سازمان‌دهندگان جشنواره فیلم برلین اهدای جایزه خرس نقره‌ای آلفرد بائر را در برلیناله ۲۰۲۰ به دلیل افشای ارتباط و همکاری این چهره سینمایی با حزب نازی به حال تعلیق درآوردند.

آلفرد بائر و شرلي مكلين در جشنواره برلين

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اسکرین‌دیلی، آلفرد بائر از ۱۹۵۱ تا ۱۹۷۶ نخستین مدیر جشنواره فیلم برلین بود و مدیران برلیناله از ۱۹۸۷ یک جایزه ویژه به نام و یاد او به فهرست جوایز برلین افزودند. پس از انتشار گزارشی در هفته‌نامه دی‌تسایت آلمان درباره گذشته بائر و اینکه او در جمهوری رایش سوم کارمند ارشد اداره امور سینمایی نازی بوده، اعطای جایزه خرس نقره‌ای آلفرد بائر در بخش مسابقه رسمی برلیناله به حالت تعلیق درآمد.

بر اساس گزارش هفته‌نامه دی‌تسایت، بائر در تشکیلات سینمایی جوزف گوبلز (وزیر پروپاگاندا در رایش سوم) مسئول اداره کارگزینی بود و بر روند انتخاب بازیگر، کارگردان و دیگر عوامل تولید فیلم برای رایش سوم نظارت می‌کرد. در واقع، او از افرادی بود که درباره معاف شدن فیلمسازان از خدمت در ارتش آلمان نازی، فعالیت در صعایع اسلحه‌سازی یا حضور در خط مقدم جبهه تصمیم می‌گرفت. هر چند بعد از جنگ جهانی دوم گذشته خود را پنهان کرد و مدعی شد در ۱۹۴۳ از حزب نازی جدا شده است.

پس از مرگ بائر در ۱۹۸۶، مدیران برلیناله تصمیم گرفتند جایزه آلفرد بائر را به احترام اولین مدیر جشنواره اهدا کنند و لئوس کاراکس برای «خون بد» در ۱۹۸۷ نخستین برنده آن بود. باز لورمن، ژانگ ییمو، لاو دیاز و سال گذشته نورا فینگشایت با اولین فیلم داستانی خود «ضدسیستم» چهره‌هایی هستند که جایزه آلفرد بائر را دریافت کرده‌اند.

کد خبر 481427

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha