مدیرکل دفتر مهندسی و مطالعات سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: حدود ۴۰ هزار هکتار از گونه‌های شمشاد در جنگل‌های هیرکانی از بین رفته که با اقدامات انجام شده در حال احیاء است.

شمشاد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، دامنه انتشار گونه «شمشاد هیرکانی» در استان‌های شمالی از آستارا در استان گیلان تا قرن آباد در استان گلستان و از نزدیک سواحل دریا در پارک جنگلی سی سنگان تا ارتفاع حدود ۱۸۰۰ متری از سطح دریا در جنگل‌های لساکوتی (تنکابن) و افراچال (ساری) می‌باشد. این گونه در بعضی مناطق جنگلی به علت تشکیل توده‌های  انبوه خالص و وسیع چندآشکوبه با پایه‌های قطور در قالب ذخیره‌گاه‌های جنگلی، مدیریت می‌شود. تعدادی از رویشگاه‌های مهم شمشاد نیز به علت موقعیت و چشم‌انداز ویژه به عنوان پارک‌های جنگلی مورد توجه بوده و در قالب برنامه‌های پارک‌داری مورد استفاده و بهره‌برداری قرار می‌گیرند. (مانند پارک جنگلی سی‌سنگان)

بر اساس ماده یک (۱) قانون حفظ و حمایت از منابع طبیعی و ذخایر جنگلی کشور مصوب ۱۳۷۱/۷/۱۲ مجلس شورای اسلامی؛ شمشاد جزء ذخایر جنگلی و از گونه‌های ممنوع‌القطع محسوب می‌شود. این گیاه اکنون در فهرست گونه‌های در معرض انقراض اتحادیه‌ بین‌المللی حفظ طبیعت (IUCN) قرار دارد.

متاسفانه از سال ۱۳۸۹ این گونه‌ همیشه سبز و باارزش جنگل‌های شمال کشور به دلایل مختلفی مورد حمله آفات و بیماری‌های مهاجم و مخربی قرار گرفته که منشاء خارجی داشته و به طور ناگهانی وارد کشور شدند و در مدت زمان بسیار کوتاهی حیات و بقای این گونه را به مخاطره انداخته و موجب نابودی و خشک شدن بسیاری از رویشگاه‌های آن شده‌اند. این دو عامل بیماری بلایت شمشاد (Box-Blight Disease) و آفت شب‌پره شمشاد (Box Tree Moth Pest) هستند.

مدیر کل دفتر مهندسی و مطالعات سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: برای احیای گونه شمشاد از سال‌های گذشته کارگروه‌های گیاه پزشکی فعال شده و در دو سال گذشته کارگروهی متشکل از مدیران استان‌های شمالی با نام «نجات شمشاد» ایجاد شده است و نهال‌هایی گرفته و در نهالستان‌ها کاشته شده است.

رضا بیانی ادامه داد: با نظارت این کارگروه نسبت به تولید نهال به روش‌های کاشت بذر و قلمه در نهالستان‌ها با نظارت کارشناسان متخصص اقدام شد. در این راستا نیز تاکنون حدود ۴۰۰ هزار نهال ریشه‌دار و سالم تهیه و حدود ۲۰۰ هزار نهال قلمه‌ای در حال پرورش هستند.

وی عنوان کرد: همچنین محل‌هایی که شمشاد از بین نرفته و مکان‌هایی که استعداد کاشت شمشاد را دارد شناسایی شده و اقدامات احیا در حال انجام است همچنین نهالستان‌ها در شمال کشور نیز نهال‌های بسیاری دارند.

  • بلوط زاگرس وضعیت خوبی دارد

 بیانی در خصوص خشکیدگی درختان جنگل‌های زاگرس گفت: کم‌آبی، کاهش سفره‌های آب زیرزمینی و افزایش دمای هوا بیشترین عاملی بود که موجب خشکیدگی درختان زاگرس شد.

وی ادامه داد: در این خصوص مدل اکولوژیکی طراحی شده است که در آن تمامی شرایط و شاخص‌ها در نظر گرفته شده است و مناطق مناسب برای احیا، عملیات بهداشتی و پرورشی تعیین شده است. علاوه بر آن یگان حفاظت نیز تلاش‌های شبانه‌روزی در جنگل‌های زاگرس داشتند.  

به گفته مدیرکل دفتر مهندسی و مطالعات، افزایش بارندگی در یک سال اخیر نیز باعث کمک به احیا جنگل‌ها شده است و خشکیدگی درختان کاهش پیدا کرده و جنگل‌ها شرایط خوبی دارند.

کد خبر 484566

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha