چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۳
۰ نفر

شاهزاده قجری که نامش با نخست وزیر تاریخ ساز ایرانی(دکترمحمد مصدق) گره خورده است زندگی پر فراز و نشیبی داشت ، اما جنس دغدغه هایش با بقیه اعیان و اشراف فرق داشت و همیشه تلاش می کرد برای توسعه فرهنگ جامعه و رفاه مردم قدمی بردارد.دغدغه هایی که به ساخت بیمارستان وقفی «نجمیه» در خیابان حافظ منتهی شد.

بیمارستان نجمیه

همشهری آنلاین - بهاره خسروی : «ملک تاج خانم ملقب به نجم السلطنه»، دختر ارشد، «فیروز میرزا» پسر «عباس میرزا نایب السلطنه» برای ارتقا و توسعه فرهنگ جامعه و شکستن تابوهای سنتی غلط اجتماعی نسبت به حضور زنان در مسئولیت های اجتماعی، گام های ارزشمندی برداشت. مانند ساخت نخستین بیمارستان خصوصی پایتخت و سپردن مسئولیت اداره آن به دخترانش، با وجود داشتن دو پسر که نشان از توجه او برای از میان برداشتن بعضی تفکرات اشتباه مرسوم در جامعه آن روز بود.
   نجم السلطنه سال ۱۲۳۱، شش سال پس از آغاز سلطنت «ناصرالدین شاه قاجار»، پا به زندگی خاکی گذاشت و به رسم معمول اعیان  و اشراف، خواندن و نوشتن ابتدایی را نزد معلم های خانوادگی آموخت.


این بانو در طول حیاتش ۳ باز ازدواج کرد که حاصل آن ۵ فرزنداز جمله  مرحوم دکتر محمد مصدق بود.نجم السطنه ۷۴ سال داشت که «رضا خان» بر مسند قدرت  نشست و تغییر سلطنت «قاجار» به «پهلوی»، قانون انتخاب «نام» و «نام خانوادگی» اجباری شد و نجم السلطنه به ملک تاج فیروز تغییر نام داد.  سال ۱۳۰۵ بود که از «میرزا فضل الله دیبا » همسر سوم نجم السلطنه باغی در حوالی خیابان حافظ امروزی دروازه یوسف آباد قدیم  به نجم السلطنه ارث رسید. بانو که دغدغه رفاه مردم را داشت  تصمیم گرفت نخستین مریض خانه خصوصی پایتخت  را در باغ مورثی بسازد. بیمارستانی که بیش از نیمی از تخت های آن وقف بیماران مستمند و نیازمند شد.
در سال هایی که بیمارستان ساخته می شد بانو با وجود کهولت سن ، خود به امور ساخت و ساز نظارت داشت و برای کنترل و سرکشی بیشتر، در خانه کوچکی در همان باغ زندگی می کرد و مزد کارگران را هر روز غروب سر وقت پرداخت می کرد.


 

این شاهزاده خانم قجری  تحت تاثیر فعالیت های مشروطه و حضور اجتماعی بانوان در روزهای نخست حکومت پهلوی، در سال ۱۳۰۷، پس از افتتاح رسمی بیمارستان، دست به کار غیر معمولی در دوره خودش زد. او  با وجود داشتن فرزند پسر، مسئولیت اداره و حق نظارت مریض خانه را به دختر ارشد خود «زرین تاج خانم حاجیه شوکت الدوله» و پس از او به «ملوک خانم عشرت الدوله» و پس از او به «آمنه دفترالملوک» واگذار کرد. تولیت آن را هم به محمد مصدق و پس از او به «ابوالحسن دیبا» سپرد.
در زمان ملی شدن صنعت نفت و دوران نخست وزیری دکتر مصدق، بخش های از موقوفات بیمارستان فروخته شد. سپس با کمک «محمد شمشیری» از خیران نامدار تهران و صاحب چلوکبابی معروف در بازار ، ساختمانی بزرگ با تجهیزات جدید در کنار ساختمان قدیم بیمارستان ساخته شد.

عمر نجم السطنه کفاف نداد تا روزگار اقتدار و نخست وزیری پسر را در جدال های بین المللی به ویژه انگلیسی ها  ببیند. این بانو در سال ۱۳۱۱ چند سال بعد از ساخت  بیمارستان درگذشت.یکشنبه ۱۴ اسفند سال ۱۳۴۵ یعنی ۳۴ سال بعد از تاسیس بیمارستان،«محمد مصدق» پسر محبوب بانو  هم غریبانه در موقوفات مادری درگذشت. این  بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی امروز  با داشتن بخش های مختلفی مانند: زنان-زایمان، نوزادان، داخلی،ICU، جراحی، اتاق عمل، اورژانس، بخش های پاراکلینیک، آزمایشگاه، فیزیوتراپی، رادیولوژی، ماموگرافی، تصویر برداری اینترونشن (تحت گاید سونوگرافی) و...  به مراجعه کنندگان بانو خدمات درمانی ارائه می دهد.

کد خبر 484367

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۳۰
    4 0
    روحش شاد . بزرگوارانی چون ایشان نامشان جاودانه در تاریخ این مرز و بوم میماند