شاخص بورس امروز 14 بهمن ماه در ساعات آغازین معاملات، بیش از ۱۰ هزار واحدرشد کرد که صعودی کم‌سابقه است که یک کارشناس بازار سرمایه، دلیل آن را رشد همزمان سهم‌های بزرگ در کنار سهم‌های کوچک می‌داند.

بورس هوم پيج

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، روند حرکت شاخص در ساعات ابتدایی معاملات یکنواخت و حدود ۴۳۲ هزار واحد بود اما ناگهان ورق برگشت و طی دو ساعت شاخص با ۱۰ هزار واحد صعود به رقم بیش از ۴۳۸ هزار واحد رسید. می‌توان گفت امروز از صدر تا ذیل بازار سبزپوش است و تقریبا اکثرا سهم‌ها افزایشی بودند.

این درحالی است که بازار سرمایه روز گذشته روندی پرنوسان را تجربه کرد؛ به طوریکه شاخص کل در ساعات ابتدایی ۴۲۶ هزار و ۱۸۴ واحد بود اما در میانه معاملات به ۴۲۲ هزار و ۵۸۷ واحد کاهش یافت و در نهایت با روندی رو به رشد به رقم ۴۲۸ هزار و ۲۱۶ واحد رسید.

در این راستا یوسف هاشمی یک کارگزار در مورد دلیل رشد ۱۰ هزار واحدی شاخص کل بازار سرمایه توضیح داد: مهمترین دلیل این رشد این است که امروز اقبال بازار هم روی سهم‌های بزرگ و بنیادی زیاد بود و هم در زمینه سایر سهم‌ها.

وی افزود: معمولا در روزهای گذشته اگر سهم‌های کوچک رشد می‌کردند رشد سهم‌های بزرگ عادی یا پرنوسان بود و اگر سهم‌های بزرگ رشد می‌کردند رشد سهم‌های کوچک عادی بود. اما امروز هم سهم‌های بزرگ یکجا روی بازار تاثیر زیادی گذاشتند و هم در کنار آن سهم‌های کوچک به صورت هم‌زمان رشد کردند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه امسال سهم‌های بزرگ نسبت به سهم‌های کوچک رشد آن چنانی نداشتند، عنوان کرد: امسال رشد سهم‌های کوچک بسیار بیشتر از سهم‌های بزرگ بود. اصطلاحا در بازار سرمایه به آن سهم‌های جا مانده می‌گویند. با توجه به اینکه کلی قابلیت‌های پیشتازی بیشتری داشتند، سهم‌های جامانده بازار بودند. این جاماندگی امروز نسبت به سایر سهم‌ها در حال جبران است. از آنجاکه سهم‌های بزرگ هرکدام به تنهایی در شاخص تاثیر زیادی دارند رشد همزمان آن‌ها باعث رشد این چنینی شاخص کل می‌شود.

وی یادآور شد امروز هر کدام از سهم‌های بزرگ مانند فولاد مبارکه، ملی مس، مپنا، همراه اول که به تنهایی در شاخص تاثیر زیادی دارند امروز با رشد زیادی مواجه بودند. هرکدام از آن‌ها سهم‌های بزرگی هستند که معمولا همزمان با یکدیگر رشد نمی‌کردند.

  • بورس به قله رسید

معاملات امروز بازار سرمایه با رشد بیش از ۱۰ هزار واحدی شاخص کل به پایان رسید که می‌توان گفت یک اتفاق نادر در بازار سرمایه به شمار می‌رود.

روند صعودی همزمان سهام شرکت‌های بزرگ از جمله فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، مخابرات ایران، گروه مپنا، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، معدنی و صنعتی چادرملو و شرکت ارتباطات سیار ایران باعث شد شاخص کل بازار سرمایه امروز ۱۰ هزار و ۶۶۴ واحد رشد و قله ۴۳۸ هزار و ۸۸۱ واحد را فتح کند.

همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز با ۳۶۸۰ واحد رشد رقم ۱۴۵ هزار و ۵۴۲ واحد را ثبت کرد.

امروز ۷۷۹ هزار معامله توسط معامله‌گران بازار انجام شد که ۴۲ هزار و ۵۶۵ میلیارد ریال ارزش داشت که نسبت به روز گذشته افزایشی بود. همچنین نمادهای بانک تجارت و ملت، فولاد مبارکه اصفهان، سایپا، ملی صنایع مس ایران، بانک صادرات ایران و توسعه معاون و فلزات نمادهای پربیننده امروز بورس بودند.

  • روند صعودی فرابورس

فرابورس نیز از رشد شاخص کل بورس تبعیت کرد و شاخص کل این بازار نیز با ۱۲۱ واحد رشد به رقم ۵۵۳۷ واحد رسید. در این بازار ۳۵۰ هزار معامله به ارزش ۱۸ هزار و ۷۱۴ میلیارد ریال انجام شد که تعداد آن نسبت به روز گذشته کاهشی و ارزش آن افزایشی بود.

هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، سهامی ذوب آهن اصفهان، صنایع ماشین‌های اداری ایران، سرمایه‌گذاری مس سرچشمه، توسعه مولد نیروگاهی جهرم، پتروشیمی زاگرس و مدیریت انرژی امید تابان هور نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را در فرابورس داشتند و سهامی ذوب آهن اصفهان، گروه صنایع کاغذ پارس، کشت و صنعت شهداب ناب خراسان، قاسم ایران، س. توسعه و عمران استان کرمان، سیمان لار سبزوار و بانک دی نمادهای پربیننده فرابورس بودند.

کد خبر 482101

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha