چهارشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۸۷ - ۰۶:۱۷
۰ نفر

احسان ظلی‌پور: سینمای ایران سال 87 را با اکران «به همین سادگی»، «مجنون‌لیلی»، «دایره زنگی» و «زن دوم» آغاز کرد.

پیش‌بینی می‌شد که مجنون لیلی و دایره زنگی با توجه به حضور پرتعداد بازیگران شناخته شده در آنها با استقبال بیشتری همراه شوند که همین اتفاق هم‌رخ داد. این 2 فیلم از همان روزهای اول از زن دوم و به همین سادگی فاصله گرفتند. در این میان اقبال
مجنون لیلی بلندتر بود که پخش‌کننده‌اش فرصت و امکان بهتری برای عرضه فیلمش داشت.

دایره زنگی هم از هفته دوم اکرانش، نشان داد که قابلیت جذب مخاطب گسترده را دارد.
در عوض زن دوم که سالن اصلی سینما آزادی را در اختیار دارد، به فروش متوسطی دست یافت. از به همین سادگی هم با توجه به فرم روایی متفاوتش، کسی انتظار پرفروش شدن را نداشت. فیلم رضا میرکریمی پس از درخشش در جشنواره فیلم فجر، در شرایطی روی پرده آمد که تعداد سالن‌هایش کمتر از دیگر فیلم‌های روی پرده بود.

نکته جالب توجه اینکه فیلم‌ها با پایان تعطیلات رسمی نوروز، فروششان رشد قابل توجهی کرد. فیلم‌هایی که در شرایطی روی پرده آمدند که تلویزیون بیش از هر سال دیگر اقدام به پخش فیلم‌های سینمایی کرد و البته از سریال‌ها هم نباید غافل بود که خیلی‌ها را پای گیرنده‌هایشان نشاند. با این همه سینمای ایران در ایام نوروز، شروع قابل قبولی داشت.

اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ نداد. دقیقا همان2 فیلمی که انتظار می‌رفت بیشتر از بقیه بفروشند، صدرنشین جدول اکران شدند و رقابت فشرده‌ای در گیشه نوروز دارند. دایره‌زنگی برخلاف مجنون‌لیلی دیرتر استارت زد.

 به دلیل مشکلاتی که فیلم پریسا بخت‌آور در اکران عمومی داشت پروانه نمایش این فیلم در آخرین روزهای سال 86 صادر شد تا به همین دلیل سالن‌های نمایش دایره زنگی، سوم فروردین تکمیل شود. تا آماده شدن تیزرهای تلویزیونی این فیلم، هفته اول اکران دایره زنگی به پایان رسید و این مجنون لیلی بود که فروشی رویایی در آغاز اکرانش داشت.

فیلم قاسم جعفری که مثل رقیبش فیلمی پر بازیگر است در روزهای ابتدایی اکرانش به لطف حضور محمدرضا گلزار پولسازترین بازیگر 2 سال اخیر سینمای ایران گیشه پررونقی داشت.

حضور قاسم جعفری در مقام کارگردان، که طی چند سال اخیر پربیننده‌ترین سریال‌های تلویزیونی را روی آنتن داشته در کنار داستانی متفاوت در حوزه سینمای بدنه، مزید برعلت شد تا مجنون لیلی طبق پیش‌بینی‌های اولیه در اکران نوروزی موفق باشد. فروش این فیلم بعد از گذشت 17 روز از مرز 350 میلیون تومان گذشته است.

 فیلم قاسم جعفری به غیر از گلزار چند بازیگر محبوب چون سینا شاهرخ‌شاهی، حامد بهداد و حمیدگودرزی را هم دارد که در تیزرهای گسترده تلویزیونی مجنون لیلی روی همین نکته تاکید شده است.

 علی سرتیپی پخش‌کننده این فیلم با اظهاررضایت از روند فروش مجنون‌لیلی می‌گوید: «همه چیز طبق انتظار ما بود. خوشبختانه هم این فیلم و هم فیلم‌های دیگر اکران نوروزی شروع فوق‌العاده‌ای داشتند.

مصطفی شایسته پخش‌کننده دایره زنگی هم رقم مجموع فروش این فیلم را حدود350 میلیون تومان اعلام می‌کند. رقابتی که به نظر می‌رسد طی روزهای آینده گرم‌تر شود. هر چند دایره زنگی روند روبه‌رشدی در افزایش مخاطب داشته.

به‌طوری که فروش فیلم بخت‌آور طی4-3 روز پایانی تعطیلات نوروزی به مجموع فروش مجنون لیلی رسید و متوسط فروش روزانه‌اش از 12 میلیون تومان، در هفته دوم اکران به 30 میلیون تومان رسید و در روزهای اخیر از فیلم قاسم جعفری کاملا جلو زده است.دایره زنگی هم مثل مجنون لیلی 22 سالن نمایش در اختیار دارد با این تفاوت که سالن اصلی سینما عصر جدید به‌‌رغم نصب سر در خاموش «ملودی»، دایره زنگی را نمایش می‌دهد!

مصطفی شایسته البته این موضوع را نه تکذیب می‌کند و نه  تایید. او می‌گوید: «ما از این موضوع اطلاع دقیقی نداریم و در واقع سالن شماره 2 سینما عصرجدید متعلق به ماست.»
بعد از اضافه شدن سینما آزادی به جمع سرگروه‌ها، اولین بدشانسی نصیب سینما عصرجدید شد.

از آنجا که 4 فیلم قطعی اکران نوروزی زودتر از بقیه جنبیده و بیشتر سینماهای تهران را در اختیار گرفته بودند عملا سینمایی برای گروه عصرجدید باقی نماند در حالی که قرار بود تلافی به کارگردانی سعید اسدی در این گروه روی پرده برود به دلیل در اختیار داشتن 4-3 سینما تهیه‌کننده ترجیح داد قید اکران نوروزی فیلمش را بزند تا برای اولین سینما عصرجدید با یک فیلم کهنه (ملودی) سال جدید را آغاز کند.

مصطفی شایسته درباره فروش فیلم دایره زنگی می‌گوید: «به دلیل دیر صادر شدن پروانه نمایش این فیلم، کپی‌های دایره زنگی به موقع آماده نشد. در واقع اکران واقعی این فیلم از سوم فروردین ماه آغاز شد. فروش فیلم در هفته اول اکران آن به همین دلیل متوسط بود اما بعد از آماده نشدن تیزرها و پخش آن، مردم از اکران دایره زنگی اطلاع پیدا کردند، به همین دلیل این فیلم افزایش فروش قابل توجهی داشت و در واقع به فروش طبق انتظار اولیه ما رسید.»

شاید با کمی تیزهوشی در انتخاب سردر و تیزر دایره زنگی می‌توانست به فروش بالاتر از این دست پیدا کند. فیلم پریسا بخت‌آور با در اختیار داشتن تعداد زیادی بازیگر چون شریفی‌نیا و مهران‌مدیری را در اختیار دارد که هر 2 آنها گل سرسبد مجموعه‌های نوروزی بودند. با تبلیغات بیشتری روی این دو بازیگر قطعاً گیشه پررونق‌تری در پایان تعطیلات نوروزی نصیب دایره زنگی می‌شد.

زن دوم اما فروش متوسطی داشت. فیلم سیروس الوند که یک فیلم جدی عاشقانه در میان اکران‌های نوروزی به حساب می‌آید فروش متوسط 8 میلیون تومان در روز داشت و بعد از 15 روز به مرز فروش120 میلیون تومان رسیده است.

 زن دوم البته بر خلاف دیگر رقبایش تنها 10 سینما در اختیار دارد و همین موضوع در قرار گرفتن این فیلم در رده سوم پرفروش‌های اکران نوروز بی‌تاثیر نبوده است. جدا از فروختن یا نفروختن زن دوم، مهمترین اتفاق اکران نوروزی افتتاح سینما آزادی بعد از 10 سال با همین فیلم بود.

مجموعه سالن‌هایی که تقریبا در بیشتر سئانس‌ها صندلی‌هایش پر می‌شد و بیشترین فروش زن دوم هم متعلق به همین سینما بود. البته همه سینماهای فیلم سیروس الوند مربوط به محدوده شمال شهر می‌شود و این موضوع شاید به خاطر مضمون جدی آن باشد. سرتیپی پخش‌کننده زن دوم درباره فروش این فیلم می‌گوید: «امیدواریم با پایان یافتن تعطیلات و آغاز تبلیغات دهان به دهان فروش این فیلم افزایش پیدا کند. به نظرم زن دوم پتانسیل آن را دارد که فیلم پرفروشی شود.»

اما فروش فیلم به همین سادگی طبق پیش‌بینی اولیه بود و اتفاق غیرمنتظره‌ای برای فیلم میرکریمی رخ نداد. هر چند فیلم روی موج سیمرغ‌های جشنواره اکران شد اما مردم استقبال خوبی از به همین سادگی نداشتند.

رقم 55 میلیون برای اکران دو هفته‌ای فیلم میرکریمی از همان ابتدا هم قابل پیش‌بینی بود و حتی خود کارگردان فیلم هم انتظارش را می‌کشید. به همین سادگی نه داستان جذابی برای مخاطب عام دارد و نه بازیگر شناخته شده‌ای. فیلمی به دور از پیچیدگی و روایت داستانی در سینمایی که از این‌گونه فیلم‌ها ساخته نمی‌شود.

فیلم میرکریمی که با سرگروهی سینما استقلال روی پرده است 9 سینما در اختیار دارد. در میان 4 فیلم اکران نوروزی تنها به همین سادگی است که 5 هفته با گروه استقلال قرارداد دارد و 3 فیلم دیگر قراردادی 7هفته‌ای با کف‌ فروش امضا کرده‌اند. در پایان 2 هفته نمایش فیلم‌های نوروزی باید اعتراف کنیم وضعیت گیشه سینماها روبه‌راه‌تر از همیشه است. با فروشی که مجنون لیلی و دایره زنگی تاکنون داشته‌اند پیش‌بینی مجموع فروش 800 میلیون تومانی در پایان اکران هر فیلم دور از انتظار نیست.

نکته جالب اینجاست که فروش فیلم‌های ایرانی در ایام تعطیلات به شکل غیرمنتظره‌ای افزایش داشته است. مثلا فروش فیلم‌ها در روز شنبه (دهم فروردین) مجموعا بیشتر از 90 میلیون بود. دایره زنگی در همین روز 40 میلیون، مجنون لیلی 35 میلیون و زن دوم 9 میلیون فروش داشتند که این رقم برای یک نوروز تعطیل میان هفته که بلیت سینماها نیم‌بهاست مبلغ قابل توجهی است.

هر 4 فیلم اکران نوروزی طی 15 روز نمایش گیشه‌ای 900 میلیون تومانی داشتند جدا از اضافه شدن مجموعه سینما آزادی به جمع سالن‌های تهران که در همین روزهای ابتدایی افتتاحش به رونق اقتصادی سینما کمک کرده، افزایش عجیب و غریب فروش فیلم‌ها حاصل یک تغییر و تحول اصلی است و آن افزایش بلیت سینماهای ممتاز در ابتدای سال جدید است. افزایشی تقریبا 25 درصدی که بلیط 1500 تومانی را تبدیل به 2000 تومانی کرده است.

گران‌ شدن بلیت سینماها که این بار خیلی بی‌سر و صدا اتفاق افتاد نه تنها در ریزش مخاطب تاثیر نداشته بلکه تماشاگر بیشتری را این بار روانه سینما کرده است.

کد خبر 48203

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز