نشست «بررسی تحولات سبک زندگی و معماری مسکونی کلان شهر تهران» با حضور استادان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های شهید «بهشتی» و «علامه طباطبایی»، در دانشکده «فرهنگ، هنر و معماری» برگزار شد. «سید محمد بهشتی» یکی از صاحب نظران در حوزه سبک زندگی و معماری مسکونی در گفت وگو با خبرنگار همشهری محله، تهران را شهری که دچار بحران مدنیت شده توصیف می کند.

نماي شهر

همشهری آنلاین/ زینب زینال زاده: کلان شهر تهران در گذر زمان دچار تغییر و تحول شده است. تغییراتی که نشانه‌هایش در کوچه و خیابان و حتی در نماها و معماری ساختمان‌ها دیده می‌شود. تحولات به سبک زندگی‌ها هم رخنه کرده است و شاید همین نفوذ نامحسوس آن موجب شده که امروز سید محمد بهشتی، صاحب نظر علمی در حوزه شهرسازی و معماری، تهران را بحران زده مدنیت می‌داند.
او می‌گوید: «سالهای اخیر، در حوزه معماری و شهرسازی به رویکرد انسان شناختی و جامعه شناختی توجه کمی شده و جنبه کالبدی یعنی شیوه قرار گرفتن ستون‌ها و نوع طراحی و نقشه کشی در اولویت قرار گرفته است.»
بهشتی این تحولات را برای کلان شهر تهران خوشایند نمی‌داند و می‌گوید: «از دهه ۴۰ به بعد، شهر تهران به سبب تحولات، دچار بحران مدنیت شده است و همین بحران زندگی را به داخل و فضای خصوصی خانه‌ها تبعید کرده است. امروزه مردم در شهر زنده هستند و فقط راه می‌روند. رفت و آمد به معنای زندگی نیست و در تهران، زندگی جریان ندارد.»


او ادامه می‌دهد: «پیش از دهه ۴۰ و تا اوایل دهه ۵۰، نقطه به نقطه تهران نام و نشانی داشت. محله «آب منگول»، خیابان «نادری»، کوچه «مشیرالدوله» و .... این نام‌ها برای همه آشنا بود و نشانی آنها را می‌دانستند امروز به سبب تغییرات رخ داده نام و نشانی تبدیل به اعداد و ارقام مانند خیابان ۳۰ متری و کوچه ۱۰ متری شده است. نشانی‌هایی که آشنا نیستند و مردم شهر با آنها بیگانه‌اند.»
معماری‌ها هم دچار تحول شده‌اند. بهشتی این موضوع را بیان و عنوان می‌کند: «در گذشته مردم خانه را مانند لباس برای خودشان درست می‌کردند. براساس سلیقه و وسعه مالی، اما امروز ساختمان‌ها به صورت لباس‌های سری دوزی شده قد علم می‌کنند و مالکان هیچ دخل و تصرفی در معماری و نوع مصالح بهکار رفته و حتی نقشه طراحی شده، ندارند.»
او ادامه می‌دهد: «همسایه‌ها کنار هم زندگی می‌کردند و در کوچه و خیابان، زندگی موج می‌زد اما امروز این نشانه‌ها وجود ندارد و برای پیدا کردن ردپای زندگی، باید به داخل خانه‌ها برویم.»
به گفته سید محمد بهشتی، اهالی شهر دلشان به زندگی در تهران تنگ شده است: «برگزاری چنین نشست‌ها و بررسی تحولات سبک زندگی و معماری می‌تواند به بازگرداندن زندگی به شهر مؤثر باشد و امیدوارم متولیان شهر بیش از گذشته به اهمیت زندگی در شهر توجه نشان دهند.»

کد خبر 481098

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
    0 0
    این مشکلات شهری تهران یک شبه و با یک شهردار به وجود نیامده. یک مجموعه 41 ساله به اینجا رسونده.
  • امید IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
    0 0
    وقتی بدون حساب تراکم می فروشند همینه