رئیس ستاد ارتش عراق طی دیدار با سفیر مسکو در بغداد موضوع تقویت همکاری نظامی بین دو کشور را به دنبال تیرگی روابط بین بغداد و واشنگتن مورد بحث و بررسی قرار داد.

روسیه در عراق

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، روسیا الیوم گزارش داد که «عثمان الغانمی» رئیس ستاد ارتش عراق با «ماکسیم ماکسیموف»، سفیر مسکو در بغداد دیدار و درباره تقویت همکاری نظامی دوجانبه پس از بحرانی شدن روابط با واشنگتن گفت‌وگو کرد. 

در بیانیه وزارت دفاع عراق آمده است: «غانمی در ابتدای نشست از اقدام روسیه برای تجهیز نیروهای عراقی به مهمات و سلاح‌های مدرن و کارآمد که نقش مهمی در پیروزی در بسیاری از نبردها با گروه تروریستی داعش داشته‌اند، تقدیر و تشکر کرد». 

دو طرف در این دیدار بر اهمیت ادامه حمایت از مرکز امنیتی چهارجانبه که متشکل از کشورهای عراق، روسیه، سوریه و ایران بوده و بغداد مقر آن است ، به دلیل اهمت فراوان این مرکز در تبادل اطلاعات و هماهنگی‌های لازم تأکید کردند.  

سفیر روسیه در بغداد نیز از نقش و توان ارتش عراق در حفظ امنیت و ثبات منطقه و جهان از طریق ادامه مبارزه با بقایای گروه تروریستی داعش تقدیر کرد و رئیس ستاد ارتش را برای دیدار با «والری گراسیموف» همتای روس خود به مسکو دعوت کرد. 

این نشست توجه رسانه‌های غربی را به خود معطوف کرد. خبرگزاری آسوشیتد پرس تأکید کرد که دیدار ماکسیموف و غانمی به دنبال بروز تنش‌ها بین بغداد و واشنگتن در زمینه همکاری نظامی در سایه ترور شهید قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس و اصرار پارلمان عراق بر پایان دادن به حضور نظامی آمریکا در خاک این کشور صورت گرفته است.

آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام اطاعاتی نظامی بلند پایه عراق  اعلام کرد که روسیه از جمله کشورهایی بوده که به دولت عراق برای جبران خسارت ناشی از قطع روابط با آمریکا کمک نظامی کرده است.  این مقام مسئول گفت: «عراق همچنان به هواپیماهای اطلاعاتی نیاز دارد و کشورهایی مانند روسیه و ایران برای حمایت از عراق و تجهیز این کشور به هواپیماهای اطلاعاتی اعلام آمادگی کرده‌اند». 

یک مقام نظامی عراق چندی پیش به خبرگزاری آسوشیتدپرس تأکید کرد که دولت بغداد به نیروهایش دستور داده به ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا در هر عملیاتی کمک نکنند. 

کد خبر 483111

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha