مدتی است بحث انتقال حیوانات و پرندگان از پارک پردیسان مطرح‌ شده و در حال اجراست. این موضوع مخالف‌ها و موافق‌های خودش را دارد تا این که عکس‌هایی از جابه‌جایی گونه‌های حفاظت شده و بعضا نادر که در کلینیک تخصصی حیات وحش پارک طبیعت پردیسان نگهداری و معالجه می‌شدند به تازگی در پایگاه خبری دیده‌بان محیط‌زیست ایران و فضای مجازی منتشر شد.

کلینیک پردیسان

همشهری آنلاین-معصومه حق‌جو: انتشار این عکس‌ها که نشان می‌داد حیوانات با اسفناک‌ترین وضعیت در حال جابه‌جایی هستند، نگرانی و اعتراض فعالان محیط‌زیست را به دنبال داشت.  

در این‌باره «کیوان هوشمند»، مدیر مسئول پایگاه خبری دیده‌بان محیط‌زیست و حیات وحش ایران (IEW) گفت: در این مرکز فضای نگهداری موقت است تا حیوانات بیمار و مصدوم تحت معالجه قرار بگیرند. در کلینیک پردیسان ۳ دسته حیوان نگهداری و درمان می‌شوند. دسته اول حیواناتی هستند که بعد از مدتی سلامتی و توانایی زندگی را به دست می‌آورند و آماده رهاسازی مجدد در طبیعت می‌شوند. دسته دوم تحت درمان قرار دارند و در آینده سلامتی خود را به دست خواهند آورد و دسته دیگر حیوانات و پرندگانی هستند که دست، بال یا پای آنها قطع شده‌است و هیچ‌گاه توانایی بازگشت به طبیعت را نخواهند داشت.

مدیر مسئول پایگاه خبری دیده‌بان محیط‌زیست و حیات وحش ایران ادامه داد: در حال حاضر اشکالاتی در این برنامه جابه‌جایی وجود دارد؛ ابتدا، گونه‌هایی منتقل شدند که درمان شده بودند و قابلیت رهاسازی در طبیعت را داشتند. دوم، گونه‌هایی که سالم نبودند ولی می‌توانستند درمان شوند و سلامتی خود را در آینده به دست بیاورند هم منتقل شدند و با این برنامه جابه‌جایی تا ابد در اسارت قرار می‌گیرند و برنامه رهاسازی آنها کنسل خواهد شد. این دسته با انتقالی که انجام شد، مجبور به زندگی در شرایط سخت هستند.

وی افزود: و در نهایت، گونه‌هایی که به هیچ عنوان قابلیت رهاسازی را در طبیعت نداشتند و انتقال آنها به باغ وحش‌ یا باغ پرندگان ضروری بود بدون بیهوشی، دامپزشک و در ظرف نمونه ادرار، جعبه مقوایی، شیشه سس مایونز و... قرار داده شدند و برخی دیگر با پتو حمل شدند.  

مدیر مسئول پایگاه خبری دیده‌بان محیط‌زیست بیان کرد: جابه‌جایی این حیوانات پس از طی روال اداری انجام شده بود و همه مسئولان مربوطه با خبر بودند و حضور داشتند. حتی معاون مدیر کل دفتر حیات وحش هم حضور داشت. در واقع با سیر مراحل قانونی و حضور مسئولان این جابه‌جایی اتفاق افتاد.

 هوشمند اظهار کرد: خارج از سازمان حفاظت محیط‌زیست فردی از این موضوع اطلاعی نداشت و ما به عنوان فعال محیط‌زیست بعدها خبردار شدیم و در کانال و سایت این  خبر را منتشر کردیم.  

 مدیر مسئول پایگاه خبری دیده‌بان محیط‌زیست ادامه داد: روابط عمومی سازمان عکس‌هایی که در کانال گذاشته شده و مربوط به همین جابه‌جایی است را تایید می‌کند.  

 وی گفت: عکس‌ها توسط مسئول باغ وحش ارومیه گرفته شده‌است که با پتو و وسایل غیر استاندارد برای بردن این حیوانات آمده بود.  

 هوشمند بیان کرد: برخی از این حیوانات همچون قو، خرس قهوه‌ای و گربه جنگلی جزو گونه‌های حمایت‌شده‌ و در معرض انقراض هستند. البته این طبقه‌بندی دقیقی نیست ولی  قطعا از لحاظ درجه‌بندی حفاظتی جزو گونه‌ حمایت شده‌ قرار دارند.  

 مدیر مسئول پایگاه خبری دیده‌بان محیط‌زیست و حیات وحش ایران افزود: نباید شاهد تکرار چنین اتفاقی باشیم و از همه مهم‌تر این‌ است که باید دلیل این کار مشخص شود. در هر حال اشتباه ممکن است رخ بدهد.

 هوشمند ادامه داد: به نظر می‌رسد قصد دارند بدون برنامه و با عجله حیوانات را منتقل کنند تا بعدها به راحتی کلینیک را جمع و متروکه کنند.  برای این‌که همان بودجه اندک هم برای کلینیک هزینه نشود به هر طریقی درصدد بستن آن هستند.  

با فرد خاطی برخورد می‌کنیم

در این‌باره «شهاب الدین منتظمی»، مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش بیان کرد: در مورد باغ وحش ارومیه انتقاداتی وجود داشت و برخی آن را دستاویزی قرار دادند تا به سازمان حفاظت محیط‌زیست حمله کنند.

منتظمی ادامه داد: باغ وحش‌ها زیر نظر ادارات کل هستند و ادارات کل بر کار آنها نظارت دارند. این‌طور نیست که شخصا تصمیم بگیرم تا گونه‌ای به باغ وحش ارومیه یا هر مرکز دیگر منتقل شود.  

وی گفت: هر اقدامی بر اساس گزارش‌های استانی انجام می‌شود. ما از استان خواستیم تا ارزیابی‌ها را نهایی و بررسی کند و اگر تخلفی انجام می‌شود، با فرد خاطی برخورد کند.  

مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش بیان کرد: اگر استان در بررسی‌های مجدد به این نتیجه برسد که گونه قابل انتقال و جابه‌جایی‌ست، قطعا ما به نظرات کارشناسی احترام می‌گذاریم. براساس مستندات موجود و بازدیدها، استان جابه‌جایی را تایید می‌کند. در یک کمیته کارشناسی کاملا تخصصی با حضور نمایندگان برخی بخش‌ها تصمیم گرفته می‌شود بر مبنای ظرفیتی که وجود دارد، گونه‌ها منتقل شوند.  

وی بیان کرد: بعد از این‌که اخباری درباره باغ وحش ارومیه منتشر شد از همکارانمان خواستیم آخرین وضعیت را مجدد ارزیابی کنند. طبق اخبار رسیده کماکان هنوز گونه‌هایی که در کمیته تصویب شده بود تا جابه‌جا شوند مثل خرس و گربه جنگلی به باغ وحش ارومیه تحویل داده نشده‌اند.  

مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش اظهار کرد: با فرد خاطی هم که مکاتبات و اسناد دولتی را منتشر کرده است، به شدت برخورد می‌کنیم. در واقع این کار یک غرض‌ورزی برای سازمان حفاظت محیط‌زیست بوده است.  

منتظمی ادامه داد: چرا اقدامات مثبتی که در کلینیک و قرنطینه انجام شده است، هیچ‌گاه خبرساز نمی‌شود؟ چرا موضوع جانمایی پلنگ پارک ارم مطرح نمی‌شود؟ از رسانه‌ها و فعالان محیط‌زیست انتظار داریم اقدامات مثبت کلینیک را هم پررنگ کنند.

مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش ادامه داد: از همکارانمان در استان درخواست کردیم به صورت ویژه ورود کنند، چارچوب‌ها و ضوابط و حداقل استانداردها را بررسی کنند. باغ وحش ارومیه ملزم است طبق ضوابط جلو برود. تعدادی از گونه‌های خاص در اختیار این باغ وحش‌ قرار گرفته است، بنابراین باید همه ضوابط را رعایت کنند.

اختصاص ۳ میلیارد تومان به کلینیک

منتظمی افزود: هیچ‌یک از حیوانات با پتو جابه‌جا نشده‌اند. همه این عکس‌ها شیطنت فردی و صحنه‌سازی بوده تا چند عکس گرفته شود در حالی که کارگر ملزم بوده اگر همراه مسئول باغ وحش ارومیه، دامپزشک نیست، اجازه ورود به وی ندهد. آن فرد اشتباه کرده، ولی کارگر باید تذکر می‌داده نه این‌که در فضای مجازی عکس‌ها را منتشر کند. من قضاوت را برعهده رسانه و بیننده و شنونده و کسانی که از موضوع اگاهی دارند، می‌گذارم.

وی ادامه داد: قطعا جابه‌جایی این حیوانات به صورت استاندارد انجام نشده است. در کلینیک ناظر حضور داشته و به صورت جدی بعد از ارزیابی‌های استانی، به این موضوع ورود خواهیم کرد.

منتظمی بیان کرد: باغ وحش جایگاه حفاظتی، مطالعاتی و ایستگاه علمی برای حفاظت از گونه‌های خاص و حیواناتی است که قابلیت رهاسازی ندارند. اکثر باغ وحش‌ها در کشور ما از بازدیدکننده منطقی بی‌بهره هستند.  

مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش گفت: این‌که حیوانات از این کلینیک به باغ ‌وحش‌های مختلف فرستاده می‌شوند، بابت کم کردن تعداد حیوانات و سرانجام، بستن این مرکز نیست. امسال برای کلینیک ۳ میلیارد تومان اختصاص دادیم. در زمینه درمان هم از بخش خصوصی و سازمان دامپزشکی کمک می‌گیریم.

منتظری ادامه داد: وظیفه سازمان حفاظت محیط‌زیست و پارک پردیسان ایجاد باغ وحش در این پارک نیست. اگر دوره تیمار حیوانی طی شد، اولویت رهاسازی در زیستگاه خودش است، اگر هم امکان این کار فراهم نبود به مراکز نگهداری که چارچوب‌های لازم را برای نگهداری داشته باشد، فرستاده می‌شود.

مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش گفت: ارزیابی‌ها انجام می‌شود، قطعا پیگیری‌های جدی خواهم داشت و اخبار و گزارش‌ها را جمع‌بندی می‌کنم. جزییات این جابه‌جایی به زودی اعلام خواهد شد.

کلینیک تخصصی حیات وحش پارک طبیعت پردیسان از سال ۱۳۹۲ با هدف معالجه حیوانات بیمار و مصدوم راه‌اندازی شد. این کلینیک از جایگاه مهمی برخوردار است چراکه تنها مرکز بازپروری حیات وحش کشور محسوب می‌شود.  

کد خبر 480466
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تهران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha