شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۸
۰ نفر

یک پژوهش جالب در کشور انجام شده است که در آن تولید «آب‌هویج‌بستنی پروبیوتیک» با تلقیح دو نوع باکتری مفید مختلف بررسی شده است. 

آب هویج بستنی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا پروبیوتیک‌ها، میکروارگانیسم‌هایی زنده‌اند که خواص سلامت‌بخش زیادی به آنها نسبت داده می‌شود.

مصرف فراورده‌های پروبیوتیک است که در کشورهای جهان به ‌ویژه اروپا، آمریکا و ژاپن رواج چشمگیر یافته است به‌ طوری ‌که بیش از ۹۰ فراورده‌ پروبیوتیک حاوی باکتری‌هایی نظیر «لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس» و «بیفیدو باکتریوم بیفیدوم» امروزه در سرتاسر جهان تولید می‌شوند. 

امروزه در کنار سایر فراورده‌های تولیدشده در این زمینه، آبمیوه‌های پروبیوتیک نیز مورد توجه قرار گرفته‌اند و بسیاری از آن‌ها با نام تجاری «شیره یا عصاره سلامت‌بخش» عرضه می‌شوند. 

اخیرا یک پژوهش جالب در کشور ما انجام شده است که در آن تولید «آب‌هویج‌بستنی پروبیوتیک» با تلقیح دو نوع باکتری مفید مختلف بررسی شده است. 

در این پژوهش که پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین ـ پیشوا انجام داده‌اند، از دو باکتری «لاکتوباسیلوس کازئی» و «بیفیدوباکتریوم لاکتیس» برای غنی کردن آب‌هویج‌بستنی استفاده شده است و سپس خواص مختلف این محصول جدید نظیر انبارداری، میزان بقای باکتری‌ها، اسیدیته، بتاکاروتن و ترکیبات آنتی‌اکسیدانی اندازه‌گیری شده‌اند. 

نتایج این بررسی‌ها نشان می‌دهد این محصول پروبیوتیکی خواص تغذیه‌ای مناسبی دارد. بر این اساس، مشخص شد با توجه به بالاتر بودن فعالیت آنتی‌اکسیدانی و قابلیت زیستی باکتری بیفیدوباکتریوم لاکتیس نسبت به باکتری دیگر می‌توان از آن به‌ عنوان نوع برتر بهره برد. 

در این باره علیرضا شهاب لواسانی، محقق مرکز تحقیقات فناوری‌های نوین تولید غذای سالم دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین ـ پیشوا و دو همکار دیگرش در این تحقیق، اظهار کرده‌اند: تعداد لاکتوباسیلوس کازئی و بیفیدوباکتریوم لاکتیس تا آخرین روز انبارداری در محدوده توصیه‌شده قرار داشت هرچند بیشترین تعداد سلول‌های زنده مربوط به بیفیدوباکتریوم لاکتیس بود. همچنین با افزایش سطوح پروبیوتیک‌ها، میزان اسیدیته و درصد مواد جامد کل در آبمیوه کاهش یافت. 

بنا بر نظر این محققان، افزایش باکتری مفید بیفیدوباکتریوم لاکتیس در نمونه‌ها باعث شد فعالیت ضد رادیکالی محصول افزایش یابد. لذا این محصول قابلیت مناسبی از لحاظ وضعیت آنتی‌اکسیدانی نشان داد. همچنین نمونه‌های محصول حاوی هر دو نوع باکتری دارای میزان بتاکاروتن مناسبی بودند. 

درنهایت براساس داده‌های این پژوهش، محققان محصول آب‌هویج‌بستنی را که در آن یک میلیارد باکتری بیفیدوباکتریوم لاکتیس در هر میلی‌لیتر حضور داشت به‌ عنوان محصول برتر برگزیدند. 

یافته‌های این تحقیق که در مجله «میکروب‌شناسی مواد غذایی» متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد منتشر شده‌ است، 

کد خبر 481654

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha