محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در اتفاقی کم سابقه با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد. ظریف البته قبل از این تماس با اسماعیل هنیه و زیاد نخاله دو مقام ارشد گروه‌های فلسطینی حماس و جهاد اسلامی نیز گفت‌وگو کرد. 

ظریف

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایران، جمهوری اسلامی ایران اگرچه دولت فلسطین یا همان تشکیلات خودگردان فلسطین مستقر در رام‌الله و به ریاست محمود عباس را به رسمیت می‌شناسد، اما در قیاس با ارتباطات موجود با دولت حماس مستقر در غزه، روابط حسنه‌ای با تشکیلات خودگردان ندارد و دو طرف بعضاً انتقاداتی هم نسبت به مواضع یکدیگر داشته‌اند. با این حال مخالفت صریح محمود عباس با طرح موسوم به معامله قرن همسو با موضع ایران است. محور گفت‌وگوی ظریف با عباس هم تحولات مرتبط با همین طرح بوده است. 

به گزارش عصر ایران، براساس خبر خبرگزاری رسمی فلسطین (وفا)، وزیر خارجه ایران دراین تماس تلفنی، بر موضع ایران در مخالفت با طرح ترامپ (معامله قرن)، پشتیبانی از حقوق ملت فلسطین و حقش در تعیین سرنوشت و برپایی دولت مستقل به پایتختی قدس شرقی تأکید کرد.

استفاده از کلمه «قدس شرقی» در خبرگزاری وفا اما سوء برداشت‌هایی را به میان آورده و همین موضوع بهانه جدیدی شده برای حمله به ظریف از سوی جریان‌های داخلی. چرا که این شائبه به وجود آمده که سخن گفتن از قدس شرقی آیا به معنای پذیرفتن طرح محمود عباس مبنی بر تشکیل دو دولت فلسطین و اسرائیل مورد تأیید اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی است که بر اساس آن دولت فلسطین باید در مرزهای ۱۹۶۷ در کرانه باختری، قدس شرقی و غزه و به پایتختی قدس شرقی تشکیل شود؟ این در حالی است که جمهوری اسلامی اساساً موجودیت دولتی به نام اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد. 

اما توضیحات سخنگوی وزارت خارجه روشن کرد که ظریف واژه قدس شرقی را به کار نبرده و آنچه در گفت‌وگو با عباس گفته، «قدس شریف» بوده است. سید عباس موسوی در توئیتر نوشت: «دکتر ظریف در گفت‌وگوی تلفنی با آقای محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از عبارت قدس شریف استفاده کرد نه قدس شرقی! به برخی دوستان و برادرانم در داخل توصیه می‌کنم قدری در زمین خودمان بازی کنید نه زمینی که برای شما طراحی می‌کنند.»

کد خبر 482793

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
    19 8
    خدا نکند در ایران بخواهند کسی را ترور سیاسی کنند از نفس کشیدن او هم حاشیه درست میکنند
    • عماد IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
      0 1
      من یک انقلابی هستم. دیدگاههایم به اصولگرایی نزدیکتر هست. آقای ظریف رو فردی با نیت خیر و دلسوز میدونم با وجود نقدهایی ولی براشون احترام قائل هستم.
  • اکرم IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
    2 1
    ایجاد تفرقه به ضرر ماست ودشمن شاد میشیم اینقد دنبال حاشیه نباشیم
  • محمد جواد IR ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    0 1
    آقای ظریف وزیر امور خارجه کشورمان صادقانه مسائل مهم کشور راارائه میکند
  • حامد FR ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    0 1
    اتفاقا اقای ظریف هم سردار دیپلماسی هست چون واقعا ایشون خستگی ناپذیر کار کرده بعضیا خیلی بی انصافا واقعا
  • IR ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    0 0
    برخی مواقع فکرمیکنم اینقدرکه درداخل دربرابردوستان موضع سخت میگیریم اگربردشمن سخت میگرفتیم یافرارمیکردیاخفه میشدسیاست بی پدرومادرکه میگن همینه...اصلایادمون میره که مسلمونیم وبایداشداءعلی الکفارورحماءبینهم باشیم...ریشه ی این بداخلاقیهادرایمان ضعیف است ظریف فرزندهمین ملت است..همچنانکه سردارشهیدسلیمانی فرزندهمین ملت بود...مایادمان رفته ازکجاشروع کرده وبه کجارسیده ایم...نقدخوب است.ولی زدن وناکارکردن کاردشمن است...ماباازمون وخطادربسیاری ازمواردبه اینجارسیده ایم ودرهمین ازمون وخطاشهدای زیادی نظیرتهرانی مقدم وبابایی و....تقدیم کرده ایم ..بعضی اوقات گریزناپذیراست...انچه مهم است اینست که راه راگم نکنیم