مرکز آمار اعلام کرد که شاخص تولید صنعت سالیانه (چهارفصل منتهی به پاییز۹۸) ۶۱.۵ درصد شد که نسبت به تابستان ۱۵.۵ واحد درصد کاهش یافته است.

تورم هوم پيج

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که در پاییز میان بخش‌های مختلف صنعتی، کمترین تورم سالیانه مربوط به تولید پوشاک، عمل آوردن و رنگ کردن پوست خزدار با رقم ۳۷.۸ درصد است. همچنین در این دوره بیشترین تورم تولید سالیانه مربوط به تولید ماشین آلات اداری و محاسباتی با ۱۱۴.۱ درصد است.

هدف از محاسبه شاخص بهای تولیدکننده، اندازه‌گیری تغییرات قیمت‌هایی است که تولیدکنندگان در ازای فروش کالاها و خدمات خود دریافت می‌کنند. از تغییرات شاخص بهای تولیدکننده به عنوان پیشگویی برای تورم عنوان می‌کنند.

همچنین نرخ تورم تولیدکننده روند تغییرات قیمت‌ها را از دیدگاه تولیدکننده و خریدار در بخش‌های مختلف اقتصادی (کشاورزی، صنعت و خدمات) نشان می‌دهد.

  • تورم نقطه به نقطه

مرکز آمار در ادامه گزارش خود نرخ تورم تولیدکننده بخش صنعت در پاییز امسال نسبت به پاییز سال گذشته را ۲۷ درصد اعلام کرد. در بخش‌های مختلف صنعتی کمترین تورم نقطه به نقطه مربوط به زغال سنگ و پالایشگاه‌های نفت (معادل ۶.۴ درصد) و بیشترین نرخ تورم تولید ماشین آلات اداری و محاسباتی (معادل ۱۱۸.۹ درصد) است.

  • تورم فصلی

براساس اعلام مرکز آمار، نرخ تورم تولیدکننده بخش صنعت در پاییز امسال به منفی ۲.۳ درصد رسید که در مقایسه با تابستان ٢.٥ واحد درصد کاهش دارد.

در میان بخش­‌های مختلف صنعتی، کم­ترین تورم فصلی مربوط به رشته فعالیت­‌های صنایع زغال سنگ و پالایشگاه‌­های نفت (منفی ۱۰.۷ درصد )، تولید کاغذ و محصولات کاغذی (منفی ۴.۶ درصد) و صنایع محصولات شیمیایی (منفی ۲ درصد) است.  بیش­ترین تورم فصلی در پاییز نیز مربوط به تولید ماشین­ آلات اداری و محاسباتی (٢٦.٦ درصد )، تولید پوشاک، عمل­ آوردن و رنگ کردن پوست خزدار (٩.٥ درصد) و تولید سایر وسایل حمل و نقل (٧.٨ درصد) است.

کد خبر 481554

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha