معاون شهرسازی و معماری شهردار منطقه ۲۲ پس از انتشار گزارش «مروارید غرب تهران تقلبی است» اطلاعات جامع‌تری در اختیار خبرنگار همشهری محله قرار می‌دهد که قابل تامل است. به گفته «علیرضابهرامی» جمعیتی‌ که در سال‌های آینده ساکن برج های منطقه می شوند با استاندارهای جمعیتی پیش‌بینی شده در طرح تفصیلی و جامع مغایرت و با آمارهای جمعیتی منطقه تفاوت فاحشی دارد.

شهرک مروارید شهر

همشهری آنلاین - ثریا روزبهانی: به گفته «محمد سالاری» رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای  اسلامی شهر تهران با ساخت بلوک های مجتمع مروارید شهر بیش از ۳۰ هزار نفر در این شهرک ساکن می شوند که متاسفانه هنوز زیرساخت و سرانه‌های خدماتی برای این شهروندان فراهم نشده است. به همین خاطر کیفیت زندگی این ساکنان در آینده به شدت کاهش یافته و به بحران تبدیل خواهد شد.

«علیرضا بهرامی» معاون شهرسازی شهرداری منطقه ۲۲ درباره شهرک مروارید و گزارش «مروارید غرب تهران تقلبی است»   می گوید: «توافقات ساخت و ساز این املاک در دوره مدیریت شهرداری قبلی از سوی اداره املاک با تعاونی‌های مناطق و شهرداری انجام شده و این محدوده بیش از ۴۰ هکتار وسعت دارد. مروارید شهر بیش از ۶۰ بلوک دارد که برای ۴۰ بلوک مجوز و پروانه صادر شده و در حال ساخت است. اکنون این تعاونی ها مجددا این املاک را به تعاونی های دیگری واگذار کرده اند. متاسفانه این بخش تا قبل از اعلام طرح تفصیلی تهران در محدوده تراکم زیاد قرار گرفته بود. به همین دلیل پروانه ساخت برج ها با تعداد طبقات زیاد برای مالکان صادر می شد و آنها تا ۲۱ طبقه هم اجازه ساخت داشتند. همچنین  بعد از اعلام طرح تفصیلی تراکم ساختمانی ۳۶۰ درصد هم به این قوانین اضافه و در نهایت تعداد طبقات هم افزایش پیدا کرد. در آن دوره با کنار هم گذاشتن این مفاد و مصوبات پروانه های این برج ها صادر و بخشی از آنها ساخته یا در حال سخت است، اما در سال های اخیر و باتوجه به اعلام طرح تفصیلی منطقه، مجوز ساخت برج ها ممنوع شده است. بر همین اساس مطابق ماده ۱۴ جدید، پروانه ساخت برای حداکثر ۳ طبقه صادر می شود و خود آن برای منطقه معضلی شده است. در این راستا بسیاری از سازنده و تعاونی ها که مجوز ساخت ۲۱ طبقه یا ۱۱ طبقه داشته اند، اکنون نسبت به اجرای طرح معترض هستند. ساخت این برج ها از نظر سایه اندازی روی هم، میزان فاصله استاندارد بین بلوک ها و موارد ایمنی و آتش نشانی با قوانین اصول شهرسازی و معماری مغایرت دارد. در همین راستا در بازدید اعضای شورای شهر هم راهکارهای متعددی مطرح شد. برای مثال به مالکان این بخش در ازای بلوک‌هایی که پروانه دارند، اما هنوز ساخته نشده اند یا در مرحله گوبرداری هستند، در مکان و فضای دیگری از منطقه زمین برای ساخت و ساز داده شود. به همین دلیل با توجه به درخواست اعضای شورا، تعداد واحدها، پروانه‌ها و زیرساخت‌های لازم برای این محدوده مشخص و برایشان ارسال شد تا بررسی و در نهایت تصمیم بگیرند می توان به این پیشنها جامه عمل پوشاند یا خیر. »


آبادانی به شرط بودجه
این مسئول به اختصاص هزینه های کلانی برای آبادانی این محدوده اشاره می کند و می گوید: «اکنون معضل اصلی شهرداری منطقه برای این برج های در حال ساخت، تامین و تجهیز زیرساخت های شهری است. زیرساخت و امکاناتی که زمان صدور مجوز و بستن قرار داد دیده نشده و براساس قرار دادها، شهرداری وظیفه فراهم کردن آنها را به عهده دارد. باید برای تامین زیرساخت ها این بخش بودجه کلانی اختصاص داده شود. برای مثال خیابان‌های این محدوده آسفالت نشده و فقط برای آسفالت این محدود به بیش از ۱۸۰ میلیارد تومان سرمایه نیاز است که در برنامه اجرایی سال آینده شهرداری منطقه در صورت تامین بودجه گنجانده شده است. قطعاً مشکل این محدوده تا چند سال دیگر هم برطرف نخواهد شد ولی امیدواریم باتوجه به پیگیری های شهرداری منطقه و همچنین مدیریت ارشد شهرداری تهران و اعضای محترم شورای شهر مشکلات پیش رو رفع شود، حتی برای سرعت بخشیدن به روند اجرای این مطالبات و فراهم کردن زیرساخت ها، مشاوره هم تعیین شده است. »


۱۲۵ هزار نفر شهروند اضافه


نکته قابل تامل برای ساکنان این تکه از پایتخت تفاوت تعداد جمعیت فعلی و چشم اندازهای توسعه ای منطقه با میزان پروانه های صادر شده و بارگذاری های جمعیتی در آینده است. بهرامی دراین باره می گوید: «جمعیت منطقه ۲۲ در طرح تفصیلی و طرح جامع ۳۵۰ هزارنفر محاسبه شده است، ولی براساس طرح تفصیلی قبلی و پهنه‌هایی که به منطقه اختصاص داده بودند، این جمعیت به ۷۰۰ هزار نفر هم می رسد. به همین دلیل در سال ۱۳۹۳ شورای عالی شهرسازی از شهرداری تهران خواست براساس مصوبه الصاقی، طرح تفصیلی منطقه ۲۲ بازنگری شود. تا اینکه شهریور امسال با پیگیری های شهردار منطقه و شهردار تهران کلیات طرح تفصیلی جدید و بازنگری شده در شورای عالی شهرسازی به تصویب رسید. براساس طرح تفصیلی جدید دیگر در منطقه ۲۲ بلندمرتبه سازی نخواهیم داشت و  به برج های بیش از ۱۱ طبقه فقط در محدوده های خاص   با توجه به بافت شکل گرفته مانند بین بزرگراه شهید همت و بزرگراه رسالت صادر خواهد شد. همچنین قسمت های شمالی و جنوبی این بزرگراه ها هم به فضای سبز، سرانه های خدمات و رفاهی  اختصاص داده شده است، اما حدود ۱۳۰ پرونده در شهرداری منطقه وجود دارد که براساس مصوبات قبلی و با معیار ۲۱ طبقه تشکیل پرونده داده اند و در مرحله پرداخت عوارض یا الحساب به شهرداری یا قرارداد دارند. اکنون شورای عالی شهرسازی، شهرداری تهران به شورای اسلامی شهر این مأموریت را داده که کمیته‌ای تشکیل و قانونی بودن این پرونده ها بررسی شود. اکنون جمعیت منطقه براساس پروانه‌های صادره و توافقات انجام شده که هنوز به صدور پروانه منجر نشده حدوداً ۴۷۰ تا ۴۷۵ هزار نفر است درحالی که جمعیت منطقه ۲۲ در طرح جامع ۳۵۰ هزار نفر برآورد شده است. حتی اگر در این منطقه دیگر هیچ پروانه ای هم صادر نشود، ۱۲۵ هزار نفر بیشتر از ظرفیت موجود در این منطقه ساکن خواهند شد. این آمار و افزایش جمعیت منجر به کاهش کیفیت زندگی شهروندان منطقه می شود و باید به دنبال راهکاری برای افزایش سرانه های خدماتی و رفاهی در منطقه بود. در همین راستا شهرداری برای فراهم کردن سرانه های آموزشی، تجاری، رفاهی، درمانی و دیگر زیرساخت های این بخش، زمین ۴ هکتاری را در محدوده شمالی این برج ها در نظر گرفته است. »

کد خبر 481136

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha