شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۰
۰ نفر

انجمن فرهنگی‌آموزشی ویرایش و درست‌نویسی در سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر دومین جایزه «فارسینما» را به خوش‌زبان‌ترین فیلم جشنواره می‌دهد.

فارسینما

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، انجمن فرهنگی‌آموزشی ویرایش و درست‌نویسی در سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر دومین جایزه «فارسینما» را اهدا می‌کند. جایزه فارسینما؛ زبان فارسی در سینما به خوش‌زبان‌ترین فیلم جشنواره تعلق خواهد گرفت. داوران جایزه فارسینما فیلم‌های این دوره را ازنظر ویژگی‌های زبانی بررسی می‌کنند. در این داوری، معیارهایی از قبیل یک‌دستی زبان شخصیت‌ها، تناسب زبان شخصیت‌ها با دیگر عناصر فیلم و کاربرد درست لهجه‌ها و گویش‌ها بررسی می‌شود.

ویراستگیِ عنوان‌بندی‌ها و زیرنویس‌های فیلم و نیز دوری از گرته‌برداری‌های نابجا از دیگر مؤلفه‌های امتیازآور فیلم‌هاست. برای بررسی دقیق و علمیِ زوایای زبانی فیلم‌ها، کارشناسانی با تخصص‌هایی چون زبان‌شناسی و ترجمه و سینما در ترکیب داوران جای گرفته‌اند. شراره خشکنابی و احمد عبداله‌زاده مهنه و معین پایدار، از اعضای کارگروه فارسینما، داوران امسال جایزه هستند.

مهدی صالحی دره‌بیدی نیز دبیری این دوره از فارسینما را بر عهده گرفته است. اولین جایزه فارسینما، در سی‌وهفتمین دوره جشنوارۀ فیلم فجر به فیلم «سرخ‌پوست» ساختۀ نیما جاویدی رسید. سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر ۱۲ تا ۲۲ بهمن سال جاری همزمان با گرامیداشت چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به دبیری ابراهیم داروغه‌زاده برگزار می‌شود. در این دوره جشنواره، ۱۱۵ فیلم سینمایی به همراه ۳۶ فیلم مستند فرم ثبت‌نام جشنواره را تکمیل کرده‌اند که در میان فیلم‌های سینمایی، ۳۷ اثر به فیلمسازان اول اختصاص دارد.  

این جشنواره شامل بخش‌های مختلف از جمله مسابقه سینمای ایران یا سودای سیمرغ (فیلم های سینمایی داستانی/ پویانمایی فیلم‌های بلند داستانی که دارای پروانه ساخت یا نمایش از سازمان سینمایی باشند و تا قبل از بهمن ۱۳۹۸ اکران عمومی نشده و در هیچیک از رویدادها و جشنواره‌های سینمایی داخلی و خارجی به نمایش در نیامده باشند)، نگاه نو (فیلم اول کارگردان: داستانی/ پویانمایی فیلمساز یا کارگردان اول، به هنرمندی اطلاق می‌شود که برای ساخت یا نمایش فیلم سینمایی خود برای نخستین بار، مجوزهای لازم و قانونی را از سازمان سینمایی کسب کرده باشد و پیش از این اثری از وی به عنوان فیلم سینمایی اکران یا در رویدادهای داخلی یا خارجی معرفی نشده باشد)، مستند بلند، کوتاه داستانی (با زمان نمایش حداقل ۳ و حداکثر ۱۵ دقیقه)، مسابقه تبلیغات سینمای ایران و مسابقه تجلی اراده ملی است.
 

کد خبر 481629

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha