خیابان «عین الدوله» و «سقاباشی» را امروز با نام «ایران» می شناسند. خیابانی که قدمت زیادی دارد و بخشی از هویت منطقه ۱۲ تهران است و اتفاقات مهم کشور هنگام رخداد بزرگ انقلاب اسلامی در آن رخ داده است.

خیابان ایران

همشهری آنلاین/ زینب زینال زاده: خیابان ایران حد فاصل خیابان آبشار (عبدالرضا شیرزای) و چهارراه آبسردار (مجاهدین اسلام) قرار گرفته و باغ‌های خرم«آقا علی آشتیانی» معروف به «امین حضور» که از مقربین و نزدیکان «ناصرالدین» شاه بود در جنوب این خیابان قرار داشته است. 
پیدایش این خیابان را به «میرزا ابراهیم» پدر «علی اصغر خان اتابک»، آبدارباشی و سقاباشی ناصرالدین شاه نسبت می‌دهند و در زمان پهلوی تفرجگاه تهران بود.
مرحوم دکتر «یحیی مهدوی»، استاد فلسفه غرب در دانشگاه تهران و مولف کتابهای فلسفی، یکی از فرزندان حاج «امین الضرب» است که سهم بسزایی در پیشرفت فلسفه غرب در ایران داشته و در خیابان ایران ساکن بوده است.«عبدالعظیم خان قریب»، دکتر سید «حسن امامی»، امام جمعه دوره پهلوی، شهید «محمد علی رجایی» و آیت الله سید «علی خامنه ای» رهبر معظم انقلاب، افرادی هستند که در دوره های مختلف در خیابان ایران زندگی کردهاند.

تغییر نام این خیابان در زمان «رضاشاه» انجام و نام «ایران» برای آن برگزیده شد. از حوادث مهم اتفاق افتاده در این خیابان، می‌توان به ورود سید «روح‌الله خمینی»، بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران، در ۱۲ بهمن ماه ۱۳۵۷، به تهران و اقامت ایشان در مدارس «رفاه» و «علوی» که در این خیابان قرار دارند، اشاره کرد. همان روز خبرنگاران از سراسر جهان برای تهیه خبر در این خیابان حاضر شدند و به همین دلیل مدت ها تصویر کوچه پسکوچه های شلوغ آن به سراسر جهان ارسال می شد. 

بیعت همافران


کمیته انقلاب در خیابان ایران تشکیل و فرمان نخست وزیری مرحوم بازرگانی از آنجا به سراسر جهان مخابره و دیدار امام (ره) با همافران نیروی هوایی (بیعت همافران) در ۱۹ بهمن ماه ۱۳۵۷ در این خیابان انجام شد.

کد خبر 481644

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha