شیوع ویروس کرونا و گسترش آن از چین به برخی از کشورها موجب شد تا سازمان جهانی بهداشت، وضعیت اضطراری جهانی اعلام کند. سازمان جهانی بهداشت وضعیت اضطراری جهانی را شرایطی توصیف می‌کند که بر اساس آن سلامت عمومی مردم جهان از طریق گسترش بین المللی بیماری در معرض خطر قرار می‌گیرد و مستلزم آن است تا با واکنش‌های بین‌المللیِ هماهنگ روبرو شود

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، این گونه جدید از کروناویروس تاکنون به مرگ ۲۵۹ نفر در چین منجر شده است. همچنین ۱۱ هزار و ۷۹۱ نفر نیز در چین و بیش از ۱۵ کشور دیگر به این ویروس مبتلا شده‌اند. از میان موارد ابتلا به کرونا در کشورهای دیگر ۷ بیمار وجود دارند که به چین سفر نداشته‌اند اما به این بیماری مبتلا شده‌اند.

نگرانی‌ها از همه‌گیری هر چه بیشتر این ویروس موجب شد تا سازمان جهانی بهداشت پنج‌شنبه گذشته وضعیت اضطراری جهانی اعلام کند و از تمامی کشورها بخواهد که برای مهار این بیماری تنفسی، تمام اقدامات لازم را اتخاذ کنند.

تدروس آدهانوم قبریسوس، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت گفت: دلیل اصلی اعلام وضعیت اضطراری جهانی، روندی است که در کشورهایی غیر از چین در حال رخ دادن است. وی با قدردانی از اقدامات مقامات چین در کنترل این بیماری اظهار کرد: اکنون این نگرانی وجود دارد که کشورهای آسیب‌پذیر چگونه می‌توانند همه‌گیری این ویروس را مدیریت کنند.

هدف از اعلام وضعیت اضطراری جهانی، کمک به جوامع بین‌المللی به منظور پیشگیری و واکنش به خطرات تهدیدکننده سلامت مردم جهان است که احتمال دارد از مرزها عبور و تمامی مردم جهان را تهدید کند.

  • شیوع کدام بیماری‌ها اعلام وضعیت اضطراری جهانی را به دنبال داشته است؟

سازمان جهانی بهداشت پیش از این نیز وضعیت اضطراری جهانی اعلام کرده بود که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

شیوع آنفلوآنزای خوکی در سال ۲۰۰۹ که منشأ آن کشور مکزیک بود و به مرگ بیش از ۲۰۰ هزار انسان منجر شد.

بازگشت مجدد فلج اطفال در سال ۲۰۱۴ که ۳۵۹ مورد فلج اطفال گزارش شد و در بیش از ۱۲ کشور از جمله پاکستان گسترش پیدا کرد.

شیوع ابولا در غرب آفریقا در سال ۲۰۱۴ و سال ۲۰۱۹ در جمهوری کنگو

شیوع ویروس زیکا در آمریکای جنوبی در سال ۲۰۱۶

  • آیا امکان مهار کرونا وجود دارد؟

کمیته اضطرار سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است: این باور وجود دارد که می‌توان گسترش ویروس را مختل کرد. همچنین لازم است کشورها از آمادگی برای تشخیص به‌موقع بیماری، قرنطینه و درمان مبتلایان برخوردار باشند.

کد خبر 481671

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز