سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه بهترین مسیر برای شنیده شدن صدای مردم را صندوق رای می‌دانیم،گفت: هر چقدر صدای مردم در داخل کشور بیشتر شنیده شود، صدای بیگانه و رسانه های وابسته به آنها کمتر و یا اساسا شنیده نخواهد شد.

ربیعی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، علی ربیعی در نشست خبری روز دوشنبه با خبرنگاران باتبریک فرارسیدن ایام دهه فجر و چهل و یکمین جشن پیروزی انقلاب اسلامی گفت: امسال ما دو تبریک را همزمان با هم داریم؛ نخست تبریک چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران و دوم چهلمین سالگرد تاسیس نهادهای مردم سالار جمهوری اسلامی که چهل سال انقلاب را همین نهادها تضمین کردند

سخنگوی دولت چهلمین سالگرد انتخابات‌ها را نیز تبریک گفت و افزود: چهل سالی که پایان زمستان بود و آغاز بهار برای ملت ایران، بهار انتخاباتی و بهار نهادسازی برای ایرانی آزاد که همزمان با هم باید پیرامون آن با یکدیگر گفت و گو کنیم و به جشن بنشینیم. ربیعی در ادامه یاد و خاطر امام خمینی (ره) را گرامی داشت و افزود: همراهی مردم و رهبری امام توانست به قرن‌ها نظام شاهنشاهی و دیکتاتوری در ایران پایان دهد. سخگوی دولت گفت: استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران با حکم شخص یا گروهی خاص اتفاق نیفتاد، بلکه به خواست عمومی بود که به رهبری امام خمینی شکل گرفت و تبلور یافت و در این خواست عمومی استقلال آزادی و جمهوری متبلور شد و همه این ها را که همواره در روحیه اسلامیت که همواره در جامعه ایرانی وجود داشت در هم آمیخت و نظامی را که مبتنی بر اراده خارجی و عدم حضور مردم بود، نفی کرد.

  •  در تبیین چرایی انقلاب کوتاهی کردیم

ربیعی افزود: ما در تبیین چرایی و علت وقوع انقلاب اسلامی کوتاهی کردیم و نتوانستیم برای نسل‌های جدید به درستی سخن بگوییم که به چه علت در این کشور انقلاب رخ داد و متاسفانه فرصتی برای سوء استفاده کنندگان فراهم ساخت که حتی از انقلاب پروژه سازی کنند انقلاب یک قاعده عظیم اجتماعی و یک قانونمندی اجتماعی بود و رژیم سلطنت هیچ راهی به جز سقوط در آن ایام نداشت.
سخنگوی دولت بیان کرد: تبلور خواسته ملت در سخنان امام خمینی (ره) ناشی از یک قاعده بزرگ علمی، قانونی و اجتماعی بود که نظام سلطنت دیگر نمی توانست تداوم پیدا کند ملت ما برای تعیین سرنوشت خود انقلاب کرد. دورانی ما سپری کردیم  که آن نسل پدر با فرزند خود نمی‌توانست آزادانه صحبت کند یک کتاب را باید هزار گونه جلد مختلف می زدیم تا بتوانیم آن را حمل و یا مطالعه کنیم.
ربیعی اظهار داشت: پیش از انقلاب دوران سیاهی بود که فکر می‌کردیم از هر جهت دیوارها موش و موش‌ها گوش دارند که ضرب المثل‌های رایج نسل دهه چهل بود.

  •  در سابقه تاریخی ما مانده که اگر کسی نمی خواهد از ایران بیرون برود

سخنگوی دولت اظهار داشت: به رغم اینکه ما در تبیین علت انقلاب کوتاهی کردیم در دورانی که سرنوشت انتخاب‌های ما را سفارتخانه‌ها و دربارها تعیین می‌کرد و صندوق‌ها هیچ ارزشی نداشت و هنوز در سابقه تاریخی نسلی ما باقی مانده که اگر کسی نمی خواهد از ایران بیرون برود. این بیان نفر اول مملکت در آن دوران بود نه اینکه بماند و زیستی را برایش فراهم کنیم.

ربیعی افزود: نظام امروز هم بدون اتکا به مردم نمی‌تواند به مسیر خود ادامه دهد. بنیانگذار کبیر انقلاب نیز بارها و بارها تاکید داشتند که اگر مردم نباشند نمی‌توان حکومت کرد و این نگاه در امام برآمده از درک کامل شیوه حکومت‌داری مبتنی بر عدالت و آزادی و مردم‌سالاری بود که آموزه‌های دینی ما نیز تحقق آن را نشان می‌دهد.

سخنگوی دولت گفت: آنچه انقلاب و خمینی کبیر به ما یاد این بود که مردم در راس امور هستند و میزان رای ملت است و آنها هستند که باید مقدرات خود را تعیین کنند. انقلاب با حضور مردم به پیروزی رسید و قطعا با حضور همین مردم می‌تواند تداوم، ثبات و اقتدار داشته باشد. ربیعی عنوان کرد: دهه فجر امسال همزمان با برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی است. بدون تردید یکی از مهمترین رویدادهایی کشور  که در پیش روی ما است انتخابات مجلس شورای است.

وی خاطرنشان کرد: یادمان باشد انقلاب ما هم یک انتخاب بود و هم یک انقلاب انتخاباتی. انتخابات به عنوان یکی از ارکان نظام جمهوری اسلامی بستری برای تصمیم‌گیری مردم در اداره کشور است. انتخابات در تمام دوره‌های خود از اهمیت ویژه برخوردار بوده است. اما تردید نکنیم که شرایط امروز بیش از هر زمان دیگری در تاریخ جمهوری اسلامی ایران حساسیت و ضرورت‌های خاص دارد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: شاید در هیچ دوره‌ای فشارهای بین‌المللی برای در تنگنا گذاشتن مردم به اندازه این روزها نبوده است. تحریم‌های آمریکا و تروریسم اقتصادی آمریکا علیه ملت ایران بی‌سابقه و مستقیم زندگی روزمره مردم را هدف قرار داده است.

  •  حضور معنادار مردم در انتخابات در شرایط فعلی الزامی است

ربیعی عنوان کرد: معتقدیم امروز نشان مقاومت در برابر اقدام برای فروپاشی ایران و نیز نشان تداوم صندوق، تعیین کننده همه امور در آینده ایران خواهد بود، حضور همه ما در پای صندوق های رای است.
وی اضافه کرد: دولت به عنوان مجری انتخابات همه تلاش خود را برای فراهم آوردن چنین بستری بکار خواهد بست. بستری که انتخابات با سلامت و امنیت کامل صورت پذیرد. اگرچه برخی جریان‌های سیاسی و اجتماعی سابقه‌دار، انتقادها، نگرانی‌هایی برای امکان حضور همه تنوع‌های سیاسی را در این انتخابات ابراز کرده‌اند.
ربیعی افزود: با احترام به این دغدغه‌ها و نگرانی‌ها، ما معتقدیم که حضور معنادار برای پاسخ به این تهدیدات و حفظ ارزش‌های صندوق‌ها در شرایط فعلی الزامی است. همه باید در پای صندوق های رای حضر داشته باشیم. چه منتقدین و چه آنهایی که نگران هستند.

  •  بهترین مسیر برای شنیدن صدای مردم را صندوق رای می‌دانیم

سخنگوی دولت گفت: دولت چه شخص رییس جمهوری و چه سایر اعضا و من هم به عنوان سخنگو، مطالبی را که در این روزها مطرح کردیم، همه در همین جهت بوده است. همه در راستای تقویت، دلسوزی برای ایران عزیز و انقلاب عظیم بوده است. چرا که باور ما بر این است که هر چه انتخابات پرشورتر، باشکوه‌تر و با تنوع بیشتری برگزار شود این مهم بهتر به‌دست می‌آید.

ربیعی افزود: بنابر این بر این اعتقادیم که هر چه چقدر صدای مردم در داخل کشور بلندتر باشد و بیشتر شنیده شود صدای بیگانه و صدایی که خیر ملت ایران را هرگز نمی‌خواهد از بیرون و رسانه های وابسته به آنها کمتر و یا اساسا شنیده نخواهد شد.
وی یادآور شد: ما بهترین مسیر برای شنیده شدن صدای مردم را صندوق انتخابات می‌دانیم. دولت معتقد به حضور گسترده مردم در پای صندوق‌های رای است.
سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: از همگان دعوت می‌کنیم حتی آنان که از وضعیتی نارضایتی دارند با اعتقاد به تلاش برای منافع ملی و اعتلای کشور به مشارکت و حضور معنادار در این برهه درانتخابات بپردازند.

  • بر انتخاباتی سالم، پرشور و با حضور همه سلایق تاکید داریم

ربیعی در ادامه افزود: ما بر انتخاباتی سالم، پرشور و با حضور همه سلایق و مشارکت گسترده مردم تاکید داریم و معتقد هستیم که نهادهای زیربط باید مساعدت و کمک کنند که همه گرایش ها احساس کنند که سهمی در این انتخابات دارند.
وی تاکید کرد: هر چند هر نوع تصمیمی که اتخاذ بشود، دولت آن چیزی را که به مصلحت می داند، حضور پر شور مردم در پای صندوق های رای است.
سخنگوی دولت در ادامه به طرح ترامپ درباره مسئله فلسطین اشاره کرد و گفت: در روزهای گذشته ایالات متحده طرحی موسوم به معامله قرن را به اسرائیل هدیه کرد تا به اعتقاد ما در نمایشی پوشالی با ادعای طرح صلح، کشورهای منطقه را تحت نوعی فشار قرار بدهد و برای اسرائیل ایجاد ثبات کند. آمریکایی ها با این طرح می خواهند دین دولت مردان خود را به لابی های صهیونیستی ادا کند.
ربیعی با تاکید بر این که دولت آمریکا بار دیگر نشان داد که چگونه قدرت های بزرگ حق مردم و مظلومان را به رسمیت نمی شناسند و بر طبل حمایت از اشغالگری می کوبند، خاطرنشان کرد: طرحی که در آن فلسطینی ها حضور ندارند،  بدون شک هیچ مشروعیتی نخواهد داشت. این طرح که در آن نه از کشور مستقل فلسطینی، بلکه از مجمع الجزایری تحت سلطه رژیم اشغالگر رونمایی شده است، با زیر پا گذاشتن همه تعهدات و قطعنامه های بین المللی علاوه بر تایید اشغالگری های گذشته با گستاخی تمام اشغالگری های تازه را نیز در قالب طرحی نامشروع به رسمیت می شناسد.
وی افزود: فلسطین متعلق به مردم فلسطین است و کسی جز مردم فلسطین حق ندارد در مورد سرنوشت آن و مرزهای آن و دولت آن تصمیم بگیرد. هر مذاکره، طرح، جنگ و صلحی که این حق را از مردم فلسطین بگیرد، لکه ننگی بر دامن تاریخ و کشورهای مدعی مردمسالاری و حقوق بشر خواهد بود از سوی هیچ ملت آزاده ای پذیرفته نخواهد شد.

  • تردیدی نداریم دولت و مردم چین بر تهدید کرونا غلبه خواهند کرد

سخنگوی هیات دولت همچنین با اشاره به شیوع ویروس کرونا اظهار داشت: در چند روز گذشته با پدیده نامیمون تهدید سلامت جهانی هم روبه رو بودیم. ویروس کرونا قبل از هر چیز یک تهدید و معضل سلامت جهانی است. ما تردیدی نداریم که دولت و مردم چین در کنار جهان بر این تهدید غلبه خواهند کرد. دولت چین پیشتر نیز تجربه مبارزه با بیماری هایی از این دست از جمله سارس را داشت که در نهایت با کمک دنیا به این بیماری غلبه کرد.
وی با تاکید همدردی و همراهی جدی دولت و مردم ایران در این بحران جدی، ادامه داد: در حال حاضر دولت چین همه تلاش های خود را مصروف داشته است تا بر این بحران فائق آید و واقعیت این است که همه کشورهای دنیا باید برای مبارزه با این ویروس تلاش کنند. دولت جمهوری اسلامی ایران و مل ایران بر خلاف دولت آمریکا که از این وضعیت ابراز خرسندی کرده و به مثابه کاسب ویروس و مرگ، آن را فرصتی برای سودجویی های اقتصادی دولت آمریکا دانسته است، در کنار ملت و دولت چین ایستاده است. 

  • آمادگی برای هرگونه کمک با دولت چین را داریم

ربیعی ضمن تقدیر از تلاش های دولت چین برای مبارزه و کنترل این بیماری، تاکید داشت: ما آمادگی خود را برای هر گونه کمک و همراهی با دولت چین در این راه اعلام می کنیم. از طرف دیگر دولت جمهوری اسلامی ایران حفظ جان و سلامتی شهروندان خود را در رای همه امور می داند، جان یک ایرانی برای ما اهمیتی بسزا و فوق العاده دارد. دولت و خصوصا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی از بدو انتشار اخبار در این خصوص، همه مساعی خود را برای حفظ سلامتی شهروندان خود به عمل آورد. به همین دلیل تصمیم گرفته شد از جمعه شب به صورت موقت تا زمانی که کشور در سطح ملی آمادگی لازم برای کنترل و مواجهه با این ویروس را به طور کامل به دست آورد، پرواز های مستقیم به چین و بالعکس تعلیق شود.
سخنگوی هیات دولت گفت: جا دارد از زحمات جامعه پزشکی کشور و سازمان های مدنی فعال در حوزه سلامت و همه افرادی که در شبکه های اجتماعی نسب به اطلاع رسانی در حوزه سلامت فعال هستند و همه دستگاه هایی که در پایانه های مرزی و در نقاط دیگر درگیر حفظ سلامت شهروندان ایرانی هستند، تشکر و قدردانی کنیم.
ربیعی در ادامه در واکنش به اخباری مبنی بر ادامه پروازهای میان ایران و چین تاکید کرد: تصمیم را ما جمعه شب اتخاذ کردیم. در همان زمان تصمیم گیری کارگروه، پروازهایی از قبل برنامه ریزی شده بود و بلیط ها فروخته شده بود. حتی برخی از این پروازها در آسمان قرار داشتند و غالب مسافران آن ایرانیانی بودند که باید به کشور باز می گشتند. اما علی رغم اطلاع رسانی های خوبی که وجود دارد، متاسفانه بعضا اسیر حاشیه و اظهار نظرهای غیر تخصصی و هیجانی هم هستیم. در این حاشیه باید توضیح بدهم که آنچه بعد از مصوبه جلسه ویژه با حضور دکتر جهانگیری مطرح شد، این بود که فروش بلیط جدید همان شب متوقف شود و مقرر شد پروازهایی که مسافران در حال سوار شدن هستند و پروازهای تعهد قبل، با تمام امکانات پزشکی و قرنطینه های لازم صورت بگیرد.

  • پس از انتقال ایرانیان ساکن در چین، هیچ گونه پروازی تا تعیین شرایط جدید نخواهیم داشت

وی درباره بازگشت ایرانیانی که هم اکنون در چین هستند نیز توضیح داد: همچنین در جلسه جمعه شب مجوز یک پرواز اختصاصی برای انتقال ایرانیان اتخاذ شد. البته با مشکلاتی که در استان زیربط چینی وجود داشت، این پرواز به تاخیر افتاد و پس از انجام هماهنگی های لازم با دولت چین بنا است تا در پایان روز سه شنبه این پرواز انجام شده و ایرانیانی که در چین هستند، اعم از دانشجویان و سایرین از ووهان به تهران انتقال پیدا کنند. این پرواز همراه با تیم پزشکی اعزام شده به چین انجام می شود و مسافران آن بعد از بازگشت به کشور به صورت ایزوله در محل پیش بینی شده ای قرنطینه خواهند شد.
ربیعی همچنین درباره تصاویر منتشر شده ای که از پروازهای سایر کشورها از طریق فرودگاه های ایران توضیح داد: این پرواز ها در حقیقت مربوط به پروازهای ایران نبودند، اما آن ها هم متوقف می شوند. آن ها پروازهای ترانزیتی بودند که ربطی به پروازهای کشور نداشتند و از قبل برنامه ریزی شده بودند. اما ما پس از انجام پرواز ووهان به تهران و انتقال ایرانیان ساکن در چین، دیگر هیچ گونه پروازی را تا تعیین شرایط جدید نخواهیم داشت.
وی در ادامه تاکید کرد: همانگونه که عرض کردم از همگان خواستارم که با وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی که با جدیت در این امر ورود کرده همکاری داشته باشند. این وزارت سخنگویی را برای این موضوع تعیین و همچنین سایت و شماره تلفنی را هم برای اطلاع رسانی به هموطنان مشخص کرده است، بنابراین از مردم تقاضا داریم تا مراجعات و پاسخ سوالات خود را از طریق این مجاری دریافت کنند.

  • صدا و سیما باید رسانه ملی باشد

ربیعی در ادامه در خصوص شبیه سازی‌های صورت گرفته از مقاله وی در بخش خبری ۲۰:۳۰ اظهارداشت: اگر برنامه های نقد صورت می گیرد همگان باید فرصت داشته باشند که به این نقدها پاسخ بدهند.پری شب دیدم که ۲۰:۳۰ بخشی از مقاله من را مقایسه می‌کند و می‌گوید آمریکایی‌ها شبیه من هستند و یا من شبیه آنها هستم همانطور که تماشا می کردم گفتم ای کاش خنده‌های نتانیاهو موقع خروج از برجام را هم پخش می‌کردند و ای کاش شادمانه هایی برای خروج از برجام بود آن را هم پخش می کردند.
وی یادآورشد: به نظرم روال درستی نیست شبیه سازی بکنیم و بگوییم که حالا این شبیه‌سازی است. این دست شبیه‌سازی‌ها زیاد می شود صورت بگیرد.
سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: قطعاً ما خودمان را در کنار سازمان صدا و سیما می‌دانیم و آنچه را هم گاهی می گوییم و نقد می‌کنیم برای این هست که معتقدیم سازمان صدا و سیما باید رسانه ملی ما باشد، صدای مردم ما باشد و همگان احساس کنند که می توانند به اعتبار اطلاعاتی آن تکیه کنند.اگر هم مطلبی می‌گویم از سر دلسوزی است و به جز این نیست.

  •  وزیر جهاد کشاورزی در مهلت قانونی معرفی خواهد شد

ربیعی درباره معرفی وزیر جهاد کشاورزی گفت: وزیر پیشنهادی قبل از مهلت قانونی معرفی خواهد شد. ما زمان قانونی داریم و اگر بتوانیم در این موقع به جمع بندی برسیم تاکنون می دانم حداقل ۶ گزینه در این باره بررسی شده اند و حتما در مهلت قانونی فرد مشخص و معرفی خواهد شد.
 وی یادآورشد: با توجه به بحثی که در اقلام مواد غذایی کشور داریم وزارت جهاد کشاورزی به خصوص در این دوره برای دولت وزارتخانه بسیار مهمی است، یکی از شاخص‌های مهم ما بهداشت، مسائل قضایی و دائمی است و از این جهت بسیار مهم است قطعاً دولت سعی خواهد کرد فردی کارکشته، پیگیر و متخصص برای آن را معرفی کند.
وی در پاسخ به این سوال که‌ آیا با مجلس هم مشورت کرده اید، گفت: اطلاعی ندارم اما اگر فرد نهایی شود حتماً مشورت می شود. لازم نیست درباره افرادی که بحث می‌شوند از حالا مشورت شود. هر فردی مشخص شود حتماً آقای دکتر امیری معاون پارلمانی رییس جمهوری این امر را برعهده خواهند داشت.

  • جایگزینی اینترنت با ایران نت صحت ندارد

رییعی در پاسخ به پرسشی درباره بخشنامه رییس قوه قضاییه که فعالیت شاغلان بخش صوت و تصویر را به اخذ مجوز در صدا وسیما کرده است و اینکه فعالان بخش خصوصی معتقدند این بخشنامه سازمان رقیب و اصلی را به عنوان ناظر و مجوزدهنده  قرار می دهد، گفت: پاسخ من همان پاسخ رییس جمهوری است و تعیین مصادیق به شورای‌عالی فضای مجازی واگذار شده است. در این باره با ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی هم صحبت شد که وی هم با کنش بسیار خوب اجتماعی، تمام ذی نفعان را دعوت می کند تا نحوه تعیین مصادیق و اجرا تشریح شود.
سخنگوی دولت افزود: در مواردی به شکل واضح مسئولیت با سازمان صدا وسیماست و مواردی را شورای عالی فضای مجازی تعیین می‌کند.
وی درباره ابراز نظر برخی افراد درباره (جایگزینی اینترنت با) ایران‌نت یادآور شد: افراد در بیان دیدگاه‌های خود آزاد هستند اما این نظر شخصی بوده است و این به معنای موضع دولت و شورای عالی فضای مجازی نیست.
وی خاطرنشان کرد: برای آنکه آمریکا به سایت های داخلی دست اندازی نکند از سوی مرکز ملی و شورای‌عالی فضای مجازی و وزارت ارتباطات تمهیداتی را اندیشیده‌ شده است و مرتب به روز می‌شود و نیاز به تعریف جدیدی ندارد. تمرکز ما هم بر اجرای اقدامات باقی مانده از شبکه ملی ارتباطات است و این موضوع هم ارتباطی با جایگزینی اینترنت ندارد.

  • همه موارد را صادقانه با مردم بیان کنیم

ربیعی درباره شایعات و اخبار مربوط به ویروس کرونا و نظام اطلاع رسانی در کشور گفت: پس از حادثه تلخ هواپیمای اوکراینی نخواستم به این موضوع برگردم و با توجه به این که شورای عالی امنیت ملی مسئولیت مجوز پرواز در آسمان ایران است، من پس از آن توضیح ندادم زیرا یکبار هم دوستان سپاه نیز صادقانه این موضوع را توضیح دادند. و پس از آن هیچ مسئولیتی متوجه شورای عالی امنیت ملی نیست، این شورا مسئول هماهنگی سیاست های کلی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با سیاست های امنیتی کشور است و مجوز پرواز در آسمان ایران از وظایف پدافند بوده است.
سخنگوی دولت اشکال در نظام اطلاع رسانی کشور را یک نقص جدی دانست و گفت: متاسفانه از این موضوع  آسیب خوردیم، باید تلاش زیادی بکنیم تا اعتماد داخلی را افزایش دهیم؛ ما همه باید به یکدیگر اعتماد کنیم که این هم در سایه این است که در تجارب خود همه موارد را صادقانه با مردم بیان کنیم که دولت تعهد اخلاقی، دینی و ملی ما خود می داند.
ربیعی به سوء‌تفاهم‌های پیرامون هواپیمای اوکراینی و تصمیم گیری ها از همان شب نخست اشاره کرد و گفت: تا پروازهای که در آسمان است نمی توانستیم یک باره بگوییم که هیچ پروازی به آسمان ایران نیاید؛ در هیچ جای جهان تا تصمیم گیری نهایی ، یک زمان محدود (از یک تاریخ تا تاریخی دیگر) تعیین می کنند؛ شاید اشتباه این بوده که در همان زمان باید به وضوح گفته می شد که ما فکر کردیم در همان موقع در متن  قرار دارد

  • در مورد ویروس کرونا و جان مردم کوتاهی نمی کنیم 

سخنگوی دولت درباره ویروس کرونا گفت: دکتر نمکی وزیر بهداشت سخنگویی را برای این مساله تعیین کردند تا همه موارد را به صورت شفاف به مردم بگویند. مساله ویروس کرونا به جان مردم مرتبط است و در این مورد کوتاهی نخواهیم کرد.
ربیعی با تاکید بر اینکه «اعتماد مردم، سرمایه اجتماعی ما است» گفت: اعتمادهای آسیب خورده در جامعه را باید احیا کنیم، همه تلاش ما هم همین است زیرا بدون اتکا و اعتماد به یکدیگر نمی توانیم دوران سخت را با سختی و مشکلات بیشتری سپری خواهیم کرد.

  • در صورت حسن نیت طرف اروپایی، هیچ مانعی برای گسترش روابط نیست

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهور درخصوص سفر جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران هم گفت: این اولین سفر رسمی بورل به ایران تحت عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا است. امیدواریم این سفر در بررسی مسائل ایران و اتحادیه اروپا و کاهش اختلاف نظرها - که در ماه‌های گذشته به دنبال پایبندی لازم کشورهای اروپایی به برجام صورت گرفته - بتواند مفید واقع شود. 
ربیعی با تاکید بر اینکه از نظر ایران گفت‌وگو درباره پایبندی اروپایی‌ها به برجام و مقاومت آنها در برابر زورگویی‌های آمریکا اولویت دارد، اظهار داشت: ما نمی‌خواهیم اروپایی‌ها را به سمت ایالات متحده هل دهیم و از تلاش‌هایی که در این زمینه در برخی از کشورهای اروپایی انجام می‌شود که تبعیتی از سیاست‌های آمریکا نداشته باشند، حمایت می‌کنیم.
وی با اشاره به دیگر موضوعات مورد رایزنی تصریح کرد: مسائل دیگری از جمله وضعیت منطقه، ناامنی‌هایی که آمریکایی‌ها در دامن زدن به آنها کوتاهی نمی‌کند، حتما در این گفت‌وگوها مورد توجه جدی قرار خواهند گرفت. 
سخنگوی دولت ادامه داد: ما اطمینان داریم در صورتی که طرف اروپایی، حسن نیت و جدیت کافی را در حل اختلافات نشان دهد، هیچ مانعی برای گسترش مناسبات میان جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا وجود نخواهد داشت. نتایج این سفر را در جلسات آینده و مباحث وزارت خارجه می‌توان مورد بحث قرار داد. 

  • دولت فشاری برای قطع برنامه های انتقادی صداوسیما نداشته است

ربیعی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر برخی ادعاها مبنی بر قطع برنامه‌های انتقادی صداوسیما خاطرنشان کرد: من نشنیدم از دولت کسی از در این زمینه نامه‌ای زده باشد یا فشاری آورده باشد. قطعا ما در این زمینه دخالتی نداشتیم. ما برای کارکنان صداوسیما احترام قائل هستیم که اطلاع‌رسانی را در دستور کار خود قرار داده‌اند. 
وی با بیان اینکه شاید یکی از نیازهای بزرگ ایرانیان، اطلاعات درست و صحیح است، ابراز داشت: یکی از مسائلی که به آینده ایران مرتبط است، باید شفاف و صریح و روشن نقدها را داشته باشیم که گرایش‌هایی برای شنیدن صداهایی که دلسوزی برای ایران ندارند، به وجود نیاید. ما قطعا در این زمینه فشاری نداشتیم اما گاهی شاهد توهین‌هایی بودیم که به صورت زنده از آنتن انجام می‌شد. 
این عضو دولت تدبیر و امید با تاکید مجدد بر این مطلب که دولت فشاری برای قطع برنامه‌های انتقادی صداوسیما نداشته است، بیان کرد: من از نماینده قوه مجریه بر شورای نظارت بر صداوسیما در مورد برخی از این برنامه‌ها و به ویژه جهان‌آرا سوال کردم و گفتند که در مورد این برنامه در شورای نظارت بر صداوسیما اصلا چیزی مطرح نشده است که بخواهد در مورد آن تصمیم‌گیری شود. 
ربیعی با بیان اینکه هیچ ابلاغیه‌ای برای صداوسیما از سوی شورای نظارت ارسال نشده است، یادآور شد: این رویکرد داخلی صداوسیما است و فکر می‌کنم مدیرکل روابط عمومی سازمان صداوسیما توضیحاتی را در این زمینه قبلا داده‌اند.

  • ۲۳ پروژه می تواند هزار و ۲۰۰ شغل ایجاد کند

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اعلام موضع رییس جمهوری اوکراین برای پرداخت غرامت بیشتر از ایران اظهار داشت: من در این زمینه تلفنی با دکتر ظریف و خانم جنیدی در این زمینه صحبت کردم. ما هنوز تصمیمی را اعلام نکردیم. در کمیته حقوقی که دولت تشکیل داده این موضوع در حال بحث است. آنچه که مسلم است، اینکه قطعا براساس قاعده‌های بین‌المللی عمل خواهیم کرد.
ربیعی ادامه داد: قواعد بین‌المللی در این زمینه مشخص است و تصمیم کمیته حقوقی نیز براساس استانداردها و قواعد بین‌المللی که در این زمینه وجود دارد، است. قطعا نیاز به تفاهم و صحبت کردن هم در این زمینه هست.
وی در پاسخ به سوالی درباره صحبت‌های مرتضی بانک مشاور رییس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد مبنی بر وجود ۲۳ پروژه سرمایه‌گذاری و اشتغالزایی برای هزار و ۲۰۰ نفر اظهار داشت: من اطلاعی درباره این مصاحبه ندارم و اندازه پروژه‌ها را هم ندیدم. با کسب اطلاعاتی در این خصوص هفته آینده یا به‌طور خصوصی پاسخ خواهم داد. ولی به اعتقاد من، ۲۳ پروژه می‌تواند هزار و ۲۰۰ شغل ایجاد کند. البته اندازه پروژه را نمی‌دانم.
سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره حفظ بندی از مصوبات شب گذشته هیات دولت درباره اقدامات پیشگیرانه از ویروس کرونا تصریح کرد: البته من ندیدم که این بند حذف شده باشد ولی اگر شما می‌گویید حتما حذف شده است. آخرین موضع دولت موضوعی است که من امروز اعلام کردم. 
ربیعی ادامه داد: گاهی وقت‌ها براساس بحث‌ها در دولت انجام شده و تصمیماتی که گرفته می‌شود، اصلاح عبارتی نیاز داشته باشد دقیقا جملات و کلماتی که من امروز اعلام کردم ، موضع دولت بوده است. یکی از بحث‌های امروز صورت گرفت، همین موضوع لغو پرواز بود. البته شاید لازم بود که درباره پروازهایی که در آسمان بوده و بلیت‌هایی که فروخته شده دقیق‌تر توضیح می‌دادیم. من بعد از جلسه حتما این را پیگیری می‌کنیم.
وی درباره ادعای کشور سوییس درخصوص ارسال دارو از طریق کانال دارویی خود به ایران اظهار داشت: من با شما هم‌عقیده هستم چرا که این سازو کار کاملا مستقل از سازو کار بر زمین مانده اینستکس است. انتظار ما از اینستکس فراتر از این بحث است.
سخنگوی دولت هر چند که ما این را ابتکاری انسان‌دوستانه تلقی می‌کنیم.  ولی قطعا برآوردکننده خواسته‌های و انتظارات قانونی ایران از کشورهای اروپایی در التزام به تعهداتشان در برجام نیست. امیدواریم که این نخستین گام یک کشور اروپایی در نشان دادن شهامت در برابر زورگویی‌های آمریکا امتداد داشته باشد و همه اروپایی ها به تعهداتشان برگردند.
ربیعی ادامه داد: جالب است که آمریکا در کمال وقاحت و دورویی حمایت خود را از این ساز و کار اعلام کرده و اساسا توجهی ندارد که نفس ضرورت چنین کانالی برای ارسال دارو و مواد غذایی به اقدام ظالمانه خود آمریکا برمی‌گردد. تحریم این اقلام توسط آمریکا را (ساقط) می‌کند.
وی اضافه کرد: آمریکایی‌ها تا به حال عنوان می‌کردند که ما تحریم نکردیم و این را به داخل کشور فرافکنی می‌کردند و می‌گفتند و به طور مثال می‌گفتند که ایران با ارز دارو چه کاری انجام می‌دهد و عملیات روانی روی این مساله انجام می‌دادند. 
سخنگوی دولت عنوان داشت:‌ این اقدام آمریکایی‌ها نشان که خود آنها این را تحریم کرده بود و به بازار دارو و موادغذایی مردم ایران آسیب‌رسانده است و قطعا به مصداق جنایت علیه بشریت ما این حق را برای خودمان قائل هستیم و همواره این را تحت پیگرد قرار خواهیم داد. 

  • از تلاش های سوییس برای ارسال دارو تشکر می کنیم

ربیعی بیان کرد: ما از تلاش‌های سوییس هم برای ارسال دارو تشکر می‌کنیم. و البته لازم می‌دانم این را بگویم که این پول‌ها متعلق به خودمان بوده  و خریداری‌ها انجام گرفته بوده ولی اجازه ارسال آن به داخل کشور داده نمی‌شد. ولی تلاش‌ها و اقدامات کشوری به همین اندازه نیز برای ما حائز اهمیت و قابل تقدیر است.
وی یادآور شد: اما آنچه که مورد انتظار ما است، پایبندی اروپا، ایستادن و به کنار رفتن تحریم‌های ظالمانه از جمله تحریم‌های غذایی و دارویی کشور و سایر اقلامی است که به زندگی روزمره مردم گره خورده است.

کد خبر 482205

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha