عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه با بیان اینکه وزارت کار بدترین روش ممکن را برای شناسایی مشمولان یارانه معیشتی اجرا کرد، گفت: از ۲۵۰ هزار میلیارد تومان منابع هدفمندی یارانه‌ها در تبصره ۱۴ فقط ۷۰ هزار میلیارد بابت پرداخت یارانه در سال ۹۹ درنظر گرفته شد.

یارانه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، حسینعلی حاجی دلیگانی با بیان این که با تصمیم کمیسیون تلفیق بودجه ۱۳۹۹ دو یارانه نقدی و معیشتی ترکیب شده و از سال آینده تنها یک یارانه پرداخت می‌شود، گفت: اگر این مصوبه مورد تایید نمایندگان در صحن علنی مجلس نیز قرار گیرد سال آینده به تمام یارانه بگیران حدود ۷۲  هزار تومان پرداخت خواهد شد.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه با بیان اینکه در حال حاضر رقم پرداختی یارانه نقدی برای چند سال تغییری نکرده اما قیمت حامل‌های انرژی حداقل ۴ مرتبه رشد کرده است، گفت:  از زمان اجرایی شدن قانون هدفمندی یارانه ها در سال ۸۸ و ۸۹ چهار مرتبه افزایش قیمت حامل‌های انرژی اعمال شده است. در مرتبه اول قیمت از ۱۰۰ تومان به ۴۰۰ و در مرحله بعد به ۷۰۰ تومان افزایش یافت. سپس نرخ ۱۰۰۰ تومان تثبیت شد و هم اکنون بنزین سهمیه‌ای با نرخ ۱۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

وی تاکید کرد با توجه به منابع در نظر گرفته شده برای تبصره ۱۴ لایحه بودجه که به بحث حاملهای انرژی می‌پردازد بهتر بود رقم مجموع یارانه نقدی و معیشتی برای هر نفر ۱۰۰ هزار تومان  تعیین می‌شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به جزئیات مصوبه کمیسیون تلفیق در خصوص تبصره ۱۴ بودجه گفت: بررسی منابع و مصارف تبصره ۱۴ نشان می‌دهد که دولت به راحتی می‌توانست رقم پرداختی یارانه نقدی را افزایش دهد. بر این اساس کل منابع تبصره ۱۴ حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان است که فقط ۷۰ هزار میلیارد تومان آن برای پرداخت یارانه در سال آینده در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در زمان شروع پرداخت یارانه نقدی رقمی نزدیک به ۴۰ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یک سال یارانه نقدی ۴۵ هزار تومانی لحاظ شده است و این بار با حساب ۳۰ هزار میلیارد تومان منابع جدید ناشی از افزایش قیمت بنزین در سال ۹۸ این رقم به ۷۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

به گفته این نماینده مجلس، با توجه به قانون هدفمندی یارانه‌ها بایستی حدود ۵۰ درصد منابع این طرح به صورت نقدی به مردم برگردانده شود که رقم حاصله در سال ۹۹ حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود اما دولت در پیشنهاد خود تنها ۷۰ هزار میلیارد تومان را برای این منظور در نظر گرفت.

دلیگانی با بیان اینکه، دولت از طریق تبصره ۱۴ قصد دارد تا مشکلات بودجه ای خود را حل و فصل کند، گفت: این روش دولت یعنی در نظر گرفتن سهم پایین تر برای پرداخت یارانه نقدی به مردم باعث شد تا در مصوبه کمیسیون تلفیق ماهانه حدود ۷۲ هزار تومان به هر فرد یارانه بگیر تعلق گیرد.

وی تاکید کرد، متاسفانه وزارت کار بدترین روش ممکن را برای احصا دهکهای ثروتمند به کار گرفت که این موضوع مورد رضایت نمایندگان نبود. دولت برای شناسایی مشمولان حمایت معیشتی بعضا به مردم تهمت زد و یک فضای تهدید امیز برای پرداخت یارانه نقدی شکل گرفت که در شان مردم نبود.

دلیگانی ادامه داد، با روش به کار گرفته شده ۷ دهک پایین جامعه بعضا به دروغ گویی متهم شدند که نباید به این گونه رفتار می‌شد.

این عضو کمیسیون تلفیق بودجه با انتقاد از تصمیم اتخاذ شده در خصوص عدم برگشت فراورده‌های نفتی به تبصره ۱ لایحه بودجه یادآور شد، بر اساس لایحه دولت رقم درامدی حاصل از فرآورده های نفتی به جای تبصره یک و در کنار درامد حاصل از نفت خام در تبصره ۱۴ لایحه گنجانده شد. بر این اساس پیش از این این درامد در کنار در امد حاصل از صادرات نفت خام در تبصره ۱ لحاظ میشد و مجموع درآمد بین دولت، صندوق توسعه ملی و غیر تقسیم بندی میشد.

وی افزود، این درحالی است که این درامد با رای اعضای کمیسیون تلفیق در تبصره ۱۴ گنجانده شده دیگر سهم برای صندوق توسعه ملی در نظر گرفته نمی‌شود. به این ترتیب این درآمد ۸۸ هزار میلیاردی به جای آنکه در طلیعه و مهمترین تبصره بودجه قرار بگیرد در جدول تبصره ۱۴ گنجانده شده است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد، این تغییر برای اصلاح ساختار بودجه و اعمال شفافیت بسیار مهم بود. تبصره ۱ لایحه بودجه میزان صادرات نفت و فرآورده های نفتی را با تفکیک روز وماه و سال مشخص میکرد و می‌توانستیم یک مکانیزم مشخص برای جایگزینی صادرات نفت خام و فراورده‌های نفتی داشته باشیم.

کد خبر 481238

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بیدار IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۹
    2 0
    درحقیقت کسانیکه برای یارانه ، انصراف داده ویا نام نویسی نکردند، دارند یارانه دیگران را با تورم حاصل پرداخت میکنند! چرا دولت تدبیر بهتری انجام نمیدهد تا کمی به مستمندان کمک کند ونه به عامه مردم!
  • IR ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۹
    4 2
    شما چطور به این نتیجه رسیدین که یارانه رو به همراه حمایت معیشتی جمع بزنید بدید به ملت به نفع ملته؟
  • IR ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۹
    5 1
    همتون نامرد و دروغگو هستید.امیدوارم یک مرد پیدا بشه به فکر مردم باشه
  • حمزه جعفری IR ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۹
    3 0
    اگردوست ملتیدبه جزبهزیستی وکمیته امدادبقیه راهذف کنیدحتی سهمیه بنزین وانتهای پلاک سفیدراسرمایه هاراببریدبه سمت نیازمردم که اشتغاله این بودجه شمایعنی کسری بودجه وتورم
  • حسین صابری حقایقگو DE ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
    0 3
    سلام با وجود ثبت نام هیچ یارانه ای به من وخانواده تعلق نگرفت می فرمایید ثبت نام کنید تا آخر دی مهلت دارید ولی با وجود ثبت نام خبری از دادن یارانه نشد.
  • IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
    6 0
    کاش این کارانجام شود بقران معیشتی عادلانه تقسیم نشد دهک های بالا همه مشمول شدند ولی نیازمندان همه حذف شدند
  • فاطمه شهریاری 2371633364 IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
    4 0
    در معیشتی اصلا قانون رعایت نشده حق خیلی افراد خورده می شودخواهش می کنم بهتر رسیدگی شود خدای افرادی هستند که همه لحاظ درآمد دارن معیشتی دارندما زن سرپرست خانوار برای ما واریز نمی شود
    • سام IR ۰۳:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
      2 0
      بابا بخدامن با اینکه بیکارم مستاجرم هستیم تشکیل خونواده هم ندادم مریضی اعصابم دارم اینجوری که این دوسه شب نظرات روخوندم راضیم این معیشتی که نصف شد همونم بدن به یکی که نگرفته اخه ۲۵تومن چیه ؟که ما حاضریم اونا که گرفتن نصف بشه وقتی خودمون درحق خودمون اینجوریم میخوایم خدا بمون رحم کنه ؟؟؟؟؟؟؟؟اکه معیشتی بهت تعلق گرفته بود بازم الان میکفتی خوبه ؟؟؟؟؟؟
  • فاطمه شهریاری 2371633364 IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
    0 0
    سلام معیشتی متعلق به من نشده می گویند به خاطر دخترت که کارمنده اماچرا توجه نمی کنید که دخترم متاهل ودرآمدش کم زندگی خودش است وفقط یارانه اش همراه ماست من واقعا اعتراض به ندادن معیشتی به خانواده ام دارم ولی چون می گویید اگر کسی معترض شد یارانه اش قطع می کنیم می ترسم اعتراض کنم ولی خواهش می کنم اگر امکانش هست در مورد خانواده ما باز بررسی شود
    • دنا IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
      0 0
      این چه حرفیه اعتراض کن اگه شرایطشو داشتید بهتون میدن جز اینکه واقعا استعلام بگیرند ببینند اموال و دارایی دارید
  • IR ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
    1 2
    یارانه حق همه ملت ایران .هر کس دیگه به میل خودش برای نگرفتنش انصراف میده. اگر راست میگویند جلوی اختلاس ها ودزدی ها رو بگیرن مملکت آباد میشه .فکر میکنن این ۴۵ تومان که به ملت میدن هنر کردن
  • حمزه جعفری IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
    1 0
    اگردوست ملتیدبه جزبهزیستی وکمیته امدادبقیه راهذف کنیدحتی سهمیه بنزین وانتهای پلاک سفیدراسرمایه هاراببریدبه سمت نیازمردم که اشتغاله این بودجه شمایعنی کسری بودجه وتورم
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
    0 0
    یارانه معیشتی حقه همست رفتید به پولدارا دادید و بیکارو وبی پو ل جا موندند
  • IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
    0 0
    با72هزار چه کار کنیم این که پول برق مان هم نمی شه می خواهین این جوری به مستضعفان کمک کنید