مجموع نظرات: ۳
پنجشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۲
۰ نفر

اگر وعده بودجه‌های لازم برای توسعه متروی تهران محقق شود، در کمتر از ۱۲ ماه پیش رو می‌توان جابه‌جایی‌های این سامانه ترددی را به ۱.۱ میلیارد سفر سالانه رساند. این هدفی بزرگ و تاریخی در ۲۱ سال فعالیت متروی پایتخت است.

مترو تهران صادقيه

به گزارش همشهری آنلاین، براساس برآوردها، ‌اکنون ۱۴ ایستگاه از خطوط ۴، ۶ و ۷ متروی تهران در صف تکمیل و بهره‌برداری قرار دارد. همچنین وعده‌های بسیاری درخصوص رسیدن قطارهای جدید از سوی دولت داده شده است. درصورت رسیدن این امکانات و تامین منابع مالی می‌توان سفرهای متروی تهران را از ۸۲۰ میلیون سفر سالانه فعلی به ۱.۱ میلیارد سفر رساند.

پیشرفت خطوط متروی تهران هزینه‌های بسیاری دارد و همواره باید برای تامین هزینه‌های آن تمهیدات لازم اندیشیده شود. در سال‌جاری تاکنون تنها ۳۰ درصد منابع مالی محقق شده است اما اگر بودجه‌های وعده داده شده تخصیص یابد، این ایستگاه‌ها می‌تواند در چرخه افتتاح قرار گیرد. منابع مالی مترو باید از محل سهم شهرداری، سهم دولت، اوراق مشارکت و محل مجتمع‌های ایستگاهی تامین شود که هر یک از این منابع برای توسعه مترو سهمی مشخص دارند و غیبت آنها می‌تواند چرخ توسعه مترو را کند و کندتر کند.

  • سال خوش خط ۶

به‌زودی ایستگاه متروی کیانشهر به‌عنوان ایستگاه ۱۲۶ تهران در بخش جنوبی خط ۶ افتتاح می‌شود تا امسال، سال خوش خط ۶ متروی تهران نام گیرد. از ابتدای سال‌جاری تاکنون همه ۴ ایستگاه فعال این خط افتتاح شده و کیانشهر پنجمین خواهد بود. همچنین اطلاعات رسیده به همشهری نشان می‌دهد ایستگاه برج میلاد، پس از کیانشهر در نوبت افتتاح قرار می‌گیرد که احتمال بهره‌برداری آن برای سال آینده بیشتر خواهد بود.
علی امام، مدیرعامل شرکت متروی تهران درباره راه‌اندازی ایستگاه متروی کیانشهر در روزهای آینده اعلام کرد: در راه‌اندازی این ایستگاه تمامی استانداردها رعایت و تجهیزات لازم نصب شده است. او با بیان اینکه ایستگاه کیانشهر با هزینه‌کرد ۱۵۰۰ میلیارد ریال ساخته شده است، گفت: زیربنای این ایستگاه بیش از ۱۰هزار مترمربع بوده و برای تردد افراد کم‌توان مناسب‌سازی شده است. برای ورودی ایستگاه کیانشهر نمایی متفاوت، اقتباس از یک کشتی طراحی و اجرا شده است. مدیرعامل شرکت مترو با اشاره به اینکه سیستم سیگنالینگ، سیستم‌های تهویه تونلی و ایستگاهی و شفت‌های میان تونلی برای این ایستگاه نصب و راه‌اندازی شده، تأکید کرد: خوشبختانه تمامی این موارد با بهره‌گیری از توان مهندسان ایرانی انجام شده است. امام با اشاره به دیگر استانداردهای به‌کار رفته در این ایستگاه خاطرنشان کرد: تعبیه مسیر سبز در موارد بحرانی، پله‌های اضطراری و سیستم اعلام و اطفای حریق ازجمله مواردی است که جهت شرایط اضطراری برای این ایستگاه تامین شده است. مدیرعامل شرکت مترو با اشاره به راه‌اندازی ۶دستگاه پله‌برقی در ایستگاه متروی کیانشهر اضافه کرد: اقدامات مربوط به نصب و راه‌اندازی آسانسورها در حال اجراست. اما درصورت عدم‌بهره‌برداری از آنها در روز افتتاح، با توجه به اینکه بهره‌برداری از یک ایستگاه را به این دلیل نمی‌توانیم به تعویق بیندازیم، طبق وعده‌ای که همواره به شهروندان داده‌ایم، نهایتا تا ۳‌ماه پس از افتتاح، آسانسورهای ایستگاه کیانشهر نیز به بهره‌برداری خواهد رسید.

  • اضافه شدن ۳ پست برق تا پایان سال

تا پایان سال‌جاری ۳ پست برق نوبنیاد، قلعه مرغی و آهنگ در شبکه متروی تهران بهره‌برداری می‌شوند. بدین‌ترتیب شاهد افزایش ۵۰درصدی توان جریان برق در خطوط مترو خواهیم بود. شبکه مترو تاکنون برای تامین برق خطوط هفت‌گانه موجود و همچنین خط فرودگاه امام خمینی در مجموع از ۱۰ پست برق استفاده می‌کرد. با اضافه شدن ۳ پست جدید که هریک از ۲ منبع اصلی تغذیه می‌شوند، تعداد پست‌های برق مترو به ۱۳پست افزایش خواهد یافت. در نتیجه نه‌تنها از فشار بار پست‌های قبلی کاسته خواهد شد بلکه امکان کاهش سرفاصله حرکتی قطارها در خطوط مختلف تسهیل شده و اتکاپذیری خطوط نیز افزایش خواهد یافت. برای احداث هر پست برق، زمینی حدود ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ مترمربع درنظر گرفته شده که ساختمان اصلی هر پست برق، بخش‌های مختلف ازجمله اتاق کنترل، اتاق تابلوها، بخش اداری، باتری خانه و اتاق GIS را شامل می‌شود.

  • هدف ۴۴۷ کیلومتری خطوط مترو

پیشرفت مترو تا ۲۲ سال آینده برای رسیدن به ۴۴۷ کیلومتر خط ریلی طراحی شده است. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که در افق ۱۴۲۰ با احداث ۴ خط جدید مترو، ظرفیت بهره‌مندی روزانه با استفاده از این شبکه حمل‌ونقل عمومی ارزان قیمت، ایمن و سریع بالغ ۱۱.۵ میلیون سفر خواهد شد.
هدف از توسعه خطوط مترو در افق ۱۴۲۰، پوشش کل مناطق ۲۲ گانه پایتخت و همچنین ایجاد شبکه و به هم پیوستگی خطوط ساخته شده و خطوط در دست احداث با ایجاد ایستگاه‌های تبادلی است. هم‌اکنون از مجموع ۲۹۷ کیلومتر خطوط یک تا ۷، ۲۳۴ کیلومتر ساخته شده و از مجموع ۱۷۵ ایستگاه در این خطوط    ۱۲۵ ایستگاه به بهره‌برداری رسیده است. مطالعات اولیه برای توسعه خطوط مترو به ۱۱ خط، نشان می‌دهد که ۱۲۳ ایستگاه جدید در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد. از سوی دیگر طول خطوط شبکه در حال تکمیل فعلی به ۱۵۰ کیلومتر افزایش می‌یابد. در این صورت مجموع طول خطوط مترو به حدود ۴۴۷ کیلومتر می‌رسد. این امر البته جدا از خطوط سریع‌السیر یا اکسپرس و خطوط مترو سبک است. در این میان ساخت خط ۱۰ به‌لحاظ اجرا در اولویت قرار دارد. این خط با ۴۲ کیلومتر طول از انتهای بزرگراه‌های شهید باقری و شهید بابایی آغاز و به سمت مسیر بزرگراه‌های شهید چمران، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، شهید همت و نیز وردآورد امتداد می‌یابد. همچنین خط ۸ از مسعودیه، بزرگراه بعثت، قلعه مرغی، بزرگراه‌های شهیدکاظمی، یادگار امام، آیت‌الله حکیم و شهید سپهبد قاسم سلیمانی (رسالت) تا خیابان سرسبز، خط ۹ از دولت‌آباد، بزرگراه بسیج، پیروزی، نارمک، هنگام و بزرگراه شهید همت تا محدوده پارک جنگلی چیتگر و خط ۱۱ از پارک چیتگر، مناطق ۱۸ تا ۲۱ و ابن‌بابویه امتداد دارند.

  • منبع روزنامه همشهری؛ ۲۴ بهمن 
کد خبر 484117

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • AE ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
    0 1
    با اتصال یک خط مترو از استادیوم آزادی و یا ایستگاه جیتگر به طرف درياچه چيتگر ، عبور و مرور و تردد و ترافیک و همچنین پارک خودرو که همیشه با مشکل روبرست را می توان سریعا برطدرف ساخت.
  • قادر IR ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
    0 0
    1420 میخایم چیکار توچین توشیش ماه یه خطه مترو تکمیل میشه اونوقت اینا چار پنج ساله تو خطه هفت موندن نمیتونن تکمیلش کنن
  • تهرانی NL ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۵
    0 0
    ایران فقط تهران نیست یک ایستاه مترو میلیاردی می گیرد اما یک استان بودجه اش به یک میلیارد نمی رسد