پنجشنبه ۵ تیر ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۷
۰ نفر

استان مازندران و مناطق این استان در کشورمان، غذاهای بسیار خوشمزه‌ای دارد؛ غذاهای محلی استان مازندران یکی از خوش طعم‌ترین غذاها و جزو مقوی‌ترین‌ها هستند.

غذاهای محلی استان مازندران

همشهری‌آنلاین: سفرهای مازندران رنگارنگ است. در اینجا به معرفی برخی از معروف‌ترین غذاهای  استان مازندران پرداخته‌ایم:

کدو بره با تخم مرغ

خوشمزگی، زودپز و سالم و مقوی بودن و تهیه آن از سبزیجات و گیاهان از خصوصیات این غذا بوده و برای افرادی که می‌خواهند برای کاهش وزن رژیم بگیرند؛   مناسب است.

مواد اصلی این غذا عبارتند از: سیب‌زمینی، پیاز، سیر، تخم مرغ، گوجه فرنگی و ادویه‌هایی مانند نمک، فلفل و زردچوبه.

اسپناساک

مواد اصلی این غذا عبارتند از: سیب زمینی، پیاز، سیر، تخم مرغ، گوجه فرنگی و ادویه هایی همچون: نمک، فلفل و زردچوبه

برای پختن آن برگ‌های خردشده  اسفناج را در پیاز و روغن تفت می‌دهند و سپس آب و بعد ادویه مختلف اضافه می‌کنند.

در ضمن می‌توانید همانند برخی از نقاط مازندران به جای گوشت به آن تخم مرغ اضافه کنید.

 

مالابیج یا  مالاتا (ماهی شکم‌پُر)  

از غذاهای محلی استان‌های گیلان و مازندران است. مواد اصلی این غذا عبارتند از: ماهی سفید، که با سبزی‌های معطر محلی مثل نعنا، خنش (خلواش) و شوشاق مزه‌دار می‌شود.

برای درست کردن این غذا شکم ماهی را برشی کوچک می‌دهند و داخل آن را خالی می‌کنند و با گردو، رب انار، سبزی‌های معطر، گلپر، نمک و فلفل آن را پر می‌کنند و سپس روی آتش یا داخل فر آن را کباب می‌کنند.

آغوز مسما

آغوز مسما یکی از خورشت‌های پرطرفدار مازندرانی است. مواد اصلی این غذا که بیشتر با گوشت اردک تهیه می‌شود، عبارتند از: پیاز، گردو، رب‌ انار، دانه‌های ساییده شده انار و شکر است. اگر به غذاهایی با طعم ملس علاقه دارید خوردن این غذای لذیذ را امتحان کنید.

بشته واش:

بشته واش نوعی آش معروف مازندرانی است که مواد اصلی این غذا عبارتند از: زیره سبز، ادویه‌های مختلف و عدس. این غذا را به همراه زیره بسیار زیاد، آب نارنج و در صورت علاقه با نان تازه میل می‌کنند. مدت زمان پخت این غذا تقریبا دو ساعت است و برای کسانی که مبتلا به بیماری‌هایی همچون قفر شدید آهن، تیروئید، هموروئید و یبوست شدید هستند، بسیار توصیه می‌شود.

آش کدو، یا سوپ کدو

مواد اصلی این غذا عبارتند از: کدو، پیازداغ، عدس، برنج، آب لیمو ترش، شکر و کمی نمک.  آش کدو از آش‌های لذیذ مازندران است که مثل اغلب آش‌ها با نعناع داغ تزئین می‌شود و می‌توانید به این آش کوفته ریزه هم اضافه کنید.

اسفناج مرجی

مواد اصلی این غذا اسفناج و انار است.

شاید این ترکیب تا حدی عجیب به نظر برسد اما طعم این غذا با اضافه شدن سیر، عدسی، اسفناج و انار ترش معرکه می‌شود.

این غذا به علت داشتن ویتامین‌های A، E و C و خاصیت آنتی‌اکسیدانی، موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و از آن در برابر انواع بیماری‌ها محافظت می‌کند.

بیج بیج

بیج بیج یکی از غذاهایی‌ست ک سریع پخته می‌شود.  شاید در عرض ۳۰ الی ۴۰ دقیقه آماده شود. پیاز، گوشت چرخ کرده، سیب زمینی نگینی شده، گوجه و رُب اجزای اصلی پخت این غذا هستند.

خورشت آلو

مواد اصلی خورشت آلو یا همان مرغ و آلوی مازندارنی را حرفه‌ای‌های آشپزی محلی مازندارنی با طعم ملس مقبول می‌دانندشامل: خورشت مرغ تکه‌شده، دانه‌ی انار ملس، آب نارنج، زعفران، پیاز، آلو و مغز گردوی خرد شده‌است.

اگر دانه‌های انار شما ترش باشد برای متعادل‌سازی طعم خورشت‌تان می‌توانید از کمی شکر کمک بگیرید. خوراک مرغ و آلو اسم بهتری است، زیرا در نهایت غذایی غلیظ و بدون آب خواهید داشت.

باقلا وابیج

باقلا وابیج از غذاهای محلی مازندران که بسیار هم در بین مازندرانی‌ها (شهرهای نزدیک به استان گیلان) محبوب است. مواد اصلی این غذا ترکیبی است از کره، سیر، روغن، تخم مرغ و شوید خشک شده همراه با ادویه (نمک، فلفل، زردچوبه، دارچین) و معمولا ذبا زیتون پرورده، ماهی شور و ماست میل می‌کنند.

کئی پلا

کئی در زبان تبری کدو حلوائی نام دارد و پلا همان پلو است.  برای درست کردن این غذا از گوشت چرخ کرده، زیره، کره محلی، کدوی رنده شده و برنج استفاده می‌کنند و معمولا بر روی آن نیمرو هم می‌گذارند.

دوپتی

دوپتی یکی از غذاهای ساده‌پز مازندرانی‌ها است که در مدت زمان کمی از ترکیب دوغ، حبوبات کامل پخته شده و سیر داغ به دست می‌آید.

کئی انار

کئی انار یکی از غذاهای محلی در شهر ساری است که در بیشتر نقاط استان مازندران نیز پخته می‌شود. این غذا با انار پخته می‌شود.

مواد اصلی این غذا عبارتند از: کدو حلوایی، انار دون شده، لوبیا چیتی، سیر، عدس، گردو، نمک، زرد چوبه و روغن.

این غذا سرشار از پتاسیم، ویتامین C است که جذب آهن را نیز در بدن آسان‌تر می‌کند و مشکل کم خونی و فقر آهن از بین می‌رود.

برای درست کردن کئی انار به صورت جداگانه اول لوبیا چیتی و عدس را با یکدیگر نیم‌پز می‌کنند و بعد آن را با کدو حلوایی مخلوط می‌کنند تا با هم بپزند. از طرفی دیگر هم، گردو، سیر، پیاز، انار و ادویه ها را با یکدیگر تفت می‌دهند و بعد از آن هم با کمی آب می گذارند تا به جوش بیفتد و با حرارت کم بپزد.

آش چهل گیاه، آش ترش و آش گزنه :

آش چهل گیاه را که مردم شهر آمل  آن آش هفت ترشی نیز می‌گویند، معمولا  در مراسم جشن چهارشنبه آخر سال می‌پزند. همچنین پختن آش ترش در اغلب نقاط مازندران رواج بیشتری دارد. اغلب برای پختن این آش سوای سبزی و جبوبات، از هفت نوع ترشی مانند آب نارنج، آب لیمو، آب انار، سرکه، گوجه سبز، و آب ازگیل استفاده می‌شود.

پختن آش گزنه نیز در مازندران و بیشتر در سوادکوه رواج دارد. برای پختن آن از انواع گیاهان و سبزی محلی و کوهی از جمله انارریجه، زولنگ، اوجی، گزنه و کدو و انواع حبوبات شامل نخود، لوبیا، عدس و باقلا و برای ترش کردن آن از ترشی آلوچه، ازگیل و رب انار استفاده می‌شود.

مرغ شکم‌پُر

مواد اصلی این غذا عبارتند از: مرغ، سبزی‌های تازه‌ای همچون جعفری، گشنیز، نعنا و ترخون، مغز گردوی چرخ شده، آلو و قیسی، پیاز سرخ شده، زعفران، زرشک، شکر، آب لیمو یا آب نارنج و نمک و فلفل.

البته برای این غذا از اردک و بادمجان شکم پر نیز استفاده می‌شود.

خورشت بادنجان کباب

یکی دیگر از غذاهای مازندرانی‌ مخصوصا در رامسر، خورشت بادنجان کباب است. در پخت این غذا از مواد غذایی همچون بادمجان، گردو، رب انار، گوجه، و سبزی‌های معطر استفاده می‌شود.

خورشت سیر انار

مواد اولیه برای تهیه‌ این خورشت پرطرفدار و لذیذ مازندرانی پودر موسیر، پودر سیر، نمک، انار، سیر، رب انار، مرغ، پیاز، روغن کنجد و زعفران است. بری به جای مرغ،  گوشت بلدرچین استفاده میکنند.

مدت زمان پخت و جا افتادن این خورشت ۵۰ دقیقه است.

ترش ترشو

ترش ترشو یک آش لذیذ مازنی است که با جعفری، گشنیز، تره، سیر، پیاز، رب انار ترش، دانه‌های انار، برنج، کدو حلوایی، سیب‌زمینی و چغندر پخته می‌شود.

برای  پخت و جا افتادن این آش حدودا یک ساعت‌ونیم زمان کافی است. اگر به غذاهای ترش علاقه دارید حتماً این آش را نوش جان کنید.

خورشت ناردونی

ناردون به معنای دانه انار است و خورشت ناردونی یکی از غذاهای لذیذ شهرها و روستاهای مازندران است که مواد اولیه آن از دانه‌های انار، مرغ، رب انار و سیر تهیه می‌شود. البته می‌توانید در این غذا به جای دانه‌های تازه انار از دانه‌های خشک شده نیز استفاده کنید. در بیشتر شهرهای شمالی دانه‌های خشک شده انار برای خرید موجود است. این غذا نام‌های دیگری مانند مرغ ناردونی، خورشت سیر و انار و پیاز نیز دارد.

این غذا به دلیل وجود انار برای شب‌های یلدا انتخاب خوبی است.

ترش سماق

این غذا به دلیل داشتن سماق هم طعم ترشی دارد و هم فواید زیادی، البته استفاده میزان زیادی از سماق باعث تلخ شدن غذا می‌شود.

ترش سماق تنها یک غذا برای رفع گرسنگی نیست بلکه این غذا دارای خواص بسیار زیادی است و برای بسیاری از اندام های انسان مفید است.

مواد اولیه لازم : سینه مرغ، لوبیا قرمز، سبزی خورشت، ‌ سماق، غوره، آبغوره، سیر و  پیاز.

شیشه ناز

برای تهیه این غذا هم  ابتدا گوشت‌ها را با روغن، زردچوبه و پیاز کمی تفت می‌دهند و بعد هم انار دانه شده، گردو و کنجد را آسیاب شده‌ را به گوشت تفت خورده اضافه می‌کنند. بعد از پایان پخت خورشت مورد نظر، تخم مرغ ها را به شکل نیمرو شده و یا هم زده بر روی خورشت و یا حتی در ظرفی جداگانه سرو می‌کنند.

ته چین گوشت

یکی از غذاهای خوشمزه و لذیذی که در ساری پخته می‌شود، ته چین محلی است که در رستوران‌های ساری یا هر جای دیگر مازندران نیز یافت می‌شود.

برای تهیه این غذا برنج را آب کشی می‌کنند و بعد پیاز، چغندر و سیب زمینی را با یکدیگر مخلوط می‌کنند و بعد در انتهای قابلمه‌ای که کف آن را روغن مالی کرده‌اند، مواد را به ترتیب بر روی هم می‌ریزند و سپس می‌گذارند تا به مدت ۳ تا ۴ ساعت روی حرارتی ملایم پخته شود.

کدو مسما

کدو مسما غذایی مقوی و پُر است از انواع پروتئین‌ها و ویتامین‌های مختلف، که برای بدن هر کسی لازم است.

خورشتی که از ترکیب گوشت مرغ یا گوشت قرمز با روغن، کدو خورشتی، پیاز سرخ‌کرده، رُب گوج فرنگی، چاشنی‌های خورش یعنی گرد لیموعمانی، آبغوره  و نمک تهیه می‌شود.

حدود ده دقیقه قبل از برداشتن خورش از روی شعله، زعفران دم شده را به خورش اضافه کنید تا رنگ بهتری به خورش بدهد و بعد خورش کدو مسما را با پلو سرو کنید. این غذا ۱ ساعت بر روی یک حرارت ملایم و یک نواخت پخته می‌شود.

مسمای گوجه بادمجان

این غذا با گوشت قرمز یا مرغ تهیه می شود؛ البته نوعِ با مرغ آن طرفداران بیشتری دارد. سینه مرغ یا گوشت، بادمجان، گوجه فرنگی، پیاز، سیر، آلوبخارا و نمک و فلفل و زردچوبه مواد اولیه این غذا را تشکیل می‌دهند.

پلومرغ بهشهری:

برای تهیه این غذا از برنج، سیب زمینی، پیاز، فیله مرغ، رب انار، زعفران دم کرده و روغن استفاده می شود.

بورانی بادمجان کبابی

یک پیش غذا یا میان وعده خوشمزه سبک که از ترکیب بادمجان کبابی با ماست پرچرب درست می‌شود و پودر موسیر و نمک نیز به آن اضافه می‌کنند.

کد خبر 481930
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مازندران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha