رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به این‌که چند کشور در خصوص تولید کیت تشخیص کرونا ادعا کرده‌اند و وزارت بهداشت برای خرید از آنها در حال بررسی این‌ کیت‌هاست، گفت که جز کادر بهداشتی و درمانی، مردم برای مقابله با کرونا فعلا به ماسک نیاز ندارند.

محمدرضا شانه‌ساز

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، محمدرضا شانه‌ساز رئیس سازمان غذا و دارو گفت: بر اساس آنچه پزشکان متخصص اعلام کرده‌اند، استفاده از ماسک برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا برای همه مردم ضرورت ندارد و به جز کادر بهداشتی و درمانی که با بیماران در تماس هستند و از نزدیک در تهدید بیماری قرار می‌گیرند، بقیه مردم به استفاده از ماسک نیازی ندارند.

وی افزود: ظرفیت تولید ماسک در کشور بسیار بالاست و سالانه حدود ۱۸۰ میلیون ماسک ساده جراحی در کشور تولید می‌شود اما ماسک‌های تخصصی مثل ماسک‌های N95 هنوز در کشور تولید نمی‌شود چون نیاز نداشته‌ایم و فناوری آن در کشور نبوده است. اما اکنون چند شرکت به سازمان غذا و دارو مراجعه و اعلام کرده‌اند که می‌توانند روزانه ۲۰ هزار ماسک تخصصی تولید کنند. تولید این ماسک‌ها در کشور شروع شده است و امکان افزایش ظرفیت تولید تا چند برابر این میزان در آینده وجود دارد.

  • ممنوعیت صادرات ماسک تا اطلاع ثانوی

رئیس سازمان غذا و دارو بیان کرد: توصیه متخصصان این نیست که همه مردم از ماسک استفاده کنند اما ممکن است از لحاظ روانی مردم با استفاده از ماسک احساس بهتری داشته باشند. با وجود این، اعلام می‌کنیم هیچ کمبودی از نظر ماسک در کشور نداریم و حتی از گذشته همواره صادرات ماسک هم داشته‌ایم اما به علت شرایط خاصی که اکنون در آن قرار داریم فعلا صادرات ماسک از کشور تا اطلاع ثانوی متوقف شده است تا ذخایر مطمئنی از نظر ماسک مورد نیاز کشور فراهم شود. اگر این ذخایر مطمئن را داشته باشیم، دوباره اجازه صادرات ماسک داده می‌شود.

وی ادامه داد: فعلا صادرات ماسک به خارج نداریم. فقط یک محموله یک میلیونی ماسک را هلال احمر به چین فرستاد که در مراودات بین دو کشور امری معمول و مورد انتظار است و در زمان‌های بحران و سوانح، هلال احمر و صلیب سرخ کشورها به یکدیگر کمک می‌کنند و متقابلا کشورهای دیگر هم در زمان نیاز به ایران کمک می‌کنند.

  • خرید کیت تشخیص ویروس کرونای جدید

شانه‌ساز درباره کیت تشخیص ویروس کرونای جدید نیز گفت: چند کشور مدعی شده‌اند که کیت تشخیص ویروس کرونای جدید را تولید کرده‌اند. واردات کیت تشخیص ویروس کرونای جدید را هم در برنامه داریم. از چند منبع تولید این کیت ارزیابی کرده‌ایم. در صورت اعلام نیاز معاونت بهداشتی وزارت بهداشت، این کیت نیز وارد می‌شود. به محض اعلام نیاز، ظرف ۲۰ روز این کیت تشخیصی وارد می‌شود. البته چند شرکت هم در کشور ادعای تولید این کیت را داشته‌اند اما هنوز تولید آنها ثبت نشده و این اطمینان در داخل به وجود نیامده است.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: فعلا برای تشخیص کرونا از کیت تشخیصی قدیمی استفاده می‌شود که می‌تواند وجود این ویروس را تشخیص دهد اما نوع آن را مشخص نمی‌کند. 

کد خبر 483283

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha