بوی بد دهان، بیماری لثه، خشکی دهان، ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن و ابتلا به سرطان از مشکلاتی است که افراد سیگاری ممکن است به آن‌ها دچار شوند. برای ترک سیگار هیچ‌وقت دیر نیست حتی اگر چند سال است سیگار می‌کشید، ترک این عادت به بهبود سلامت شما کمک خواهد کرد. 

سیگار

به گزارش همشهری آنلاین، عصر ایران به نقل از هلث لاین نوشت: هرچه بیشتر سیگار بکشید حس چشایی شما بیشتر تحت تاثیر قرار می‌گیرد. خوراکی‌های مصرفی شما نیز بر دندان‌ها تاثیر می‌گذارند.

افزون بر این، سیگار کشیدن می‌تواند موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن شود و فرد را در معرض خطر بیماری لثه قرار دهد و همچنین می‌تواند در ابتلا به سرطان دهان نقش داشته باشد.

  • لکه‌های زرد را چگونه از روی دندان‌ها پاک کنیم؟

نیکوتین و قیر در دود تنباکو موجب زرد و لکه شدن دندان‌ها شود. چند بار مسواک زدن در روز روشی خوب برای بهبود ظاهر دندان‌هاست. این کار نه تنها از لکه شدن دندان‌ها جلوگیری می‌کند، بلکه به محافظت در برابر بیماری لثه نیز کمک می‌کند.

انتخاب خمیردندان‌های مخصوص افراد سیگاری توصیه شده است. این خمیردندان‌ها حاوی مواد خاصی‌اند که به بهبود ظاهر دندان‌های تغییر رنگ داده کمک می‌کند.

استفاده از این مواد نیز موثر است:

ـ جوش شیرین
ـ پراکسید هیدروژن
ـ زغال فعال
ـ روغن نارگیل
ـ زردچوبه

همچنین می‌توانید با استفاده از خمیردندان‌های دست‌ساز به سفید کردن دندان‌های خود کمک کنید. برای این کار چند قطره پراکسید هیدروژن را به جوش شیرین اضافه کنید. مراقب باشید از یک محلول قوی پراکسید هیدروژن استفاده نکنید، زیرا ممکن است به دندان‌ها آسیب برساند.

  • آیا سفیدکننده‌های دندان موثرند؟

محصولات سفیدکننده دندان می‌توانند به از بین بردن لکه‌ها و بهبود ظاهر دندان‌ها کمک کنند، اما احتمالا توانایی سفید کردن کامل دندان‌ها را ندارند.

با توجه به شدت شرایط ممکن است به روند سفید کردن حرفه‌ای دندان‌ها برای خلاص شدن از لکه‌های نیکوتین روی دندان‌های خود نیاز داشته باشید.

سفید کردن دندان‌ها به صورت حرفه‌ای ممکن است به از بین بردن لکه‌ها کمک کند، اما در صورت تداوم سیگار کشیدن نتایج پایدار نخواهند بود و ممکن است هر سال به تکرار این کار نیاز داشته باشید.

  • راه‌های مقابله با بوی بد دهان 

بوی بد دهان ناشی از سیگار کشیدن یا نفس فرد سیگاری یکی دیگر از مسائلی است که افراد سیگاری با آن مواجه‌اند. مراحل اولیه بیماری لثه یا خشکی دهان به دلیل کاهش تولید بزاق می‌توانند در ایجاد این شرایط نقش داشته باشند.

برای مقابله با بوی بد دهان می‌توانید موارد زیر را مد نظر قرار دهید:

ـ مسواک زدن دندان‌ها حداقل دو بار و حداقل یک بار استفاده از نخ دندان در روز
ـ افزایش مصرف مایعات برای پیشگیری از خشکی دهان
ـ استفاده از دهان‌شویه ضد باکتری برای خشکی دهان
ـ جویدن آدامس بدون قند
ـ مکیدن یک یا دو برگ نعناع بیابانی
ـ مراجعه منظم به دندانپزشک برای پاک‌سازی پلاک از روی دندان‌ها
ـ کاهش مصرف سیگار یا ترک آن

  • آیا سیگار الکترونیکی به سلامت دندان‌ها آسیب می‌رساند؟

از آنجایی که در سیگارهای الکترونیکی تنباکو وجود ندارد، بسیاری از افراد بر این باورند که آنها گزینه بهتری برای سلامت دهان و دندان هستند.

سیگارهای الکترونیکی حاوی نیکوتین و همچنین مواد شیمیایی و فلزات سنگین دیگر هستند و اگرچه میزان آنها کمتر از سیگار عادی است، همچنان برای سلامت بدن و دندان‌ها مضرند.

نیکوتین موجود در این محصولات به بافت لثه آسیب می‌رساند و تولید بزاق را کاهش می‌دهد و موجب بوی بد دهان، بیماری لثه‌ها و از دست دادن دندان می‌شود.

  • آسیب سیگار به دندان‌ها و لثه‌ها

ترک سیگار برای سلامت دهان و دندان مفید است، زیرا احتمال ابتلا به بیماری لثه را کاهش می‌دهد.

بیماری لثه که به نام بیماری پریودنتال نیز شناخته می‌شود یک عفونت است که بر لثه‌ها تاثیر می‌گذارد. این شرایط به واسطه انباشت تارتار و باکتری‌ها زیر یا بالای لثه‌ها شکل می‌گیرد و موجب التهاب می‌شود.

از آنجا که افراد سیگاری نسبت به غیرسیگاری‌ها دارای تارتار بیشتری روی دندان‌های خود هستند، بیشتر از دیگران به بیماری لثه دچار می‌شوند. نیکوتین در تنباکو تولید بزاق را کاهش می‌دهد و انباشت تارتار و باکتری‌ها را در دندان‌ها تسهیل می‌کند.

  • ترک سیگار و سلامت دندان‌ها

حتی اگر چند سال است سیگار می‌کشید، ترک این عادت به بهبود سلامت دهان و دندان و کاهش احتمال ابتلا به بیماری لثه و از دست دادن دندان کمک می‌کند.

در یک مطالعه، پژوهشگران شرایط ۴۹ فرد سیگاری مبتلا به بیماری مزمن لثه را طی یک بازه زمانی ۱۲ ماهه بررسی کردند. به این افراد از طریق درمان جایگزینی نیکوتین، دارو و مشاوره برای ترک سیگار کمک شد.

در پایان مدت‌زمان مطالعه، حدود یک‌پنجم شرکت کنندگان سیگار را ترک کرده بودند و بهبود قابل توجهی را در سلامت دهان و دندان خود گزارش کردند.

مطالعه‌ای دیگر نیز نشان داد ترک سیگار خطر بروز و پیشرفت بیماری لثه را کاهش می‌دهد. افراد سیگاری نسبت به غیرسیگاری‌ها با ۸۰ درصد خطر بیشتر برای تحلیل استخوان و بیماری پریودنتال مواجه‌اند.

برای ترک سیگار هیچ‌وقت دیر نیست حتی اگر مدتی طولانی است که سیگار می‌کشید. با ترک سیگار می‌توانید شاهد فواید فوری و بلندمدت این اقدام باشید.

ترک سیگار نه تنها از دندان‌های شما محافظت می‌کند، بلکه احتمال موارد زیر را نیز کاهش می‌دهد:

ـ سرطان دهان
ـ بیماری ریه
ـ بیماری قلبی

از آنجایی که سیگار کشیدن موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن انسان می‌شود، توانایی بدن را برای مبارزه با عفونت‌ها کاهش می‌دهد. در نتیجه، استخوان‌هایی که از دندان‌ها حمایت می‌کنند ضعیف می‌شود و این شرایط به از دست دادن دندان می‌انجامد.

  • روش‌های ساده و عملی برای ترک سیگار

در ادامه چند نکته ارائه می‌شود که می‌تواند به ترک سیگار و بهبود سلامت دهان و دندان کمک کند. 

ـ پرهیز از محرک‌ها
از حضور در جمع افراد سیگاری که می‌تواند باعث وسوسه مصرف سیگار شود، پرهیز کنید.

تلاش کنید از افراد و مکان‌هایی که وسوسه سیگار کشیدن را در شما ایجاد می‌کنند دوری کنید. در مکان‌هایی که سیگار کشیدن ممنوع است وقت بگذرانید. وقت استراحت خود را همراه با افراد سیگاری سپری نکنید.
ـ سرگرم کارهای دیگر شوید

ایجاد سرگرمی می‌تواند به مدیریت هوس سیگار کشیدن کمک کند. ذهن می‌تواند بر یک چیز متمرکز شود. اگر با هوس سیگار کشیدن مواجه‌اید، خود را مشغول فعالیت دیگری کنید.

ـ استفاده از برچسب‌ها یا آدامس‌های حاوی نیکوتین

استفاده از برچسب‌های نیکوتین یا جویدن آدامس حاوی نیکوتین می‌تواند به کاهش هوس سیگار کشیدن کمک کرده و ترک سیگار را تسهیل کند. دستورالعمل‌های ارائه‌شده روی این قبیل محصولات را به دقت مطالعه کنید، زیرا احتمال وابستگی به نیکوتین در نتیجه استفاده از آن‌ها وجود دارد.

اگر محصولات بدون نسخه کارایی لازم را ندارند، با پزشک خود درباره تجویز داروهایی مشورت کنید که می‌توانند به ترک سیگار کمک کنند.

ـ یادآوری دلیل ترک سیگار

هر فردی برای ترک سیگار انگیزه خاص خود را دارد. برخی قصد دارند سلامت کلی خود را بهبود ببخشند، برخی دیگر این کار را برای اعضای خانواده خود انجام می‌دهند و برخی ممکن است به دنبال پس‌انداز پول بیشتر باشند.

به طور منظم دلیل ترک سیگار را به خود یادآوری کنید تا این عادت مضر را به طور کامل کنار بگذارید.

ـ مثبت‌اندیشی

اگر طی روند ترک سیگار گاهی اوقات یک نخ سیگار روشن می‌کنید احساس نکنید که ترک سیگار غیرممکن است. افراد بسیاری شکست‌هایی را طی روند ترک تجربه می‌کنند، اما حفظ دید مثبت و بازگشت به مسیر درست اهمیت دارد.

ـ در پی درمان باشید

گاهی اوقات ترک سیگار ممکن است به رفتاردرمانی برای غلبه بر این عادت و فراگیری روش‌های جدید برای مقابله با مشکلات نیاز داشته باشد. اگر زمانی که استرس دارید یا ناراحت هستید احتمال سیگار کشیدن بیشتر است، تراپی می‌تواند به بهبود این شرایط کمک کند. 

کد خبر 481113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =