دادگاه رسیدگی به اتهامات داریوش امان کی‌ یکانی و ۴ متهم دیگر از متهمان پرونده بانک سرمایه که موفق به دریافت ۶٩ میلیارد تومان تسهیلات بدون اعتبارسنجی شده‌اند، در شعبه سوم دادگاه ویژه جرائم اقتصادی برگزار و جزئیات اتهامات متهمان و نیز مبالغ دریافت‌شده به شیوه غیرقانونی اعلام شد.

دادگاه بانک سرمایه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، جلسه رسیدگی به پرونده بانک سرمایه از ۲۵ دی‌ماه ۹۷ در شعبه سوم دادگاه ویژه جرائم اقتصادی به ریاست قاضی اسدالله مسعودی‌مقام آغاز شده و به گفته وی در این بانک تخلف ١۴ هزار میلیارد ریالی با عنوان «خیانت در امانت» صورت گرفته است. پرونده بانک سرمایه که مرتبط با صندوق ذخیره فرهنگیان است، بیش از ۷۰ متهم دارد و هر یک از افراد به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق اخلال در نظام پولی و بانکی متهم هستند. تاکنون به این پرونده در ۴ بخش با متهمان متعدد رسیدگی و برای متهمان حکم صادر شده که پرونده داریوش امان کی‌ یکانی در بخش پنجم رسیدگی می‌شود. 

قاضی مسعودی‌مقام امروز (شنبه ۱۹ بهمن‌ماه) در نخستین جلسه دور پنجم دادگاه رسیدگی به تخلفات بانک سرمایه گفت: جلسه دادرسی به پرونده داریوش امان کی مشهور به حبیب امانی رسیدگی می‌شود. متهمان دیگر این پرونده مرتضی فتحی، سید رسول ذکاوت‌خوی و سید عباس زکاوت‌خوی و مصطفی کفیلی هستند. این افراد به اخلال در نظام اقتصادی متهم هستند.

امیررسول قهرمانی نماینده دادستان نیز با قرائت کیفرخواست پرونده اظهار کرد: حد فاصل سال‌های ٩١ تا ٩۵ مدیران بانک سرمایه با تبانی با برخی اشخاص سودجو و دریافت حق حساب و در قبال وثایقی چندصد میلیارد تومان به برخی مشتریان تسهیلات داده است. یکی از این مشتریان داریوش امان است که از طریق غیرقانونی در سال‌های ٩٢ تا ٩٣ موفق به دریافت ۶٩ میلیارد تومان شده است.

وی افزود: میزان خسارت این متهمان به بانک سرمایه ١١٣ میلیارد و ٧١۶ میلیون و ٧٢١ هزار ریال است.

قهرمانی گفت: متهمان به نام شرکت پایه‌سازان اریس پول دریافت کردند و با هزینه یک میلیارد ریالی که البته ٣۵ میلیون تومان آن تامین شده بود، این شرکت تاسیس شد.

وی ادامه داد: آقایان سید عباس ذکاوت‌خوی و سید رسول ذکاوت‌خوی و خانم کفایت همسر عباس ذکاوت‌خوی به صورت خانوادگی این شرکت را افتتاح کردند و این شرکت بدون اینکه مشتری بانک باشد، با همکاری علی بخشایش برای ساخت پروژه برج ابریشم تسهیلات درخواست کرد.

نماینده داستان تاکید کرد: این شرکت فاقد هرگونه صورت‌ مالی حسابرسی‌شده بود بنابراین پرداخت هر تسهیلات به آن پرخطر و پرریسک بود. اما طبق مصوبه ۹ آذر سال ٩٢ با امضای آقایان بخشایش کاظمی و توسلی مبلغ ٨٠ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرد.

وی افزود: متهمان برای تودیع وثیقه املاکی را معرفی کردند اما نکته قابل توجه این است که این ملک‌ها به آن میزانی که گفته شد، نبودند و گران‌نمایی کردند و علی‌رغم مخالفت کارشناسان، این املاک و زمین‌ها در رهن بانک قرار گرفتند و پس از آن پرداخت مرحله‌ای تسهیلات آغاز شد.

قهرمانی گفت: متهم ضمن تبانی با کارشناسان دادگستری، ملک را بسیار بیشتر از میزان واقعی به عنوان بدهی در اختیار بانک قرار داد. همچنین تعدادی آپارتمان در بخش‌های مختلفی از اصفهان و زمین‌هایی در محمدشهر کرج به عنوان اضافه جریمه پولی که باید به بانک داده می‌شد، از سوی متهم معرفی شد. اما پس از آنکه ملک به صورت غیرواقعی و بیشتر از میزان اصلیش قیمت‌گذاری شد، متهم از بانک طلبکار شد.

  • اتهامات تفهیم‌شده به متهمان پرونده

نماینده دادستان درباره متهم ردیف اول داریوش امان کی اظهار کرد: این متهم با نام مستعار حبیب، کارخانه‌دار، سیکل، متاهل و دارای سابقه کیفری است و با مشارکت با مدیران وقت بانک سرمایه از طریق کسب منفعت به میزان ۶۸۹ میلیارد و ۲۳۹ میلیون و ۵۹۲ هزار و ۳۰۶ ریال و همچنین مشارکت در کلاهبرداری به مبلغ ۱۱۳ میلیارد ریال متهم است. داریوش امان کی اخیرا به ۶ سال حبس در پرونده دیگری هم محکوم شده است. 

 وی ادامه داد: متهم ردیف دوم مرتضی فتحی، دیپلم و فاقد سابقه کیفری به مشارکت با مدیران وقت بانک سرمایه در اخلال در نظام اقتصادی کشور از طریق تحصیل منفعت به مبلغ ۶۸۹ میلیارد و ۲۳۹ میلیون و ۵۹۲ هزار و ۳۰۶ ریال متهم است. متهم ردیف سوم سید عباس ذکاوت‌خوی فاقد محکومیت کیفری موثر فعلا بازداشت است و اتهام وی معاونت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور و تحصیل مال از طریق نامشروع و معاونت در کلاهبرداری است.

قهرمانی گفت: متهم ردیف چهارم سید رسول ذکاوت‌خوی، بازنشسته نیروهای مسلح و فاقد سابقه کیفری به معاونت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق معاونت در تحصیل مال از طریق نامشروع متهم است.

وی افزود: متهم ردیف پنجم مصطفی کفیلی فاقد سابقه کیفری به معاونت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق تحصیل مال نامشروع و کلاهبرداری متهم است.

نماینده دادستان با بیان اینکه اقدامات این گروه از متهمان در ۳ مرحله انجام شده است، ادامه داد: این مراحل شامل اخذ ۶۵ میلیارد تومان تسهیلات، تسویه تسهیلات با اوراق واهی سپرده موسسه آرمان و خروج اوراق موسسه آرمان و مکیدن اموال بانک سرمایه است.

کد خبر 483173

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha