رئیس پلیس آگاهی گفت که امکان استرداد اموال مسروقه از طریق سامانه نما (نمایشگاه مجازی اموال مسروقه مکشوفه) فراهم شده است.

سردار محسن حسن‌خانی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری پلیس، سردار محسن حسن‌خانی رئیس پلیس آگاهی ناجا بیان کرد: در پی دیدار فرماندهان ناجا با مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در روزهای پایانی سال ۹۴ و ابلاغ تدابیر معظم‌له مبنی بر تلاش در راستای کشف و استرداد حداکثری اموال مسروقه به مال‌باختگان، پلیس آگاهی ناجا طی برگزاری جلسات متعدد با کارشناسان معاونت فناوری اطلاعات ناجا سامانه‌ای با عنوان «نما» در بستر اینترنت طراحی کردند که امکان شناسایی اموال مکشوفه مجهول‌المالک توسط مال‌باختگان تسهیل شد.

وی افزود: با ایجاد زیرساخت‌های لازم، ابتدا این سامانه به صورت آزمایشی در سطح تهران راه‌اندازی و پس از برطرف کردن اشکالات و ایرادات آن، سرانجام با نام «نمایشگاه مجازی اموال مسروقه مکشوفه» به منظور بارگذاری کالاهای مکشوفه در بستر اینترنت ایجاد شد.

رئیس پلیس آگاهی ناجا با اشاره به اینکه پس از طی یک روند آزمایشی در دی‌ماه ۹۷ این سامانه توسط جانشین فرمانده ناجا رسما افتتاح و راه‌اندازی شد، گفت: پس از حدود ۳ ماه از راه‌اندازی رسمی سامانه، بیش از ۵۹۰ قلم کالای مکشوفه مجهول‌المالک در سامانه بارگذاری شد.

وی با اشاره به اینکه راه‌اندازی این سامانه گامی در راستای حفظ کرامت شهروندان و حذف رفت و آمدهای بی‌شمار مال‌باختگان به واحدهای انتظامی صورت گرفته است، ادامه داد: از ابتدای راه‌اندازی این سامانه تاکنون بیش از ۲ میلیون بازدید از آن صورت گرفته است.

این مقام ارشد انتظامی درباره سازوکار فعالیت این سایت گفت: مال‌باختگان در صورت مراجعه به سایت police.ir و آیکون شناسایی اموال، می‌توانند بدون مراجعه حضوری به مراکز انتظامی درخواست خود را مبنی بر تعلق کالای مورد نظر ثبت و نشانه‌های آن را ارسال کنند.

وی اضافه کرد: درخواست مال‌باخته توسط اپراتور سامانه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و اپراتور پاسخ «تایید» یا «عدم تایید» را در سامانه بارگذاری می‌کند. در صورت  اظهار عنوان «تایید»، راهنمایی لازم توسط اپراتور در خصوص  اقداماتی که لازم است مالک برای تحویل کالای مورد درخواستش انجام دهد، ارائه و اموال پس از هماهنگی قضایی با اخذ رسید، به وی تحویل داده خواهد شد.

سردار حسن‌خانی تاکید کرد: امکان استرداد اموال از طریق سامانه مزبور تنها برای افرادی امکان‌پذیر است که سابقه تشکیل پرونده قضایی داشته باشند.

وی همچنین با اشاره به اهمیت مشارکت هموطنان در ثبت و ضبط شناسه اموال خود و در صورت امکان، تهیه تصویر از آنها گفت: این اقدام مهم موجب می‌شود در صورت وقوع سرقت، امکان ردیابی اموال توسط کارآگاهان پلیس امکان‌پذیر شود و اموال سرقتی به صاحبان حقیقی آنها برگردند.

این مقام ارشد انتظامی به شهروندان توصیه کرد: از نگهداری اموال و دارایی‌های باارزش خود شامل طلا، سکه، ارز و... در منزل خودداری کنند و آنها را به صندوق امانات بانک‌ها بسپارند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در تشریح دستاوردهای پلیس آگاهی در فرآیند مبارزه با سرقت اظهار کرد: طی ۳ ماه گذشته ( آبان، آذر و دی) توانسته‌ایم روند رشد سرقت‌ها را متوقف کنیم و اعضای بسیاری از باندهای سرقت را شناسایی و دستگیر کرده‌ایم.

رئیس پلیس آگاهی ناجا افزود: مبارزه با سرقت یکی از برنامه‌های اولویتدار نیروی انتظامی در سال جاری بوده و با توجه به اهمیت آن، در اولویت‌های ماموریتی سال آتی نیز پیش‌بینی شده است.

سردار حسن‌خانی به توفیقات پلیس آگاهی در کشف سرقت اتومبیل اشاره و بیان کرد: در کشفیات خودروهای سرقتی توفیق ۹۲ درصدی داریم، یعنی اگر ۱۰۰ مورد سرقت خودرو در یک بازه زمانی مشخص به پلیس اعلام شده باشد، ما در کوتاه‌ترین زمان ۹۲ مورد آن را کشف کرده‌ایم.

کد خبر 483117

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha