تازه‌ترین سخنرانی جنجالی حسن عباسی که همواره با حاشیه سازی‌های خود، هزینه‌هایی را متوجه کشور و نهادها می‌کند، با واکنش سپاه پاسداران مواجه شد.

حسن عباسي

به گزارش همشهری آنلاین، روزنامه ایران نوشت: سردار رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران سخنرانی اخیر عباسی درباره شیوه درآمدزایی سپاه را «دیدگاه و برداشت‌های شخصی، فاقد وجاهت قانونی، تحلیل‌های غیرمنطقی و مسبوق به سابقه» توصیف و تأکید کرد «اظهارات این چنینی که ثمره‌ای جز سوء استفاده دشمنان ملت ایران و ریختن آب در آسیاب آنان ندارد، هیچ گاه مورد تأیید سپاه نبوده و دستگاه‌های متولی ادبیات به کار گرفته شده از سوی وی را در چارچوب قانون و مقررات مورد رسیدگی قرار می‌دهند.»

اشاره سردار شریف به سخنرانی اخیر این تئوریسین خودخوانده اصولگرا است که در آن ضمن مقایسه میان دولت و سپاه، مدعی شد که این نهاد با گروگان گرفتن امریکایی‌ها، برای کشور درآمدزایی می‌کند.

او گفت: «ببینید شیوه بودجه درآوردن سپاه چگونه است؟ یک جاسوس می‌گیرد (جیسون رضائیان) و در قبال آزادی‌اش دولت ایران یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار از امریکا می‌گیرد؛ یا در قبال خون‌بهای شهید قاسم سلیمانی ۳ میلیارد دلار درآمد خالص از قطر داشته است.»

اما سخنگوی سپاه روز گذشته خط بطلانی بر ادعاهای عباسی کشید. سردار شریف در گفت‌وگو با «سپاه نیوز» ضمن رد ادعای مطرح شده درباره «شیوه تأمین بودجه سپاه»، عملکرد این نهاد نزد افکار عمومی را واضح، روشن و بی نیاز از  حمایت‌ با مستمسک قرار دادن موضوعات غیرواقعی توصیف و تصریح کرد: «هرچند بیان برخی مطالب و تحلیل‌های غیرمنطقی توسط کارشناس مذکور مسبوق به سابقه بوده و سپاه در مردادماه سال ۹۵  نیز بر اصلاح این رویه تأکید کرده است؛ اما اعلام می‌کنیم این فرد در برخی محافل دیدگاه‌ها و برداشت‌های شخصی و بی پایه و  اساس‌ را مطرح کرده- که در مواردی از جمله آنچه اخیراً مطرح شده از سوی بدخواهان دستاویز قرار گرفته و هجمه به سپاه را سبب  شده است- در حالی که صحت و واقعیت نداشته است.»

مسئول روابط عمومی کل سپاه همچنین با رد ادعای واهی مطرح شده پس از شهادت سردار سلیمانی، منطق سازمان اطلاعات سپاه در برخورد با عوامل نفوذی و جاسوس‌های سرویس‌های اطلاعاتی دشمن را در چارچوب وظایف قانونی برشمرد و تأکید کرد: «اظهارات خلاف واقع و نادرست این چنینی که ثمره‌ای جز سوء استفاده دشمنان ملت ایران و ریختن آب در آسیاب آنان ندارد، هیچ گاه مورد تأیید سپاه نبوده و دستگاه‌های متولی امر اظهارات و ادبیات بکارگرفته شده از سوی وی را که خارج از روال منطقی است در چارچوب قانون و مقررات مورد رسیدگی قرار می‌دهند.»

همان طور که سردار شریف اشاره کرد، این آخرین باری نیست که اظهارات حسن عباسی از سوی نهادهای قانونی، بویژه سپاه که او ادعای حمایت از آن را دارد، رد می‌شود. تابستان ۹۵ نیز فیلمی از سخنرانی عباسی در تشریح دشمنی امریکا با سپاه و بسیج منتشر شد که او طی خطاب به امریکایی‌ها گفت: «شما چیزی مانند ارتش را دوست دارید، بی سر و صدا، که آب این کشور را ببرد، آنان صدایشان درنمی‌آید و موضعی نمی‌گیرند.» در آن هنگام نیز سخنگوی سپاه پاسداران، تأکید کرد که «طرح این گونه مسائل هرگز مورد تأیید سپاه نبوده و هر حرکتی که موجب تضعیف نهادها و ساختارهای نظام مقدس جمهوری اسلامی شود، محکوم است.»

اظهارات اخیر عباسی درباره شیوه درآمدزایی سپاه درحالی است که او به تازگی دوران محکومیت زندان خود به دلیل شکایت وزارت اطلاعات را به پایان رسانده است، شکایتی که برپایه یک سخنرانی دیگر انجام شد و در آن عباسی، مدعی ارتباط این وزارتخانه با روح الله زم و آمدنیوز شده بود.

حسن عباسی به اتهام توهین به رئیس جمهوری و عباس آخوندی، وزیر سابق راه و شهرسازی نیز به ۷ ماه حبس محکوم شده که این حکم هنوز اجرا نشده است.

اعتماد نیز در این زمینه نوشت: شاید اگر ده‌ها شبکه یا صدها چهره‌ اپوزیسیون تلاش کنند تا وجهه یک نظام سیاسی را دستخوش تغییراتی کنند، بعید است به اندازه یک بار موضع‌گیری سخنرانی که خود را «تئوریسین اصولگرایان» می‌خواند، عایدی داشته‌ باشند، چراکه اظهارات آنها همواره با عنوان ادعاهایی تلقی می‌شود که احتمالا ملغمه‌ای است از راست و دروغ، بزرگنمایی و کوچک‌نمایی اما وقتی «حسن عباسی»، از جایگاه یک نظامی سابق و تحلیلگر اصولگرا اظهاراتی را مطرح می‌کند، آنقدر «خودی» به حساب می‌آید که افکار عمومی احتمالا تصور کنند که بخشی از واقعیت پنهان را فاش می‌گوید. با این حال ادعای اخیر حسن عباسی همچون اغلب مدعیاتش با واکنش و البته «تکذیب» روبه‌رو شده‌ و سخنگوی سپاه را بر آن داشته تا به آن واکنش نشان دهد.

چند روزی است که ویدیویی از حسن عباسی در فضای مجازی دست به دست می‌شود که ادعا می‌کند: «ببینید شیوه بودجه در آوردن سپاه چگونه است؟ یک جاسوس می‌گیرد - جیسون رضاییان - و در قبال آزادی‌اش، دولت ایران یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار از امریکا می‌گیرد یا در قبال خون‌بهای شهید قاسم سلیمانی، ۳ میلیارد دلار درآمد خالص از قطر داشته است.» او با این اظهارات تلویحا از استراتژی گروگان‌گیری برای ورود ارز به کشور سخن گفت.

سردار رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اما در مورد «شیوه تامین بودجه سپاه» توضیح داده که «ماموریت‌ها و عملکرد سپاه در پاسداری از انقلاب اسلامی در چارچوب قوانین و مقررات کشور و مبتنی بر عقلانیت، درایت و منطقی قوی است و طرح این‌گونه ادعاها فاقد وجاهت قانونی است.»

شریف البته تاکید کرده که طرح چنین اظهاراتی از سوی حسن عباسی مسبوق به سابقه بوده و سپاه در مردادماه ۹۵ هم بر اصلاح این رویه تاکید کرده است اما «این فرد در برخی محافل دیدگاه‌ها و برداشت‌های شخصی و بی‌پایه و اساس‌ را مطرح کرده - که در مواردی از جمله آنچه اخیرا مطرح شده توسط بدخواهان دستاویز قرار گرفته و هجمه به سپاه را سبب شده است - در حالی‌ که صحت و واقعیت نداشته است.»

او مردادماه ۹۵ در اظهاراتی برای تجلیل از سپاه، ارتش جمهوری اسلامی را تخریب کرده و گفته ‌بود: «اگر دنیا را آب ببرد ارتش صدایش در نمی‌آید.» عباسی همچنین با کنایه گفته ‌بود: «ارتش بی‌سروصدا فقط در پادگان‌ها حضور دارد و امریکا چنین نیرویی را می‌خواهد.» اظهاراتی که منجر به شکایت ارتش و بازداشت چند روزه او شد.

مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران همچنین با رد ادعای واهی مطرح شده پس از ترور سردار سلیمانی توضیح داد: «خون‌بهای فرمانده دلاور و سردار سرافراز سپاه اسلام سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی که توسط اشغالگران امریکایی به شهادت رسید، به فرموده مقام معظم رهبری و فرماندهی کل‌قوا خروج اشغالگران تروریست امریکایی از منطقه است و به فضل الهی این مهم تحقق یافتنی است و هیچ معادل مادی نخواهد ‌داشت و امریکایی‌ها طعم سیلی سپاه در هدف قرار گرفتن پایگاه راهبردی خود در منطقه و ویرانی بخش‌های مهمی از آن را به عنوان شروع ماجرای انتقام سخت چشیده‌اند.»

سخنگوی سپاه منطق سازمان اطلاعات سپاه در برخورد با عوامل نفوذی و جاسوس‌ سرویس‌های اطلاعاتی دشمن را نیز در چارچوب وظایف مصرح و قانونی و یکی از تاثیرگذارترین عملکردهای سپاه توصیف و تاکید کرد: «اظهارات خلاف واقع و نادرست اینچنینی که ثمره‌ای جز سوءاستفاده دشمنان ملت ایران و ریختن آب در آسیاب آنان ندارد، هیچ‌گاه مورد تایید سپاه نبوده و دستگاه‌های متولی امر اظهارات و ادبیات به کارگرفته شده توسط وی که خارج از روال منطقی است را در چارچوب قانون و مقررات مورد رسیدگی قرار می‌دهند.»

حسن عباسی بارها علیه اغلب نهادها و کارگزاران نظام که عمدتا از دولتی‌ها یا اصلاح‌طلبان بوده‌اند، سخنرانی کرده است با این حال این نخستین‌بار است که سپاه مستقیما به اظهارات حسن عباسی واکنش نشان داده‌ و اظهارات او را تکذیب کرده است. حسن عباسی یک بار هم وزارت اطلاعات را به همکاری با شبکه ضدانقلاب «آمدنیوز» متهم کرده ‌بود.

حسن عباسی مردادماه امسال با شکایت وزارت اطلاعات و رای دادگاه به حبس محکوم و برای گذراندن دوران حبس روانه زندان شد، اما خیلی زود و در آبان‌ماه از زندان آزاد شد. این نخستین‌بار نبود که عباسی پس از اجرای حکم خیلی سریع آزاد شد. او مهرماه ۹۷ نیز به اتهام توهین به حسن روحانی و عباس آخوندی از سوی دادگاه به تحمل ۷ ماه زندان محکوم شد، اما در همان زمان تصویری از او در حال صبحانه خوردن با عزت‌الله ضرغامی منتشر شد.

کد خبر 480693

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 26
  • نظرات در صف انتشار: 5
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
    27 67
    نباید اجازه داد افراد ... و بی کفایتی مانند حسن عباسی از تریبونهای عمومی اظهار نظر کنند چنین سخنان سخیفی بدون شک آب در آسیاب دشمن ریختن است سپاه باید بدرستی بررسی کند شاید چنین فردی با ....نیز ارتباط داشته باشد
  • IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
    30 13
    دشمن دانا به از نادان دوست/ دوست ابله مایه فخر عدوست
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
    26 42
    اقای عباسی شماچقدرحقوق می گیریدو از کجا کمک می گیریداین حرفها را می زنید
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
    32 41
    یک عده بیسواد با مدرک دکترا و ...فلاکت در فلاکت
  • ناشناس IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
    40 15
    بنده تعصبی نسبت به آقای عباسی ندارم مرید ایشون نیستم ولی الحق والانصاف تکیه صحبت های اخیر وی روی دولت است نه سپاه و این سخنان از باب کنایه به ناتوانی دولت در ایجاد درآمد و تأمین بودجه کشور و پرداخت طلب های سپاه از دولت است. هر چیزی را انتشار ندهیم.
  • امین TR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
    31 31
    تا امروز کدام حرف عباسی درست، صحیح و مستند بوده که این سخنرانی اش درست باشه. یکی از افرادی که بیشترین ضربه رو به سیاست خارجی کشور وارد کرده، همین آقا بوده. ایشون سیاست خارجی رو خراب کرده
  • نادر IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
    31 29
    استاد بلامنازع و تئوریسین نظام . زنده باد استاد
  • جلیل رسولی IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
    25 36
    کانال خبری همشهری آنلاین شماتعهدرسانه ای داریدچراخرفهای دکترعباسی روتحریف میکنید،ایشان گفتن دولت پول هاروبرده نه سپاه پاسداران عزیز.به کدام گروه وجناح ضدانقلاب وابسته هستید
    • IR ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۸
      13 8
      استاد؟ با این حرفاش معلومه سیکل هم نداره.
  • محمد IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
    37 20
    چرا سخنان حسن عباسی را تحریف میکنید بنده سخنرانی های ایشان را کامل گوش کردم
  • علیرضا IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
    16 20
    همشهری آنلاین بی تقوایی و تهمت زنی را به اوج رسانده ای . استاد حسن عباسی نگفته که سپاه ازین راه کسب درآمد میکنه بلکه منظورش واضحه میگه سپاه جاسوس میگیرد دولت برای خودش کاسبی و کسب درآمد میکند دولت که عرضه کسب درآمد ندارد . نزدیک انتخاباته و شما لیبرالها و غرب گدایان شروع کردید به تخریب ایشون که دخلتونو میاره .
  • علی IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
    20 68
    با این حرفها چند تایی طرفدار داشتی دیگه نداری حیف اسم استاد بر تو
  • احسان نجات IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
    10 31
    احتمالا موضوع تحریف شده است.
  • MH IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
    5 17
    مگه این همون استاد دکتر عباسیتون نبود
    • IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
      17 15
      من که تا حالا هر سخنرانی گوش کردم ولایت مداری پیشه کردن....شاید دشمنای ایشون میخان خرابشون کنند تا خودتون با گوشهای خودتون کامل نشنیدین اطمینان نکنید والسلام
  • حسین ،خان IR ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
    14 2
    من کثرت کلامه قلت عقله صحبت های زیاد،عقل رو کم میکنه
  • ع آ IR ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۸
    3 7
    دکتر عباسی شخصیتی مجاهد و پرمحتواست منتهی فرم ارائه محتوایش بنظر میرسد بجا و شایسته نیست
  • مجید IR ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۸
    5 12
    آقا حسن سپاه ابرو داره. و تو نمیتونی با این حرفات سپاه را خراب کنی. اگر منظورت اینه که کاری بکنی که یه پولی بت بدن اونا بگو
  • سید IR ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۸
    11 5
    اگرباراولی که این بابا به ارتش وارگان های دیگر می تاخت قندتودل بعضیها اب نمیشد جلوش گرفته میشد این چنین گستاخی نمیکرد
  • امیر IR ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۸
    16 4
    استاد قلابی و طرفداران قلابی خط ومرام قلابی و کلا سخنان قلابي
  • IR ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۸
    13 7
    هرکسی دیگه اینطور حرف هایی میزد سپاه با او چه برخوردي ميكرد؟
  • IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۸
    8 0
    محسن رضایی هم میگف اگر آمریکا وارد جنگ با ایران بشه همون روز اول چند ده نفر از اونهارو گروگان میگیریم وبرای آزاد کردنشون چند ملیارد دلارباید بدن. چرا کسی به اون چیزی نگفت؟
  • S.a سعید.ع IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۸
    6 6
    باسلام و احترام....لطفا استاد را تخریب شخصیتی نکنید...ایشان خود از طرفداران سپاه میباشد و قضاوت را بعهده کارشناسان و نخبگان سپاه اسلام بگذارید...در ضمن عده ای میخواهند موج سواری راه بیاندازند... متشکرم (س.ع) S.a.
  • عباس IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۸
    6 7
    اگه همشهری راست می گه، کلیپ آقای عباسی رو بدون تحریف و کامل جهت استناد حرفاش تو سایتش قرار می داد. حرفهای استاد خیلی بتون درد وارد کرده، جیره خوار دولت.
  • علیان IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۸
    6 7
    آقای عباسی مقابل سپاه و ملت نیست برداشت اشتباه است
  • محمدرضا IR ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
    1 1
    اگه سال 95 به خاطر توهین این اقا به ارتش انقلابی که ذره ای شعورندارد گوششو درست حسابی می پیچوندند الان جرات نمی کرد که اینقد چرت و پرت بگه فراموش نکنیم که ارتش و سپاه هر دو وظایف جداگانه ای دارند کاش یکی به این بگه تو اگه حرف نزنی نمی گن لالی