سالانه ۴۵۰ هزار سقط جنین در کشور انجام می‌شود که ۱۲۵ هزار مورد آن غیر قانونی است.

سقط جنين

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، رئیس سازمان پزشکی قانونی گفت: براساس آمار غیر رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حداقل حدود ۱۲۵ هزار سقط جنین غیرقانونی در کشور وجود دارد که زنگ خطر برای نظام سلامت است و باید برای این موضوع چاره‌اندیشی شود.

عباس مسجدی آرانی افزود: ایران مترقی‌ترین قانون در باره سقط جنین را دارد و کشورهای منطقه و اسلامی کمتر از این قانون برخوردار هستند.

رئیس سازمان پزشکی قانونی اظهارداشت: براین اساس اگر برای مادر و فرزند عسر و حرجی باشد براساس قانون و آیین نامه‌های داخلی، علم پزشکی و مبانی فقهی برای سقط جنین دستور صادر می‌شود.

وی ادامه داد: البته با توجه به افزایش آمارهای سقط جنین زنگ خطری برای نظام سلامت کشور وجود دارد، طوریکه براساس آمار غیر رسمی که مسئولان وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی اعلام می‌کنند حداقل حدود ۱۲۵ هزار سقط جنین غیرقانونی وجود دارد که نظام سلامت برای این موضوع باید فکری کند.

مسجدی آرانی اضافه کرد: اما آن‌ چیزی که در پزشکی قانونی مورد بررسی قرار می‌گیرد با توجه به همه مولفه‌های حقوقی، فقهی و پزشکی در سال ۹۷، ۱۲هزار پرونده ارجاع شده که ۹ هزار و ۷۰۰ مورد منجر به دستور سقط شده‌است.

از سوی دیگر، نایب رییس شورای اخلاق پزشکی کشور گفت: سالانه حدود ۴۵۰ هزار سقط جنین قانونی در سطح کشور انجام می‌شود.

 دکتر محمد باقر لاریجانی  در آیین افتتاحیه هفتمین کنگره اخلاق پزشکی ایران در مجتمع پزشکی پیامبراعظم (ص) ساری این بحث را یکی از چالش های اصلی در حوزه اخلاق پزشکی در ایران بیان کرده است.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران تنها کشور اسلامی در جهان است که توانست  این چالش را در چارچوب نگاههای اسلامی به خصوص برای سقط جنین پیش از سه ماهگی برای جلوگیری از زجر جنین تا حدودی حل کرده است.

کد خبر 482823

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
    2 0
    من خودم فرزند ناخاسته خانواده ای بودم و مرا به فرزند خواندگی دادند من می گوییم کاش مرا سقط می کردن سقط جنین خیلی بهتر. و انسانی تر است تا ناخاسته بدنیا بیای بیفتی زیر دست پدر مادر مشکل دار یا بیفتی یتیم خانه یا به فرزند خواندگی در بیایی هم رنج فراوان می کشی هم مشکلات و کمبودهای روحی و روانی فراوان دست به گریبان هستی هم خیلی کم پیش می یاد. بتونی زندگی خوب یا معمولی داشته باشی و حتی فرزندان درست تربیت کنی بيرون گود بودن و تصمیم گیری اسان است.