سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۴
۰ نفر

مسئول گروه احیا و تعادل بخشی دشت‌های شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه گفت: سال زراعی ۹۷ میزان کشت برنج در استان به ۲ هزار هکتار رسید، از این میزان بیش از ۴۰۰ هکتار آن توسط چاه‌های غیرمجاز آبیاری شده است.

کاشت برنج

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، علی جلیلیان در جلسه سازگاری با کم‌آبی استان کرمانشاه اظهار کرد: در سال‌های زراعی گذشته کشت برنج در استان کرمانشاه نزدیک به هزار هکتار بود و در نهایت به ۱۵۰۰ هکتار می‌رسید، اما سال زراعی گذشته این میزان به بیش از ۲ هزار هکتار رسید که دلیل این امر نیز وقوع سیلاب اوایل امسال و امکان استفاده مردم از این شرایط بود.  

مسئول گروه احیا و تعادل بخشی دشت‌های شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه اضافه کرد: نکته مهم آنجا است که از این حدود ۲ هزار هکتار، ۱۴۰۰ هکتار آن توسط آب‌های سطحی آبیاری شده، اما باقی آن از طریق آب چاه آبیاری شده که ۴۰۳ هکتار آن از محل چاه‌های غیرمجاز بوده است.  

جلیلیان عمده کشت برنج را نیز مربوط به دشت دیره و چمچال دانست و تاکید کرد: بقیه کشت برنج را نیز به طور پراکنده و بیشتر در شهرستان صحنه، هرسین، سرپل ذهاب و گیلان‌غرب داریم.  

وی بیان کرد: بر اساس مصوبه سال ۹۷ هیات دولت کشت برنج به‌جز دو استان شمالی باید در سایر استان‌ها ممنوع باشد، به همین منظور تلاش کردیم برنامه‌ای تنظیم کنیم که در مدت ۳ سال کشت برنج در استان برچیده شود، اما هنوز محقق نشده است.  

مسئول گروه احیا و تعادل بخشی دشت‌های شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه به مصرف آب قابل توجهی که کشت برنج دارد و به بیش از ۲۰ هزار مترمکعب برای هر هکتار می‌رسد، اشاره کرد و گفت: حتی اگر از آب‌های سطحی برای کشت برنج استفاده شود، باعث می‌شود اراضی پایین دستی از آب کافی محروم شوند.  

جلیلیان درباره دلایل گرایش کشاورزان به کشت برنج نیز گفت: در گذشته که دلار ارزان بود، قیمت برنج‌های وارداتی هندی و پاکستانی نیز کم بود، اما اکنون که قیمت این برنج‌ها بالارفته و به برنج ایرانی نزدیک شده، مردم تمایل بیشتری به مصرف برنج ایرانی دارند.  

وی اظهار کرد: وقتی کشت هر هکتار برنج درآمد ۳۵ تا ۴۰ میلیون تومانی برای کشاورز دارد، سبب ترغیب آنها خواهد شد.  

 علی مرادی، معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه نیز از کشت برنج به عنوان یک چالش برای منابع آب استان کرمانشاه یاد کرد و افزود: برای آبیاری هر هکتار برنج به ۲۲ تا ۲۴ هزار مترمکعب آب نیاز است.  

مرادی درآمد بالا و همچنین مشکلاتی که کشاورزان برای فروش سایر محصولات دارند را نیز از دلایل ترغیب کشاورزان به کشت برنج عنوان کرد.  

شهرام کهریزی، مدیرکل دفتر فنی استانداری کرمانشاه نیز گفت: ممانعت از کشت برنج باید مربوط به همه استان‌ها باشد، اینکه ما در کرمانشاه خودتحریمی کنیم و جلوی کشت برنج را بگیریم، اما استان‌های همجوار مانند خوزستان و لرستان برنج بکارند، آن هم با این شرایط بیکاری استان منطقی نیست.  

وی معتقد است، این امر موجب می‌شود آبی که ما در استان از آن استفاده نمی‌کنیم به پایین دست برود و در سایر استان‌ها مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.  

سید افشین صفوی، معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان کرمانشاه هم گفت: اگرچه باید به فکر کشاورزی پایدار باشیم و توجه به منابع آب و محیط زیست را در دستور کار قرار دهیم، اما کشت برنج از طریق آب‌های سطحی و به صورت کنترل شده قابل دفاع است.  

وی ادامه داد: به هیچ عنوان با کشت برنج از طریق چاه، چه مجاز و چه غیرمجاز موافق نیستیم.  

صفوی موضوع خشکه کاری برنج که برای برخی استان‌ها از جمله گلستان مطرح شده را نیز برای استان کرمانشاه غیرقابل اجرا دانست.  

کد خبر 482393

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha