با انتشار ویروس کرونا در اکثر کشورها و جان ‌باختن بیش از ۳۰۰ نفر در چین، اکنون این احتمال وجود دارد که ویروس یادشده از طریق پرندگان مهاجر وارد کشورها از جمله ایران شود.

کرونا

به گزارش همشهری‌ آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، آمار ابتلا به کرونا در کشورهای مختلف در حال افزایش است و طبق اعلام کمیسیون بهداشت چین، از آغاز شیوع این ویروس (دی‌ ماه امسال) تاکنون بیش از ۳۰۰ نفر بر اثر ابتلا به آن جان باخته‌اند. با شیوع این بیماری در بین انسان‌ها، خبرهایی از انتقال این بیماری در بین حیوانات به خصوص پرندگان نیز در حال انتشار است.

در این رابطه شهاب‌الدین منتظمی، مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش درباره انتقال ویروس کرونا به حیوانات و پرندگان اظهار کرد: این ویروس طبق آزمایش‌های انجام‌شده از خفاش و حیوانات وحشی منتقل شده است، در خصوص انتقال این ویروس به حیات وحش، موضوع از سوی سازمان حفاظت محیط زیست کشور و وزارت بهداشت در دست بررسی است.

او ادامه داد: در روزهای آتی در خصوص انتقال این ویروس به حیات وحش، نمونه‌برداری‌هایی صورت خواهد گرفت و قطعا درباره این موضوع وزارت بهداشت صاحب‌نظر است.

منتظمی گفت: این احتمال وجود دارد که ویروس کرونای جدید از طریق پرندگان مهاجر هم وارد کشورها ازجمله کشور ما شود.

  • انتقال کرونا به حیات وحش

درباره انتقال این بیماری در میان حیات وحش نیز محمدرضا محبوب‌فر، کارشناس محیط زیست اظهار کرد: ویروس آنفلوآنزای پرندگان، ویروس آنفلوآنزای خوکی، برخی از بیماری‌های تنفسی و اکنون ویروس کرونا بیماری‌هایی بوده‌اند که طی دهه‌های اخیر از حیوانات به انسان منتقل شده است. همچنین عامل بیشتر بیماری‌های عفونی جدید، حیوانات وحشی هستند.

محبوب‌فر درباره ویروس کرونا اظهار کرد: این ویروس در ابتدا از یک فروشگاه موادغذایی دریایی در استان ووهان چین بروز یافت، و در پی آن تجارت حیات وحش در رستوران‌ها و فروشگاه های چین ممنوع اعلام شد.

این کارشناس محیط زیست با بیان اینکه تاکنون ۳۱۰ نفر در چین بر اثر این ویروس فوت کرده‌اند، گفت: جامعه حیات وحش مستقر در آمریکا و نیویورک طی انتشار ویروس کرونا، خواستار پایان بخشیدن به خرید و فروش حیات وحش در همه نقاط جهان ازجمله چین شدند.

او با اشاره به تغییرات محیط زیستی که امروز به صورت تغییرات اقلیمی در جهان خود را به نمایش گذاشته است، بیان کرد: این تغییرات، محل زیست حیوانات وحشی را به مناطق شهری منتقل کرده است.

  • احتمال انتقال ویروس کرونا به سگ و شتر

این کارشناس محیط زیست درباره انتقال این بیماری به حیات وحش و خطرات احتمالی آن برای محیط زیست، گفت: بیماری‌های عفونی جدید ازجمله کرونا در جامعه حیوانی نیز ممکن است بروز و شیوع پیدا کند و حتی ممکن است در آینده تکامل بیشتری یابد.

این کارشناس افزود: با شیوع این بیماری به حیات وحش ممکن است این بیماری در بین جامعه انسانی نیز با سرعت بیشتری انتشار پیدا کند. این ویروس ممکن است به حیوانات اهلی مثل سگ و شتر هم منتقل شود.

این کارشناس با تاکید بر اینکه انسان‌ها نباید با این دسته از حیوانات در ارتباط باشند، توصیه کرد: در این مدت افراد باید از مصرف شیر و گوشت شتر پرهیز کنند و در نزدیکی حیوانات وحشی هم قرار نگیرند.

کد خبر 482051

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha