«اثر تعمیرات و گچ‌کاری چندماه قبل هنوز روی دیوار خانه تازه است اما سقف خانه باز هم از شدت رطوبت طبله کرده و تغییر رنگ داده است.» این جمله وصف حال مشترک همه خانه‌های محله گلابدره است. در محله‌ای که خانه‌های قدیمی و فرسوده‌اش به صورت پلکانی به هم تکیه‌ کرده‌اند، نشت فاضلاب خانه‌های بالادست به منازل مسکونی اطراف به معضل شماره یک اهالی تبدیل شده است.

گلابدره 2

همشهری آنلاین-حسن حسن زاده: سال‌هاست شبکه فاضلاب شهری محله گلابدره نیمه‌کاره رها شده و دفع فاضلاب منازل مسکونی در این محله قدیمی با حفر چاه انجام می‌شود. اکنون که خانه‌های گلابدره به شبکه فاضلاب متصل نیستند پیامدهای دیگری مانند درگیری و نزاع میان همسایه‌ها بر سر نشت فاضلاب و انتشار بوی نامطبوع در معابر محله گریبان ساکنان گلابدره را گرفته است.

درگیری ۱۵همسایه‌ بر سر نشت فاضلاب
خانه‌های بالادست گلابدره به بناهای سالخورده‌ای شبیه‌ هستند که انگار از فرط خستگی به یکدیگر تکیه کرده‌اند. خانه‌هایی فرسوده که سال‌ها پیش بر بستر تپه‌های سنگی شمال محله، کج و کوله بالا رفته‌اند و حالا سقف یک خانه‌، حیاط یک خانه دیگر و حتی معبر دسترسی به کوچه‌های اطراف است. با گذر از شیب تند خیابان کوهستان به پلکانی می‌رسیم که به کوچه‌های تنگ و ترش بالادست راه دارد. شیب تند خیابان‌ها و کوچه‌های محله نه تنها دسترسی به خانه‌های بالادست را برای اهالی دشوار کرده است بلکه برای گلابدره‌ای‌ها زمینه‌ساز ایجاد مشکلات دیگری هم بوده. سال‌هاست که ساکنان گلابدره علاوه بر مشکل فشار کم آب آشامیدنی شهری با معضل بزرگ دفع فاضلاب منازل خود دست و پنجه نرم می‌کنند.

همراه با «محمد ابوالقاسمی» دبیر شورایاری محله گلابدره سری به خانه‌های قدیمی بالادست محله می‌زنیم تا مشکلاتی را که تکمیل نشدن سیستم فاضلاب شهری برای‌ اهالی ایجاد کرده است از نزدیک بررسی کنیم. «میریعقوب موسوی» یکی از شهروندان محله می‌گوید:« از آنجایی که هنوز سیستم فاضلاب شهری محله تکمیل نشده، هر کدام از خانه‌ها یک چاه فاضلاب حفر کرده‌اند. از طرفی به دلیل ساخته شدن خانه‌ها روی شیب تپه، فاضلاب خانه‌های بالادست به سقف خانه‌های پایین‌تر نفوذ می‌کند.» مشکل دفع فاضلاب منازل مسکونی در همه کوچه‌ها و خیابان‌های بالادست گلابدره دیده می‌شود.

«رمضان کارجوسادات» ساکن خیابان نوری‌زاده می‌گوید:« نشت فاضلاب از چاهک‌ خانه‌های بالادست نه تنها باعث انتشار بوی بد در محیط خانه‌ شده بلکه به تدریح باعث فرسودگی بنا می‌شود. همین امسال بسیاری از همسایه‌ها هزینه زیادی برای تعمیر دیوار خانه‌ متحمل شدند.هزینه‌هایی که با توجه به تکرار این مشکل از توان بسیاری از اهالی خارج است. مدتی پیش در کوچه گلبرگ، نشست فاضلاب باعث نزاع و درگیری ۱۵همسایه شد.» معضل فراگیر محله گلابدره، پیامدهای ناگوار دیگری هم به همراه داشته است. ابوالقاسمی از درگیری‌ گاه و بیگاه همسایه‌ها می‌گوید: «چاه فاضلاب خانه‌های قدیمی پر شده و اهالی مجبورند هزینه زیادی برای تخلیه چاه پرداخت کنند. گاهی که یکی از همسایه‌ها برای تخلیه چاه کمی دیر دست می‌جنباند یا نشت چاه فاضلاب خانه‌اش باعث ایجاد مشکل برای همسایه‌ها می‌شود، شاهد درگیری میان اهالی و مراجعه به شورای حل اختلاف هستیم. اکنون پرونده‌های شکایتی که موضوعش درگیری همسایه‌ها بر سر مشکل نشت فاضلاب است در شورای حل اختلاف کم نیست.»


هزینه انشعاب را پرداخت کرده‌ایم
مشکلاتی که تکمیل نشدن سیستم فاضلاب شهری برای اهالی گلابدره ایجاده کرده است به همینجا ختم نمی‌شود. سیستم فاضلاب خانه‌های گلابدره بسیار قدیمی است و پر شدن چاهک‌ فاضلاب خانه‌ها باعث ایجاد مشکلات دیگری در کوچه‌های محله شده است. در کوچه وزیری، فاضلاب خانه‌ها مثل نهری باریک در دل کوچه روان است. کمی آن سوتر در بن بست گل‌محمدی، همان معبر خاطره‌انگیزی که به دلیل نزدیکی به روددره گلابدره یک روز تفرجگاه اهالی محله بود، لوله‌هایی باریک فاضلاب خانه‌ها را به دل روددره می‌ریزند. در این نقطه از محله گلابدره، خانه‌های روی تپه انگار به سوی رودخانه سر خم کرده‌اند. خانه‌هایی که به دلیل پر شدن چاه‌های فاضلاب و تکمیل نشدن شبکه فاضلاب محله، با لوله‌های باریک فلزی و پلاستیکی فاضلاب سرویس‌های بهداشتی و آب مصرفی را وارد روددره گلابدره می‌کنند. کارجو سادات می‌گوید:« در فصول گرم سال و به ویژه حوالی ظهر که آفتاب مستقیم به جوی‌ آب کوچه‌ها می‌تابد همه خیابان‌ها و کوچه‌های محله را بوی نامطبوع پر می‌کند. برخی از اهالی آب مصرفی و فاضلاب خانه‌ را به داخل کوچه رها کرده‌اند و همین موضوع باعث انتشار بوی نامطبوع در محله شده است.» این مشکلات درحالی گریبان‌اهالی گلابدره را گرفته که آنها مدعی‌ هستند هزینه انشعاب آب و فاضلاب را پرداخت کرده‌اند. ابوالقاسمی می‌گوید:« بیشتر ساکنان محله هزینه انشعاب آب و فاضلاب را پرداخت کرده‌اند. به عنوان مثال من حدود ۸سال پیش ۷میلیون تومان برای هزینه انشعاب پرداخت کردم اما اکنون نه تنها فشار آب آشامیدنی شهری بسیار کم است بلکه هنوز خبری از تکمیل شبکه فاضلاب محله نیست.» اتصال خانه‌ها به شبکه فاضلاب شهری بدون تکمیل شبکه فاضلاب امکان‌پذیر نیست. اکنون حدود یک دهه از آغاز عملیات حفاری برای اتصال به شبکه فاضلاب شهری در گلابدره می‌گذرد اما به گفته مسئولان محلی، این پروژه مدت‌هاست متوقف شده و پیشرفتی نداشته است. ابوالقاسمی‌ می‌گوید: «در محله ما حفاری برای تکمیل شبکه فاضلاب شهری تا خیابان های زبردست و مریم انجام شده اما این عملیات چند سالی است که هیچ پیشرفتی نداشته و در واقع متوقف شده. اگرچه طی چند سال اخیر به دلیل مشکلاتی که معضل فاضلاب برای اهالی ایجاد کرده است موضوع را از شورای شهر و اداره آب و فاضلاب پیگیری کرده‌ایم. امیدواریم با تخصیص بودجه لازم، پروژه شبکه فاضلاب محله ما تکمیل شود.»
 

کد خبر 484624

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha