دولت اسلامی عراق و شام (داعش) روند بازسازی نیروهای خود را در منطقه قلب خاورمیانه آغاز کرده و در پی یافتن فرصتی تازه برای ضربه زدن دوباره به غرب است.

پرچم داعش در دست سربازان عراقي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، تازه‌ترین گزارش شورای امنیت سازمان ملل بر اساس منابع اطلاعاتی کشورهای عضو حاکی از افزایش شگفت‌انگیز حمله‌های نظامی نیروهای داعش در کشورهای عراق و سوریه است. سرکرده‌های این گروه تروریستی در تلاش هستند با حمله‌های غافلگیرانه از ضعف نیروهای امنیتی محلی بهره ببرند و اعضای دربند خود را از زندان‌ها آزاد کنند.

هر چند داعش در سال‌های اخیر ضربه‌های اساسی خورده و از بسیاری از مناطق تحت تسلط خود عقب‌نشینی کرده اما به نظر می‌رسد آنها نمی‌خواهند به سادگی شکست را بپذیرند و با تکیه بر منابع مالی در اختیار همچنان یک تهدید منطقه‌ای و بین‌المللی باقی بمانند. برخی مقام‌های رسمی آمریکا هم ادعای اخیر دانلد ترامپ را درباره نابودی کامل داعش حتی با وجود کشته شدن ابوبکر البغدادی، سرکرده این گره تروریستی به چالش کشیده‌اند.

ابو ابراهیم الهاشمی القریشی به تازگی به سرکردگی داعش منصوب شده است؛ کسی که مسئول اصلی به بردگی و آوارگی کشاندن اقلیت یزیدی‌های عراق و برنامه‌ریز حمله‌های تروریستی در گوشه و کنار دنیا بوده است. منابع اطلاعاتی سازمان ملل معتقدند ابو ابراهیم به دلیل داشتن اصالت ترکمن صرفا یک رهبر موقت برای داعش است و بزرگان این گروه در تلاش برای یافتن «امیر»ی هستند که اصالت هاشمی و قریشی داشته باشد و همه قبایل گوش به فرمانش باشند.

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های داعش برای قدرت گرفتن دوباره، جدا افتادن رهبر از اعضای گروه به دلیل تهدید مسائل امنیتی است. با این حال، این گروه تروریستی مشکل تامین منابع مالی ندارد و با غارت منابع ملی در عراق و سوریه همچنان امیدوار به ادامه حیات است. بیش از نیم یا حدود دو سوم از ۴۰ هزار تروریستی که از کشورهای غربی و آسیایی به داعش پیوسته بودند، همچنان زنده هستند و می‌توانند به ماموریت‌های تروریستی خود ادامه دهند.

بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان نظامی و سیاسی پیش‌بینی کرده بودند داعش پس از شکست سنگین، کاهش شدید مناطق تحت کنترل در سال ۲۰۱۷ و عقب‌نشینی موقت از مواضع خود، در قالب شورش‌های محدود بازمی‌گردد. سال گذشته طالبان در افغانستان شکستی بسیار سخت به نیروهای داعش وارد آورد و در لیبی هم تنها چند صد نیروی داعشی حضور دارند.

هر چند در گزارش سازمان ملل به نقش سپاه قدس ایران به فرماندهی ژنرال شهید قاسم سلیمانی در نابودی داعش اشاره نشده اما بسیاری از تحلیلگران غربی ترور ناجوانمردانه فرمانده سپاه قدس ایران را روز شادی ابوبکر بغدادی در گور دانستند.

تصویر موجود در این گزارش سربازان عراقی را نشان می‌دهد که پس از شکست دادن نیروهای تروریست داعش در نزدیکی‌های شهر موصل در ۲۰۱۶، پرچم و نماد داعش به شکل واژگون در دست گرفته‌اند.

کد خبر 481406

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امین TR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
    1 0
    انشا ا... که نطفه این گروهک تروریستی مجددا ، در همان ابتدا از بین برود. اینها دیدند سردار شهید سلیمانی حضور فیزیکی ندارد، دوباره پر رو شدند؟؟