جمعه ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۲
۰ نفر

ولی‌الله شیراندامی، بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون عصر امروز جمعه ۱۱ بهمن در سن ۸۸ سالگی در بیمارستان رسول اکرم(ص) از دنیا رفت.

ولي شيراندامي

به گزارش همشهری آنلاین، زنده‌یاد شیراندامی ساعاتی پیش و پس از سال‌ها درگیری با بیماری در بیمارستان رسول اکرم(ص) تهران دار فانی را وداع گفت. او سوم فروردین ۱۳۱۰ در مرو به دنیا آمد و آخرین‌بار در سال ۹۱ نمایش «هنر کمدی» نوشته ادواردو فیلیپو را در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر به صحنه برد. نگارش کتاب «تحلیل کارگردانی نمایشنامه مرگ پیشه‌ور» هم دیگر فعالیت آن مرحوم در این سال‌ها بود.

زنده‌یاد شیراندامی لیسانس تئاتر را از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران گرفت و مدرک درجه یک کارگردانی از وزارت ارشاد داشت که معادل دکتری است. در کارنامه او کارگردانی و بازی در بیش از ۳۰ نمایش به چشم می‌خورد و البته پس از انقلاب بیشتر در سینما و تلویزیون فعالیت می‌کرد. «شازده احتجاب» و «غریبه و مه» از مهم‌ترین فیلم‌های کارنامه شیراندامی در پیش از انقلاب است.

«دادا»، «سمندر»، «شیر سنگی»، «شب دهم»، «بلوغ»، «بوی کافور، عطر یاس» و «خانه‌ای روی آب» از جمله فیلم‌هایی است که با بازی شیراندامی پس از انقلاب روی پرده رفت. «مختارنامه»، «آژانس دوستی»، «عیاران» و «دلیران تنگستان» را هم می‌توان برجسته‌ترین مجموعه‌های تلویزیونی کارنامه او دانست.

کد خبر 481453

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha