهره برده است، ادامه داد: ما با موسسه رویش نهال که زیر نظر بهزیستی است، این کار را آغاز کردیم و از دوستانی کمک گرفتیم که هم دانش‌آموخته تئاتر بودند و در این زمینه تجربه داشتند و هم اطلاعات روانشناسی خوبی دارند.  

وی یادآوری کرد: هدف ما اجرای عمومی این نمایش به مدت یک هفته تا ده شب بود ولی در این فاصله متوجه شدیم دانشگاه هنر جشنواره مونولوگی دارد. اولین اجراهای ما روزهای ۲۴ و ۲۵ بهمن در پردیس باغ ملی دانشگاه هنر تهران انجام شد و برای اولین بار بچه‌ها با حضور تماشاگران اجرا داشتند. به گفته او، قرار است این پروژه نمایشی که اردیبهشت در این جشنواره اجرا شود و بعد از آن نیز اجرای عمومی خواهد داشت.

شاهبداغی توضیح داد: این پروژه، تماشاگر محور است و نیازمند سالن مرسوم تئاتر نیست بلکه اینستالیشینی است که حالت نمایشگاهی دارد و مخاطب در جای جای نمایش در حال حرکت است.
او در ادامه گفت: برای آماده‌سازی این پروژه قرار است اصغر نوری ‌ـ نویسنده و کارگردان و مترجم تئاتر ـ به این گروه بپیوندد تا از دل متن‌های نوشته شده نوجوانان، متنی منسجم شکل بدهد.
 

کد خبر 484650

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha