مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: دادگاه بدوی برای سه نفر از پزشکان مشهدی به‌خاطر استفاده از الفاظ رکیک علیه تبریزیان حکم شلاق داده است، این حکم قطعی نیست و قابل تجدیدنظر است.

عباس تبريزيان

به گزارش همشهری آنلاین، انتشار مطلبی دال بر صدور حکم شلاق برای سه تن از پزشکان مشهدی به‌خاطر توهین به تبریزیان موضوع حساسیت برانگیزی بود که برای روشن شدن ابعاد بیشتر، آن را از مراجع ذی‌ربط پیگیری کردیم.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفت‌وگو با فارس ضمن تأیید صدور حکم شلاق برای پزشکان مشهدی، اظهار کرد: تبریزیان، مدتی قبل چندین مطلب غیرواقعی در زمینه پزشکی در کانال خود منتشر کرده بود که واکنش پزشکان را برانگیخت و برخی کامنت‌های توهین‌آمیزی در واکنش به این مطالب گذاشته بودند و وکیل وی نیز از این افراد به دستگاه قضایی شکایت کرد.

حمیدرضا رحیمی با بیان اینکه دادگاه بدوی برای سه نفر از پزشکان مشهدی به‌خاطر استفاده از الفاظ رکیک حکم شلاق داده است، تصریح کرد: این حکم قطعی نبوده و قاضی پرونده به این موضوع که شأن پزشکان حفظ شود، توجه لازم را داشته و حکم را تعلیقی و قابل تجدیدنظر عنوان کرده است.

وی افزود: ما در دانشگاه علوم پزشکی به کمک سازمان نظام پزشکی اقدامات حقوقی لازم را انجام دادیم، به‌عنوان مثال با رئیس کل دادگستری خراسان رضوی رایزنی کردیم تا شعبه دادگاه تجدیدنظر زودتر تعیین تکلیف شود و امیدواریم این رأی در دادگاه تجدیدنظر شکسته شود.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه دادگاه بدوی در شعبه ۱۳۶ کیفری ۲ مشهد بوده است، افزود: البته خیلی از مطالبی که وکیل تبریزیان در دادگاه عنوان کرده به‌علت اینکه ادله کافی نداشته رد شده و در برخی موارد نیز این پزشکان تبرئه شده‌اند.

رحیمی خاطرنشان کرد: انشای حکم مربوط به ۱۰ دی ماه سال جاری و قبل از موضوع آتش‌زدن کتاب پزشکی توسط تبریزیان بوده و زمانی که ابلاغ رأی دادگاه بدوی علیه پزشکان، به‌دست وی رسید به گمان اینکه دستگاه قضایی طرف او است اقدام به آتش زدن کتاب مرجع پزشکی کرد.

وی افزود: کتاب‌سوزی و ورود رسانه‌های معاند به این موضوع، حساسیت‌ها را روی این حکم زیاد کرده در حالی که این پرونده روال عادی خود را طی می‌کند و ما هم در حمایت از همکاران پزشک از هیچ کمکی در چارچوب قانون، فروگذار نمی‌کنیم.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد متذکر شد: اگرچه تبریزیان از یک سال قبل حکم دادگاه دارد و از کشور فراری است اما حق شکایت از توهین دارد، اینکه این فرد با اظهارنظرهای خود سلامت جامعه را تهدید کرده قطعا با شکایت مراجع ذیربط در دستگاه قضایی در حال پیگیری است، اما به‌خاطر اینکه مورد توهین قرار گرفته به عنوان یک شهروند حق شکایت دارد.

  • موضوع اصلی شکایت از تبریزیان، تهدید سلامت جامعه است

رئیس سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی نیز گفت: ما هم در ارتباط با اقدام اشتباه کتاب‌سوزی تبریزیان و هم در دفاع از همکاران پزشکمان که به شلاق محکوم شده‌اند، اقدامات قانونی و حقوقی لازم را انجام داده‌ایم.

علی بیرجندی‌نژاد با تأکید بر اینکه حکم شلاق، رأی دادگاه بدوی است و هنوز قطعی نشده است، یادآور شد: بنا بر قانون انتشار رأی غیرقطعی در فضای مجازی مصداق جرم است که ما این موضوع را نیز پیگیری می‌کنیم.

وی افزود: واکنش‌ها نسبت به اقدام اشتباه کتاب‌سوزی از چند جهت صورت گرفته هم جامعه روحانیت نسبت به این موضوع اعلام انزجار و برائت داشتند و هم جامعه پزشکی نسبت به آتش‌زدن این کتاب که مهم‌ترین مرجع علمی پزشکی است، اعتراض کرد.

رئیس سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی، موضوع اصلی شکایت از تبریزیان را تهدید سلامت جامعه توسط وی عنوان و اظهار کرد: بیماران زیادی به‌خاطر صحبت‌های این فرد، درمان‌های علمی و پزشکی خود را ترک کرده و دچار آسیب‌های جدی و جبران‌ناپذیر جسمی شده‌اند، بعضی افراد بیماری‌هایی مثل سرطان داشته‌اند که با تجویزهای اشتباه و غیرعلمی این فرد درمان خود را قطع کرده‌اند و بیماری کاملا از کنترل خارج شده است، بنابراین به‌خاطر استیفای حقوق مردم و کنترل این آسیب‌ها در آینده علیه این فرد اقدامات حقوقی و قضایی انجام داده‌ایم.

بیرجندی‌نژاد افزود: به‌عنوان مثال واکسیناسیون که یک موضوع کاملا علمی و پذیرفته شده در دنیاست را نیز این فرد به چالش کشیده و با اقداماتی از این قبیل سلامت جامعه را تهدید جدی کرده است.

وی گفت: ما بارها و بارها قبلا تبعات این رفتارها را گوشزد کرده بودیم، برای هر گونه اقدام در حوزه سلامت و پزشکی فرد باید مدرک معتبر از مراکز ذی‌صلاح داشته باشد و علاوه بر این باید مجوز استفاده از این مدرک را نیز داشته باشد.

رئیس سازمان نظام پزشکی متذکر شد: حتی تبلیغ در حوزه سلامت نیاز به مجوز دارد به‌عنوان مثال در مورد قارچ گانودرما که یک سری ادعاهای درمانی و خواص دارویی تبلیغ می‌شود که مورد تایید مراجع علمی نیست، از این موارد و تبلیغات غیرعلمی زیاد است که ما از مردم خواهش می‌کنیم به‌خاطر حفظ سلامت خود، حتما از درستی و صحت تبلیغاتی که با سلامتی‌شان ارتباط دارد مطمئن شوند و به‌راحتی هر ادعایی را قبول نکنند.

چندی قبل، ویدئویی از آتش‌زدن کتاب طب هاریسون (کتاب پزشکی داخلی) توسط فردی به‌نام عباس تبریزیان که به‌عنوان استاد طب اسلامی مشهور است، منتشر و باعث بروز واکنش‌های منفی زیادی از جمله از سوی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه و وزارت بهداشت و شد.

کتاب اصول طب داخلی هاریسون که از مهم‌ترین منابع طب داخلی است، سرپرست نویسندگان این کتاب تینسلی هاریسون پزشک آمریکایی بود و از سال ۱۹۵۰ تاکنون ۲۰ بار توسط پزشکان ویرایش مجدد شده، در این کتاب از عصب‌شناسی تا بیماری‌های عفونی توضیح داده شده و تا امروز مهم‌ترین کتاب مرتبط با طب داخلی در جهان است.

کد خبر 483721

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 4
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۲
    19 20
    از تلویزیون قم شکایت کنید که چرا اینهمه مبلغ این شخص بوده و هرروزه با عناوین حضرت استاد و غیره نامه میخوانده تا این آقا درمانش را اعلام کند.شما باید مبلغین او را به چالش بکشید
  • سید احمد IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۲
    16 20
    وقتی نادانی رسم عقلا شد بهتر که احمق باشیم در آن شهری که مردانش عصا ازکور میدزدند.........من از خوش ‌باوری آنجـا محبت جستجـو کـردم
    • مجید IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۲
      28 7
      خودت هم متوجه شدی که چی گفتی ؟!!
  • IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۲
    12 26
    به قرون وسطی خوش امدید
  • رضا NL ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۲
    18 10
    یکی هم پیدا میشه اینجور به درست یا به غلط تابوی دانایی رو از اینا میشکنه چرا ارکستر با صدای بلند و با زور پول تزویز شروع به مخالفت با این شخص میکنند بدون حتی یک دلیل اگه حرفی برای گفتن داشتن میوردنش تو تلویزیون باهاش مناظره میکردند تا حقیبقت روشن شه
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۲
    24 30
    کاری با الفاظ نداریم ولی یه عده مثل تبریزیان همین طوری پیش برن کم کم ادعای ...خواهند کرد
  • طببب IR ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۲
    12 7
    بالاخره بعضی به اصطلاح پزشکان کار با دستگاه پوز را یاد گرفتن بریم پیششون درمان بشیم؟
  • فرهاد US ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۲
    10 8
    کتاب سوزی اون اقاکاردرستی نبوده.ولی شما هم دنبال واسطه واشنا وبندپ باشیدتاشان پزشکا حفظ بشه .اونا اگه شانی داشتن الفاظ رکیک نمیگفتن
  • ناشناس IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
    14 5
    بهتره که برای مردم و نظراتشون ارزش قائل باشیم وانتخاب رو به خود مردم واگذار کنیم .طب اسلامی یا شیمیایی
  • بی نام IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
    13 10
    هر کی میگه طب سنتی از طب مدرن بهتره لطف کنن هر وقت بیمار شدند به آقای تبریزیان اینها مراجعه کنند هر کی هم این فکر رو داره بفرما بره تو بیمارستان چیزی که زیاده مریضه از سرماخوردگی تا سرطانی اگه تونستید معالجه کنید روزی از 200 تا مریض 150 تا رو معالجه کنید بعد ۵ سال بیاید مدعی بشید بالا منبر من هم بروسلی ام
  • IR ۰۱:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
    13 5
    هیچ کسی ادعا نداره که طب سنتی از مدرن بهتره یا بالعکس! جایی که نیاز به جراحی باشه خب به طب مدرن مراجعه میشه ولی لزوما هر دردی با مراجعه به دکتر علاج بخش نیست .در چنین شرایط تحریمی داروهای گیاهی بسیار به مردم کمک کرده است . من یادمه روزگاری نه چندان دور مردم تا خرخره تو مطب ها را پر میکردند اما الان خدا را شکر اونقدر عطاری اومده که اصلا داروخانه ها عملا کساد شدند .آقای تبریزیان هم آدم باسوادیه این تبلیغات منفی تا حدی ناشی از حسودان داخلی و مزدوران پست شبکه من و تو هستش .