دولت پاکستان اعلام کرده که در برنامه‌ای پنج‌ساله قصد دارد پنج میلیون خانه ارزان‌قیمت برای مردم بسازد، برنامه‌ای شبیه طرح اقدام ملی در ایران. در این طرح از دانشجویان معماری، مواد اولیه بومی و سرمایه‌گذاری خارجی برای کمتر کردن هزینه‌ها استفاده خواهد شد.

مسکن

همشهری‌آنلاین-سمانه معظمی: به گزارش انجمن جهانی اقتصاد، «عمران‌خان» نخست‌وزیر پاکستان وعده داده ۴ میلیون خانه در مناطق روستایی و شهری و یک میلیون خانه در مناطق حاشیه شهرها تا پنج سال آینده ساخته شود.

این طرح در فازهای مختلف اجرا و در فاز اول ۱۳۵ هزار خانه در سرتاسر کشور ساخته می‌شود. قرار است با مشارکت بخش خصوصی در طرح نخست‌وزیر، درهای کارآفرینی به روی جوانان باز شود.

طرح ساخت پنج میلیون مسکن در شهرهای مختلف از جمله اسلام‌آباد، لاهور، کراچی و پیشاور اجرا می‌شود و زیرساخت‌هایی مانند گاز، برق و آب و امکاناتی مانند مسجد، مدرسه، سرای محله و مراکز درمانی نیز برای آن درنظرگرفته شده است.

تسهیلات دولتی

دولت پاکستان به منظور اجرای طرح ساخت پنج میلیون خانه در پنج سال، ۹۰ درصد هزینه مسکن را به خانواده‌های کم‌درآمد تسهیلات می‌دهد. نخست‌وزیر این وعده را در زمان کمپین انتخاباتی‌اش برای حل مشکل کمبود مسکن ارزان هم مطرح کرده بود.

در حال حاضر تسهیلات مالی مسکن در پاکستان ۰/۲ درصد است؛ درحالی‌که در هند ۱۰، مالزی ۳۰ و انگلستان و امریکا ۸۰ درصد است.

در این طرح به خانه‌های زیر سه میلیون روپیه (حدود ۶۰۰ میلیون تومان) تسهیلات تعلق می‌گیرد و بانک ۹۰ درصد هزینه خانه را پرداخت می‌کند. مشوق‌هایی برای بانک‌ها و موسسه‌های مالی برای افزایش وام درنظرگرفته شده است. گروه‌های خاص مانند افراد بیوه، بی‌سرپرست، خانواده‌های شهید و جنگ‌زده در طرح مسکن پاکستان از اولویت برخوردارند.

خانه‌ها در این طرح قابل اجاره یا فروش نخواهند بود. سود وام‌های مسکن پنج درصد و بازپرداخت آن ۱۲/۵ ساله است.

«ضیغم ریزوی»، مسئول طرح مسکن فدرال پاکستان و مشاور پیشین بانک جهانی و آژانس مسکن سازمان ملل متحد گفت: این طرح بزرگ‌ترین برنامه مسکن دولتی است که قرار است نیمی از نیازهای کشور را در این بخش پاسخ بدهد. خانه ارزان فقط دغدغه کشورهای ضعیف نیست و تقریبا همه کشورها با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

وی افزود: وعده «مسکن برای همه» که در کشورهایی مانند هند مطرح شده بیشتر شبیه یک شعار سیاسی است و با توجه به موانع رسمی و  کمبود امکانات به سختی قابل اجراست.

دهکده‌های آزمایشی

مقامات پاکستان توسعه ده‌ها دهکده آزمایشی را در مناطق روستایی «پنجاب» پرجمعیت‌ترین استان کشور دنبال می‌کنند. در این طرح‌ها از زمین‌های بایر، بلااستفاده و چراگاه‌ها برای ساخت مسکن استفاده می‌شود.

ریزوی گفت: ما قصد داریم جوانان را در حل مشکلات ملی درگیر کنیم. طراحی این خانه‌ها را دانشجویان معماری با استفاده از مواد اولیه داخلی و فن‌آوری‌های روز انجام می‌دهند تا هزینه‌ها به پایین‌ترین میزان ممکن برسد. نیازهای جغرافیایی و فرهنگی هم در این طرح‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: مردم روستا به زندگی در ساختمان‌های بلندمرتبه تمایل نشان نمی‌دهند و بیشتر به زندگی در خانه‌های یک‌طبقه عادت دارند. بیشتر خانواده‌ها دام در خانه‌هایشان دارند، بنابراین یک منطقه عمومی مشترک برای نگهداری حیوانات درنظرگرفته ‌خواهد شد.

به گفته مشاور پیشین بانک جهانی و آژانس مسکن سازمان ملل متحد، چند شرکت محلی و خارجی مایل به مشارکت در ساخت خانه‌های ارزان‌قیمت در پاکستان هستند.

ریزوی گفت: دولت قصد دارد طرح‌های مالی را مطابق با نیاز افرادی که قصد خانه‌دار شدن دارند اما حساب بانکی ندارند یا درآمدشان فصلی است، تغییر دهد. تامین مسکن با توجه به افزایش شهرنشینی و مهاجرت، یک بخش مهم و بحث‌برانگیز در برنامه‌های شهری است که اگر به آن توجه نشود می‌تواند به نادیده گرفتن نیاز میلیون‌ها نفر از اقشار ضعیف جامعه منجر شود.

ساخت خانه‌های بلندمرتبه

انتظار می‌رود رشد سریع جمعیت شهرهای پاکستان، سرعت تبدیل زمین‌های کشاورزی به مناطق مسکونی را بیشتر کند. به همین دلیل چند ماه پیش نخست‌وزیر پاکستان استفاده از زمین‌های کشاورزی برای ساخت خانه‌های جدید را ممنوع اعلام کرد.

به گزارش روزنامه اخبار بین‌المللی، بزرگترین روزنامه انگلیسی زبان پاکستان، «عمران خان» تاکید کرد: برای حفظ فضای سبز و زمین‌های کشاورزی، ساخت خانه‌های بلندمرتبه در شهرها تشویق می‌شود.

نخست‌وزیر ادامه داد: هدف همه سیاست‌های دولت، بیرون کشیدن قشر ضعیف از زیر خط فقر است. دولت متعهد است مسکن ارزان‌قیمت برای افراد نیازمند فراهم کند؛ زیرا بخش زیادی از جمعیت پاکستان توانایی ساخت خانه یا خرید خانه به صورت نقدی را ندارند و دولت باید به آن‌ها کمک کند.

به گفته وی، این طرح نه‌تنها سقفی برای مردم کم‌درآمد فراهم می‌کند، بلکه موجب رشد ۴۰ صنعت مرتبط و اشتغالزایی برای ۶ میلیون نفر نیز می‌شود.

مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی

تاکنون سرمایه‌گذاران زیادی از کشورهای مختلف جهان برای مشارکت در طرح مسکن پاکستان اعلام آمادگی کرده‌اند.

به گزارش روزنامه اکسپرس تربیون پاکستان، «محمدحسن بکشی»، عضو اجرایی طرح مسکن نخست‌وزیر و رئیس انجمن سازندگان پاکستان گفت: این نخستین بار در تاریخ کشور است که سرمایه‌گذاران خارجی برای مشارکت در یک طرح بدون درخواست ضمانت رسمی دولتی، اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی افزود: آورده این سرمایه‌گذاران که از کشورهایی مانند سنگاپور، چین، مالزی، انگلستان و دیگر کشورهای اروپایی هستند، ۲۰ تا ۲۵ بیلیون دلار خواهد بود.

در حال حاضر ۱۰ میلیون واحد مسکونی نیمه‌تمام در پاکستان وجود دارد. تقاضا برای خانه به‌ویژه آپارتمان در شهرهای بزرگ مانند کراچی رو به افزایش است و وجود ساختمان‌های نیمه‌تمام به این تقاضا دامن زده است.

بنابر آمار سازمان ملل متحد، پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ بیش از نیمی از مردم پاکستان در شهرها زندگی کنند که این آمار اکنون ۳۶ درصد است.

طبق آمار بانک توسعه آسیا نیز درحال‌حاضر حدود یک‌چهارم جمعیت این کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

برآورد سازمان ملل متحد نشان می‌دهد ۱/۶ بیلیون نفر در جهان خانه مناسب ندارند و بیشتر آن‌ها در سکونت‌گاه‌های غیررسمی شهرها زندگی می‌کنند.

کد خبر 483557
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تهران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha