سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با ارائه آمار کودکان کار و خیابانی در کشور و اشاره به استان‌هایی که بیشتر با این پدیده درگیر هستند، درباره تمهیدات اندیشیده‌شده برای این کودکان و ساماندهی آنها و نیز مواردی همچون ماجرای شرط‌بندی روی کودکان در منطقه هرندی تهران توضیح داد.

کودک کار

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، محمود علیگو سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور درباره کودکان کار و خیابان گفت: در ۶ ماه نخست سال جاری ۳۳۵۳ کودک خیابانی در مراکز بهزیستی پذیرش و همچنین ۳۷۲۸ نفر از این کودکان شناسایی شده‌اند.

وی با اشاره به اجرای طرح ساماندهی کودکان خیابانی در ابتدای سال جاری و اینکه حدود ۸۰ درصد از ۳۸۰ کودک شناسایی‌شده در این طرح از اتباع غیرمجاز افغانستانی هستند، افزود: تا امروز تنها یک کودک ردّ مرز شده‌ است.

  • استان البرز معدن کودکان کار است

علیگو با اشاره به استان‌هایی که دارای کودکان کار و خیابان هستند، بیان کرد: کودکان کار فقط در تهران نیستند، اما در این شهر بیشتر شاهد کودکان خیابانی تبعه خارجی هستیم. در شهرهای دیگر نیز با مشکل کودکان خیابانی مواجه هستیم، به طور مثال در کرمانشاه و خراسان شمالی. در خراسان رضوی نیز به صورت جدی با این مشکل مواجه هستیم. این مشکل در استان‌های شمالی نیز وجود دارد و استان البرز نیز معدن کودکان کار است.

  • کار کودکان زیر ۷ سال مصداق کودک‌آزاری است

سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: کار کودکان زیر ۷ سال براساس قانون مصداق کودک‌آزاری است و مسئولیت این کودکان با حاکمیت است. ما آنها را با قید فوریت جمع‌آوری می‌کنیم و اگر کسی ادعا کند مادر یکی از آنهاست، می‌تواند همراه ما بیاید.

علیگو ادامه داد: از مردم می خواهیم به این کودکان کمک مالی نکنند، چراکه این کار به معنای حضور مداوم آنها در خیابان است. من با ۶ کودک کار در مرکز یاسر صحبت‌ کرده‌ام و به جز یک نفر از آنها که برای خودش کار می‌کرد، مابقی با اصرار خانواده مانند عمو و دایی به سر کار می‌رفتند. کودکان اتباع نیز به صورت تنها از کابل یا دیگر شهرهای افغانستان به ایران می‌آیند، بنابراین یک فرآیند اقتصادی در ورود آنها به کشور طی شده است.

وی با اشاره به پژوهشی که در خصوص کودکان کار تبعه افغانستان صورت گرفته است، گفت: براساس پژوهشی که یکی از سازمان‌های مردم‌نهاد انجام داده، وضع این کودکان در افغانستان بسیار بدتر از وضعشان در ایران است و خانواده‌ها ترجیح می‌دهند آنها را به ایران بفرستند تا در وضعیتی توأم با آرامش باشند. ممکن است کارفرمای برخی از این کودکان به ازای هر ساعت کار به خانواده آنها پول بپردازد. این موضوع در حوزه زباله‌گردی شایع‌تر است، اما در حوزه کودکان خیابان این موضوع کمتر دیده می‌شود.

  • سلب حضانت از والدین کودکان کار

علیگو درباره سلب حضانت کودکانی که توسط والدین خود مجبور به کار در خیابان می‌شوند، توضیح داد: درخصوص سلب حضانت از والدین، قاضی سخت اقدام می‌کند. اما اگر والدین معتاد باشند یا اینکه توان اداره زندگی را به هر شکل ممکن نداشته باشند، می‌توان از آنها سلب حضانت کرد. اگر سه بار تعهد رسمی از والدین گرفته شود، برای بار سوم به بعد قاضی سلب حضانت می‌کند، ولی ما به هیچ وجه امکان شناسایی این کودکان را نداریم چراکه هر وقت این کودکان را جمع‌آوری می‌کنیم، با یک اسم جدید خودشان را معرفی می‌کنند.

  • اکثر کودکان کار اثر انگشت ندارند

سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور یادآور شد: اکثر کودکان کار اثر انگشت ندارند و ما نمی‌توانیم از طریق اثر انگشت هویت آنها را شناسایی کنیم. بنابراین به‌شدت به دنبال این هستیم که تا انتهای سال جاری تمام مراکزمان مانند یاسر، بعثت، شهدای افسریه و مراکز جدید دیگر را به دستگاه شناسایی از طریق عنبیه مجهز کنیم. درخواست بودجه آن را برای سازمان برنامه و بودجه فرستاده‌ایم و امیدواریم موافقت شود.

وی افزود: امیدواریم برای آغاز سال ۹۹ مراکزمان را به این دستگاه مجهز کنیم. برای تهیه هر دستگاه ۴۵ میلیون تومان و برای تهیه یک سرور ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار لازم داریم. البته ما پیش‌بینی می‌کنیم که اگر این کودکان را در برخی مراکز از طریق عنبیه شناسایی کنیم، ممکن است تغییر مکان دهند و به طور مثال از تهران به شهرهای دیگر مانند کرج و... مهاجرت کنند. بنابراین ما باید به تعداد تمام مراکز این دستگاه‌ها را تهیه کنیم. در حال حاضر ۳۱ مرکز شبانه‌روزی و ۶۳ مرکز روزانه داریم که کودکان خیابانی در آنها حضور دارند.

  • کاهش ۲۵ درصدی جمعیت کودکان خیابانی تا پایان برنامه ششم

علیگو با بیان اینکه قانون انتظار دارد تا پایان برنامه ششم ۲۵ درصد جمعیت کودکان خیابانی کاهش پیدا کند، گفت: کسی نمی‌تواند ادعا کند چنین اتفاقی افتاده است چراکه آمار کودکان خیابانی را نداریم. همچنین به تعداد کودکان خیابانی اضافه می‌شود چراکه برخی اتباع به صورت غیرمجاز وارد کشور می‌شوند و این یکی از جدی‌ترین مسائل ما در حوزه کودکان خیابانی است. 

  •  ماجرای شرط‌بندی روی کودکان در منطقه هرندی

سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره منطقه هرندی و اینکه گفته می‌شود در آنجا از کودکان برای شرط‌بندی استفاده می‌شود، اظهار کرد: با یکی از شاهدان عینی این ماجرا صحبت کرده‌ایم. این را که این اتفاق معمول و روتین است، نمی‌توانم تایید کنم اما قطعا این اتفاق افتاده است. اگر این کار در این منطقه معمول و رایج بود باید حداقل ان‌جی‌اوها می‌شنیدند، اما خبری نداشتند. 

وی ادامه داد: خودروهای اورژانس اجتماعی را در نزدیکی سه پارک در این منطقه مستقر کرده‌ایم. موضوعاتی که درباره این کودکان مطرح شده شامل تزریق و مصرف مواد مخدر و مصرف الکل است و تا این کودکان را نبینیم، نمی‌توانیم بفهمیم دقیقا چه اتفاقی افتاده است. ما به اورژانس اجتماعی گفته‌ایم چنانچه کودک معتاد دیدند حتما او را جمع‌آوری کنند. پلیس هم باید به صورت مستمر در این منطقه مستقر باشد.

علیگو بیان کرد: همچنین با ان‌جی‌اوهایی که در این منطقه فعال هستند، نشست برگزار می‌کنیم و قرار بر این است که جلساتی بین بهزیستی کشور، استان تهران و شهر تهران، ان‌جی‌اوها و پلیس برگزار شود تا امکان چنین اتفاقی را بررسی کنیم. همچنین مداخلاتی را که می‌توانیم در این مورد انجام دهیم، بررسی کنیم. ان‌جی‌اوها پرونده‌های این افراد را دارند. پایگاه‌های سلامت روان و اجتماعی نیز در این مناطق فعال هستند و اطلاعات محلی دارند. ما در حال تلاش هستیم که شهرداری را هم وارد این نشست کنیم و از آنها کمک بگیریم.

وی افزود: ۴ روز از استقرار ماشین‌ها در این منطقه می‌گذرد، اما هنوز موردی به ما گزارش نشده است. حضور این ماشین‌ها هم باعث کم شدن این اتفاقات در خیابان می‌شود و هم اینکه ان‌جی‌اوها بتوانند به‌راحتی اقدامات مداخله‌ای را انجام دهند.

کد خبر 481681

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha