رودسر یکی از شهرستان‌های گیلان است. این شهرستان از شمال به دریای خزر، از جنوب به رشته‌کوه‌های البرز، از شرق به رامسر و از غرب به املش و لنگرود منتهی می‌شود، بنا به همین موقعیت جغرافیایی مناسب، هر ساله گردشگران زیادی به رودسر سفر می‌کنند.

رودسر

همشهری آنلاین- مریم ورشوئی: برای رسیدن به گیلان سه محور شرقی، جنوبی و غربی وجود دارد. محور شرقی از چابکسر شهرستان رودسر آغاز می‌شود. کسانی که ازمازندران وارد گیلان می‌شوند در ابتدا وارد چابکسر،  کلاچای و سپس رودسر می‌شوند. البته یادمان باشد که چهار بخش کلاچای، چابکسر، رحیم آباد و رودسر جزو شهرستان رودسر محسوب می‌شوند. بخش رودسر به‌تنهایی جاذبه‌های گردشگری و دیدنی ویژه‌ای دارد.  

بازار هفتگی رودسر

اگر به گشت و گذار در بازارهای محلی علاقه‌مند هستید، یکشنبه بازار رودسر می‌تواند برایتان جذاب باشد. در این بازار انواع برنج، چای، ابریشم و مرکبات موجود است که برای سوغات هم مناسب هستند.  فندق، گردو و گیاهان دارویی محصولات فصلی این بازاراند.  

ساحل رامدشت

ساحل رودسر و رامدشت یکی از جاذبه‌های طبیعی شهر رودسر است. این ساحل چشم‌انداز زیبا و امکانات گردشگری نیز دارد.  رامدشت حدود ۲۲ متر پایین‌تر از سطح آب‌های آزاد است و به همین دلیل یکی از پایین‌ترین نقاط ساحلی کشور محسوب می شود.

پل تاریخی تمیجان

پل تاریخی و خشتی تمیجان در ۶ کیلومتری جنوب غربی رودسر و روی رودخانه‌ای به همین نام واقع است. باتوجه به معماری طاق‌های جناقی و مصالح به‌کار رفته در پل تمیجان آن را به دوره صفوی نسبت می‌دهند. بدنه و پایه‌های این پل آجری و کف پل سنگ‌فرش است. پل خشتی تمیجان در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده‌ است.

گنبد پیرمحله

گنبد پیرمحله در روستای پیرمحله رودسر واقع است که قدمت آن به دوره صفوی برمی‌گردد. این اثر در سال۱۳۵۶ به ثبت ملی رسیده است. این بقعه یک ایوان در سمت ورودی و ۲ اتاق کوچک در طرفین آن دارد. گنبد پیرمحله به شکل هشت ضلعی و ساده ساخته شده است.  

کاخ رضاخان (ناهارخوران)

کاخ اختصاصی رضاخان (ناهارخوران) مربوط به دوره پهلوی است و در میدان شهدای رودسر واقع شده و در سال ۱۳۵۳ به ثبت ملی هم رسیده است.  نمای این کاخ دو طبقه سیمانی و سقف آن شیروانی است. همچنین اتاق‌ها و سالن اصلی  گچ‌بری‌های ساده دارد.

روستای ساحلی «لَ لِه رود»

روستای «لَ لِه رود» از دیدنی‌های رودسر است. این روستا در آبرفت و محل  اتصال دو رودخانه شلمان‌رود و لنگرود قرار دارد. پوشش نیزار که به زبان محلی به آن لَ لِه می‌گویند  و تلاقی رودخانه به دریا و همچنین حضور دائمی ماهیگران، قایقرانان و  معماری سنتی خانه‌ها «لَ لِه رود» را جذاب کرده است.

کد خبر 483138
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha