بازار تجریش نمونه کوچک شده بازار تهران است و تأمین ایمنی در آن با مشکلات بسیاری روبه روست. دسترسی آتش نشانی به کوچه‌ها و معابر باریک بازار تجریش و وجود سیم‌های برق فرسوده و مواد قابل اشتعال در جای جای این بازار از مواردی است که احتمال وقوع حادثه در این بازار را دوچندان می‌کند.

بازار تجریش کوچه ذغالی

همشهری آنلاین- مرضیه موسوی: سیم‌کشی‌های در هم پیچیده و انشعاب‌های آب و تأسیسات گرمایشی و سرمایشی خودشان را زیر سقف‌های کاذب مغازه‌های بازار تجریش پنهان کرده‌اند‏. مغازه‌هایی که حجره‌های ظاهراَ مجزا از هم به چشم می‌آیند اما شبکه‌ای از سیم‌های برق و سقف‌های کاذب را با هم شریک هستند.

«محمود قدیری» معاون حفاظت و پیشگیری از حریق سازمان آتش نشانی درباره ایمنی بازار تجریش می‌گوید:«سقف‌های کاذب مغازه‌های بازار تجریش از مواد قابل اشتعال ساخته شده‌اند و خودشان یکی از عوامل وقوع آتش‌سوزی در این بازار پررفت و آمد هستند. از طرف دیگر شبکه‌ای از سیم‌های برق و انشعاب‌های مختلف پشت این سقف‌های کاذب وجود دارد که در صورت وقوع یک اتصالی یا اتفاق کوچک می‌تواند آتش را به تمام بازار تسری بدهد. درحالی که حوزه بندی حریق و وجود حریم‌هایی که از گسترش آتش پیشگیری کند برای ما موضوع مهمی است. این سقف‌ها گاهی تا 10 مغازه به صورت یکپارچه و مشترک هستند. برای مثال اگر آتش سوزی رخ دهد آتش و گازهای اشتعال‌زا از طریق همین شبکه در تمام مغازه‌ها پخش می‌شود. بازار تجریش در زمینه حوزه بندی حریق دچار مشکل است.»

این تنها مشکل موجود در زمینه تأمین ایمنی بازار تجریش نیست و مسائل دیگری هم هست که این بازار را به منطقه پرخطری تبدیل می‌کند. نمونه‌اش بافت فرسوده و قدیمی بازار تجریش و نداشتن استحکام کافی؛ به طوری که کوچکترین اتفاقی می‌تواند منجر به ریزش سقف و ایجاد آوار شود.

بساط‌هایی که مانع امدادرسانی است

کوچه‌های باریک و معابر پیچ در پیچ بازار تجریش از دیگر مشکلاتی است که در صورت وقوع هر حادثه‌ای آتش نشان‌ها را با مشکل دسترسی به محل حادثه مواجه می‌کند. بازار شب عید و گسترده شدن بساط دستفروشان در ورودی معابر هم به این مشکل دامن زده است. قدیری می‌گوید :«در ضلع غربی بازار تجریش، ابتدای کوچه گوگل با بساط‌هایی مواجه هستیم که در واقع مسیرهای فرار را برای شهروندان و کسبه در صورت وقوع هر حادثه‌ای مسدود می‌کنند. این بساط‌گستران از ساعت21 تا نیمه‌های شب در بازار حضور دارند. این باعث می‌شود زمان طلایی برای رسیدن به حریق طولانی‌تر شود و گاهی تا رسیدن نیروهای آتش نشانی آتش به مرحله شعله‌وری کامل برسد و کار از کار بگذرد. از طرف دیگر وقتی این مسیرها مسدود باشد در صورت وقوع هر حادثه‌ای ازدحام زیادی در مسیرهای باریک خروجی ایجاد می‌شود و قطعاَ مردم زیر دست و پا می‌مانند. نیازی نیست اتفاق مهم و خاصی رخ دهد‎؛ کافی است یک نفر شایعه‌ای را در دل بازار با صدای بلند فریاد بزند تا جان افراد زیادی حین هجوم به راه‌های خروجی به خطر بیفتد.»

نبود تابلوهای راهنما برای خروج سریع از بازار هم از دیگر معایب بازار تجریش است که افراد غریبه را در صورت وقوع حادثه دچار مشکل می‌کند :«افرادی که با مسیرهای بازار تجریش آشنایی ندارند در صورت وقوع حادثه در این بازار نمی‌توانند به موقع راه خروج مناسب را پیدا کنند و ممکن است مسیر اشتباهی را به جای خروج از بازار به سمت محل حادثه و حریق طی کنند و گرفتار شوند. همچنین مسیرهای تردد در بازار تجریش معمولاَ به وسیله کالاهای مغازه‌ها مسدود شده و عملاَ راه چندانی برای فرار از این بازار وجود ندارد.»

تجهیزات برق اشتراکی

مشکل سیم‌کشی در بازار تجریش تنها به آشفتگی سیم‌های برق پشت سقف‌های کاذب برنمی‌گردد؛ مغازه‌های بزرگی که به مرور به مغازه‌های کوچکتری تقسیم شده‌اند همچنان از تجهیزات برق قدیمی و مشترک استفاده می‌کنند که این مورد هم از دیگر معضل‌آفرینان بازار تجریش هستند. معاون حفاظت و پیشگیری از حریق آتش نشانی می‌گوید :«40 تا 50 درصد از آتش سوزی‌های بازار تجریش به دلیل اتصال برق و ایجاد جریان الکتریسیته است. کنتورهای برق قدیمی یک مغازه حالا برق 3 یا 4 مغازه را تأمین می‌کنند و سیم‌کشی این مغازه‌ها هم اغلب اصولی نیست. به همین دلیل سیم‌های برق و فیوزها کشش این جریان برق را ندارند و دچار اتصالی می‌شوند.»

او با اشاره به اینکه اطراف این فیوزها و سیم‌ها هم معمولاَ مملو از مواد قابل اشتعال و کالاهای خشک است می گوید:«به همین علت آتش خیلی زود پا می گیرد و در چشم بر هم زدنی گسترش پیدا می‌کند. نوسازی و استاندارد کردن سیم‌های برق در معابر عمومی بازار برعهده اداره برق و در داخل مغازه‌ها برعهده مالکان است.»به گفته قدیری، وجود آشپزخانه‌ها و رستوران‌ها در این بازار هم از دیگر مواردی است که باعث بروز حوادث در تجریش می‌شود. در این روزها که بازار شب عید رونق دارد خوب است مردم محلی را برای خرید انتخاب کنند که اگر حادثه‌ای در آن رخ داد بتوانند خیلی زود و راحت از آن محل خارج شوند و اساساَ آن محل شرایط ایمنی لازم را داشته باشد.

کد خبر 483458

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha