شیوع کوروناویروس جدید در چین باعث شده موضوع پوشیدن ماسک‌های جراحی برای پیشگیری از آلوده شدن با این ویروس مورد توجه قرار گیرد.

surgical mask

به گزارش همشهری آنلاین  زدن ماسک جراحی در شهر ووهان در ایالت هوبئی چین کانون شیوع فعلی کوروناویروس اجباری شده است. کمبود ماسک باعث شده است که شرکت‌های تولیدکننده ماسک در چین ساعات کارشان را افزایش دهند. در آن طرف جهان، در آمریکا هجوم مصرف کنندگان برای خرید ماسک باعث شده است که موجودی فروشندگان تمام شود.

ماسک‌های جراحی یک وسیله دفاعی پایه‌ای در برابر برخی از ویروس‌ها هستند و ممکن است در جوامعی که مقامات بهداشتی معتقدند ویروس‌های بیماری‌زا مانند کوروناویروس جدید به طور گسترده در حال گردش هستند، سودمند باشند.

اما اگر در جایی زندگی کنید که شیوع گسترده ویروس وجود ندارد، لزومی به زدن ماسک وجود ندارد.

از طرف دیگر ماسک‌های جراحی در مقابل قطرک های بزرگ تنفسی (که هنگام عطسه یا سرفه در هوا پراکنده می‌شوند) محافظت ایجاد می‌کنند. اما این ماسک‌ها نمی‌توانند ذرات ریزتر از جمله ذرات ویروسی را فیلتر کنند، بنابراین در پیشگیری از انتشار کوروناویروس چندان موثر نیستند.

البته اگر بیمار باشید، زدن ماسک به کاهش انتشار ویروس بوسیله شما در محیط کمک می‌کند. اما از آنجایی که این ماسک‌ها کاملا روی صورت نمی‌چسبند، محافظت‌شان آنقدر زیاد نیست.

اگر محافظت بالایی لازم باشد، مثلا در کارکنان پزشکی که با بیماران مبتلا به کورونا ویروس سروکار دارند، باید از ماسک‌های تنفسی N95  یا PP3 استفاده کرد که دست کم ۹۵ درصد ذرات معلق در هوا را فیلتر می‌کنند. البته به شرطی که ماسک درست به صورت زده شده باشد و کاملا روی پوست بچسبد.

در مجموع اگر در جایی باشید که انتشار فعال ویروس وجود دارد، مثلا در ایالت هوبئی در چین، زدن ماسک جراحی گرچه محافظت کامل ایجاد نمی‌کند، اما به اصصطلاح بهتر از هیچی است.

اما اگر در جایی باشید که انتشار فعال ویروس وجود ندارد، زدن ماسک ممکن است حس کاذب ایمنی به شما بدهد و سایر اقدامات موثرتر مانند شستن دست یا دوری از تماس با افراد مبتلا را فراموش کنید.

توصیه کلی برای پیشگیری از انتقال کوروناویروس همان اقدامات معمولی در مورد سایر بیماری‌های واگیر مشابه است: دوری از تماس با افراد بیمار، در خانه ماندن هنگام بیماری و شستن مرتب دست‌ها با آب و صابون.

کد خبر 481268

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha