استاد علوم ارتباطات و پیشکسوت روزنامه‌نگاری گفت: سوژه‌های خبری برای تهیه گزارش باید مفید و راهگشای مشکلات مردم در ابعاد گوناگون باشد.

فريدون صديقي

به گزارش همشهری آنلاین فریدون صدیقی  در کارگاه سوژه‌یابی در اصفهان گفت: امروزه سوژه‌های مختلف در بخش‌ها و حوزه‌های مختلف وجود دارد، اما توجه بیشتر به مباحثی که معضلات اصلی یک شهر یا منطقه به شمار می‌رود، ضروری است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر نوع نگاه به موضوعات و سوژه‌ها نیازمند تنوع و خلاقیت است تا بیان چالش‌های متعدد به اَشکال مختلف بیان شده و انعکاس داده شود.

این استاد روزنامه‌نگاری با بیان‌اینکه حضور در محل و مشاهدات میدانی، امروزه کمتر در فعالیت‌های خبرنگاران و گزارشگران دیده می‌شود، تصریح کرد: بخشی از آن به تعدد وسایل ارتباطی برمی‌گردد، اما با این حال نیاز است که خبرنگاران و روزنامه‌نگاران حضور فیزیکی در محل داشته باشند تا مشاهدات عینی خود را افزایش داده و بهتر بتوانند واقعیات موجود را تهیه و منتشر کنند.

صدیقی، توجه به مخاطب را با اهمیت دانست و خاطرنشان کرد: اینکه خواننده گزارش و خبر ما کیست و چه هدفی را دنبال می‌کند باید جدی گرفته شود، زیرا اهمیت ندادن به ذائقه مخاطب سبب از دست رفتن موقعیت رسانه و بی‌تفاوتی مردم به آن می‌شود.

وی اِشراف به موضوع و احاطه به ابعاد مختلف سوژه از سوی تولیدکننده خبر و گزارش را لازم دانست و اضافه کرد: گاهی مشاهده می‌شود که خبرنگاری بدون مطالعه در موضوع، قصد تولید خبر و گزارش دارد که این امر یا ناشدنی خواهد بود یا نتیجه مثبتی در پی نخواهد داشت.

این پیشکسوت روزنامه‌نگاری افزود: بدون شک انعکاس آمار و ارقام مرتبط در گزارش‌ها ضروری است، اما برخی اوقات می‌بینیم که بدون این موارد گزارشی کار شده یا چاپ شده است.

صدیقی به وجود سوژه‌های متعدد در جهان کنونی اشاره و خاطرنشان کرد: گفت‌وگو با صاحبنظران باعث می‌شود که موضوعات مختلفی بیابیم و بیان نظرات کارشناسان و متخصصان هر حوزه در گزارش به ما کمک می‌کند که محتوایی با ارزش و قابل استناد داشته باشیم.

مسوول فرهنگسرای رسانه اصفهان در گفت و گو با ایرنا، هدف از برگزاری کارگاه سوژه‌یابی را ارتقا سطح دانش روزنامه‌نگاری و علم خبرنگاران در این منطقه عنوان کرد و افزود: سوژه‌یابی در رسانه‌های خبری یکی از محوری‌ترین مباحث است، به گونه‌ای که کل فرایند فعالیت‌های رسانه‌ای تحت تاثیر آن قرار دارد.

فاطمه شفیعی با اشاره به اهمیت نوآوری و خلاقیت در فضای تولید خبر و گزارش ادامه داد: نگاه کلیشه‌ای و روزمرگی، آسیب یک رسانه است، رسانه جذابیت و تازگی را می‌طلبد و یک روزنامه‌نگار باید پاسخگوی این مطالبه باشد.

کارگاه سوژه‌یابی با حضور جمعی از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران استان در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار شد.

کد خبر 483240

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha