شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان به دلیل رد صلاحیت ۷۰ درصدی کاندیداهایش لیستی برای انتخابات نخواهد داشت

مجلس

هرچند منابع غیررسمی خبر از احراز صلاحیت جمعی از چهره‌های اصلاح‌طلب در دقیقه نود می‌دهد و شورای نگهبان  خبرداده در تهران ۱۲۲کاندیدای دیگر را احراز صلاحیت کرده است، اما این تزریق امیدواری هم تغییری در رویکرد انتخاباتی اصلاح‌طلبان ایجاد نکرده است و رأی نهایی همچنان عدم‌ورود شورای‌عالی سیاستگذاری به انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی است. قطعیت شورای‌عالی سیاستگذاری در عدم‌ارائه فهرست انتخاباتی چنان است که در هفته اخیر نیز جلسه‌ای برگزار نکرده است و احتمال برگزاری نشست جدیدی از سوی این شورا نیز دور از ذهن به‌نظر می‌رسد. در این فضا اعضای شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان همچنان تأکید می‌کنند این شورا لیستی را برای شرکت در یازدهمین دوره انتخابات مجلس ارائه نداده و قصد چنین کاری را هم نخواهد داشت.

چنانکه آذر منصوری، ‌عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، اخیرا تأکید کرد: مصوبه شورای‌عالی کاملا روشن است و با یک رویکرد اجرایی به تصویب رسید. شورای‌عالی سیاستگذاری جبهه اصلاح‌طلبان متشکل از ۲۹حزب است که بر این اساس اعضای شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان و شخصیت‌های حقیقی در تهران لیستی نخواهند داد.
این عضو شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان البته در گفت‌وگو با ایلنا تأکید کرد: همانطور که گفته شده احزاب اصلاح‌طلب می‌توانند با عنوان و نام خودشان از کاندیدایی حمایت و نامزدهایی را معرفی کنند و در این رابطه منعی برای آنان وجود ندارد.

  • راه‌های پیش‌روی اصلاحات چه بود؟

مشارکت حداکثری، مشارکت با ارائه فهرست، مشارکت بدون ارائه فهرست، مشارکت با ارائه فهرست اصیل اصلاح‌طلب، مشارکت با ارائه فهرست ائتلافی و در نهایت تحریم حداکثری، ازجمله راه‌های پیش‌روی اصلاح‌طلبان برای شرکت در انتخابات بود. به‌رغم این گزینه‌ها اما در نهایت هفته گذشته تصمیم نهایی اتخاذ شد و اصلاح‌طلبان رأی به‌خودمختاری استان‌ها دادند و از ورود منسجم و با استرات‍ژی در قالب شورای‌عالی اصلاحات خودداری کردند. تصمیم عدم ارائه لیست شورای‌عالی اصلاحات، تصمیم سخت و پرهزینه‌ای برای این طیف سیاسی خواهد بود، اما راه گریزناپذیری بود که به این طیف تحمیل شده است؛

چنانکه در بیانیه اخیر این شورا هم آمده است: «براساس نتایج کنونی برآمده از فرایند بررسی و رسیدگی به صلاحیت نامزدهای اصلاح‌طلب حوزه‌های انتخابیه از سوی هیأت‌های اجرایی، نظارت و شورای محترم نگهبان، متأسفانه عمده دبیران کل احزاب و چهره‌های نام‌آور ما در اکثر حوزه‌های انتخابیه به‌گونه‌ای رد صلاحیت شده‌اند که امکان حضور نامزدهای این جبهه به‌صورت کامل در سطح ۲۰۸حوزه انتخابیه سراسر کشور فراهم نیست و امکان رقابت عادلانه برای جریان اصلاح‌طلب میسر نیست. در حوزه انتخابیه تهران، ری، اسلامشهر، شمیرانات و پردیس، عمده ظرفیت و فرصت حضور احزاب و شخصیت‌های نام‌آشنا از این جبهه گرفته شده است.
با این شرایط هرگونه تصمیم احزاب عضو که امکان رقابت حداقلی در این حوزه برای آنان باقی مانده است مورد احترام بوده و حق قانونی آنهاست تا با نام و عنوان خود از نامزدهای مورد نظر خود حمایت کنند. »

  • دور ماندن تا اطلاع ثانوی!

در این میان اما نکته‌ای که حائز اهمیت است اینکه بحث ردصلاحیت‌ها تجربه‌ای ناخوشایند است که در ادوار گذشته و در بزنگاه‌های انتخاباتی اصلاحات را از داشتن گزینه مطلوب انتخاباتی منع کرده است، کما اینکه با ردصلاحیت اکبر هاشمی‌رفسنجانی در یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، اصلاح‌طلبان آرایشان را به سبد حسن روحانی ریختند و ائتلافی را پیش بردند که حاصلش پیروزی در ۴ انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم، مجلس دهم، شورای شهر پنجم و ریاست‌جمهوری دوازدهم بود.
اگرچه ائتلاف با اعتدالگراها رزومه سیاسی و هویتی اصلاحات را از نظر پشتوانه اجتماعی‌اش خدشه‌دار کرد اما راه برون‌رفتی بود که این طیف برای تنفس سیاسی‌اش در اختیار گرفته بود.

پیش‌بینی چنین شرایطی برای این طیف بعد از ۶سال یکه‌تازی در عرصه انتخابات کشور امری دور از ذهن برای صاحب‌نظران و تئوریسین‌های این جریان نبود و حال سؤال این است که چرا اصلاحات برای بقای خود و حضورش در عالم سیاست حساب شده میدان‌داری نکرد تا در آستانه انتخابات مجلس یازدهم با دست خالی به مصاف رقیب اصولگرایش برود؟ و آیا عدم‌ارائه لیست انتخاباتی از سوی شورای‌عالی سیاستگذاری به ترمیم جایگاه این جریان نزد پشتوانه اجتماعی‌اش کمک می‌کند یا اینکه سبب دورافتادن این طیف از تأثیرگذاری و نقش‌آفرینی سیاسی تا اطلاع ثانوی خواهد شد؟

  • جبهه مستقلین هم لیست نمی‌دهد

رئیس جبهه مستقلین و اعتدالگرایان تأکید کرد که تشکل متبوعش لیستی را برای انتخابات مجلس یازدهم در تهران و شهرستان‌ها ارائه نمی‌کند. به گزارش ایسنا، قدرتعلی حشمتیان با اشاره به موضع تشکل متبوعش در انتخابات مجلس یازدهم اعلام کرد: به این نتیجه رسیدیم که با توجه به اینکه اکثریت کاندیداهای عضو فراکسیون مستقلین و اعتدالگرایان ایران در خانه احزاب و سرلیست انتخاباتی ما در مجلس شورای اسلامی هم ردصلاحیت شده، عملا بستن لیست برای جریان ما در تهران و برخی از مراکز استان‌ها میسر نیست. وی افزود: تصمیم گرفته شد که در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی لیستی منتشر نکنیم اما با تمام توان همچون راهپیمایی۲۲ بهمن به‌صورت گسترده در انتخابات پیش‌رو شرکت می‌کنیم. حشمتیان گفت: از همه کاندیداها که از فیلتر شورای نگهبان گذشته‌اند و از همه مردم تقاضا می‌کنیم که حضوری پرشور در انتخابات داشته باشند.

کد خبر 483992

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha