مرگ دسته‌جمعی پرندگان در میانکاله بساط شایعه را در این زمینه داغ کرده است، عده‌ای بحث آنفلونزا و عده‌ای مسمومیت توسط شکارچیان را مطرح می‌کنند اما سازمان دامپزشکی همچنان اعلام می‌کند باید تا اعلام نتایج نمونه‌ها صبر کرد.

مرگ پرندگان میانکاله

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، در حالی که چهار روز از مرگ مشکوک پرندگان مهاجر در تالاب بین‌المللی میانکاله بهشهر می‌گذرد، تعداد لاشه‌های این پرندگان یکشنبه به ۶ هزار قطعه رسید و هنوز علت اصلی و قطعی مرگ این پرندگان مشخص نشده است.

 دامپزشکی احتمال وجود آنفلونزا را رد کرده است، بنابراین مسمومیت و احتمال دست داشتن برخی از صیادان غیرمجاز برای مسموم کردن پرندگان در منطقه قوت گرفته است.

مرگ دسته‌جمعی پرندگان در میانکاله بساط شایعه را در این زمینه داغ کرده است، عده‌ای بحث آنفلونزا و عده‌ای مسمومیت توسط شکارچیان را مطرح می‌کنند؛ مسئله‌ای که دامپزشکی همچنان اعلام می‌کند باید تا اعلام نتایج نمونه‌ها صبور بود.

بومیان و برخی از فعالان سازمان‌های مردم نهاد بر این اعتقادند که این کشته شدن و مرگ پرندگان حالت عادی نداشته و قطعا" مسمومیت در کار است و حتی احتمال دارد که این پرندگان به عمد کشته شده‌ باشند.

براساس این گزارش، بومیان و دوستداران محیط زیست بر این باورند که با رد آنفلونزای پرندگان قطعا عامل سموم قطعیت می‌یابد و امکان عمدی بودن این مرگ و میرها توسط صیادان غیرمجاز، دور از دهن نیست.

در حالی که دامپزشکی مازندران با صدور اطلاعیه‌های مختلف و گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها اعلام کرده است که مرگ این پرندگان از طریق نیوکاسل و آنفلونزای حاد پرندگان امکان ندارد و با نمونه‌گیری‌های مختلف احتمال وجود آنفلونزای حاد پرندگان در میانکاله و مازندران رد شده است؛ امکان مسمومیت پرندگان با سم همچنان وجود دارد و قوی است و از نظر کارشناسان، بومیان و فعالان محیط زیستی احتمال مرگ و میر با سم قوی توسط صیادان غیرمجاز وجود دارد و قوی است.

مدیرکل دامپزشکی مازندران با اعلام اینکه هیچ نتیجه مثبتی مبنی بر وجود بیماری آنفلونزا و نیوکاسل وجود ندارد؛ گفت: تعداد تلفات در همان روزهای ابتدایی اتفاق افتاده است و تلفات جدیدی مشاهده نشده است.

سیدحسین رضوانی اظهار کرد: اعتقاد داریم که آنفلونزا منتفی است و سموم و یا عوامل دیگر در حال بررسی است و نمونه‌گیری‌های مختلف توسط دامپزشکی و محیط زیست انجام و در دست بررسی است.

وی افزود: با پایان یافتن آزمایش‌ها، نتیجه اطلاع‌رسانی خواهد شد.

کد خبر 481006

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha