مجموع نظرات: ۰
شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۳
۰ نفر

نوروپاتی دیابتی، نارسایی مزمن سیاهرگی، کم‌کاری تیروئید، فشار خون بالا و بیماری رینود از جمله بیماری‌هایی‌ هستند که ممکن است موجب بروز علائمی در پاها شوند.

بیماری‌های پا

به گزارش همشهری آنلاین، عصر ایران به نقل از ایزی هلث اپشنز نوشت: همه ما گاهی احساس دردی اندک را در پاها تجربه می‌کنیم که می‌تواند به دلایل مختلفی ‌مانند زیاد ایستادن یا پیاده‌روی بیش از حد رخ دهد و به طور کلی دلیلی برای نگرانی محسوب نمی‌شود. 

در موارد این چنینی با استراحت دادن به پاها و شاید یک ماساژ خوب می‌توان به تسکین و بهبود درد کمک کرد.

اما اگر هر روز با احساس درد در پاهای خود مواجهید و با اقداماتی مانند استراحت و ماساژ نیز بهبودی در آن حاصل نمی‌شود، مسئله‌ای جدی‌تر می‌تواند در جریان باشد. برخی مشکلات سلامت می‌توانند موجب بروز علائمی در پاها شوند که نباید آنها را نادیده گرفت.

  • احساس درد، گزگز و بی‌حسی

احساس درد، گزگز یا بی‌حسی در پاها می‌تواند نشانه‌ای از نوروپاتی دیابتی باشد. این شرایط زمانی شکل می‌گیرد که سطوح ناسالم قند خون به اعصاب آسیب می‌رساند و مکانیزم ارسال سیگنال توسط آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در صورت مواجهه با هریک از این موارد مراجعه به پزشک برای بررسی دقیق شرایط، انجام آزمایش و تلاش برای مدیریت سطوح قند خون اهمیت دارد.

باید توجه داشت وقتی نوروپاتی دیابتی موجب بی‌حسی، درد و گزگز پاها می‌شود ممکن است فرد مبتلا دردی را احساس نکند. 

پس اگر انگشت پای شما به یک مانع برخورد کرد اما دردی احساس نکردید، این شرایط را نادیده نگیرید زیرا آسیب دیدن اعصاب می‌تواند دلیل آن باشد نه این‌که برخورد صورت‌گرفته هیچ دردی نداشته است.

  • تیرگی قوزک‌ها

اگر پوست اطراف قوزک پای شما در حال تیره‌تر شدن است (معمولا ابتدا قوزک داخلی با این شرایط مواجه می‌شود)، این می‌تواند نشانه‌ای از عملکرد نادرست سیاهرگ‌ها در پای شما باشد. 

این شرایط که به نام نارسایی مزمن سیاهرگی شناخته می‌شود، زمانی رخ می‌دهد که دریچه‌های موجود در سیاهرگ‌ها دچار مشکل شود و خون موجود در پاها به خوبی به سمت قلب بازنگردد. زمانی که خون در پاها جمع می‌شود پوست در ناحیه قوزک‌ها تیره‌تر به نظر می‌رسد.

در بلندمدت و در صورت درمان نشدن مناسب، این شرایط می‌تواند به بروز زخم‌های سیاهرگی منجر شود که پارگی پوست و شکل‌گیری زخم‌های باز را به همراه دارد.

  • ترک‌خوردگی پاشنه پا

خشکی پوست پا ممکن است به معنای آن باشد که به نوشیدن آب بیشتر و استفاده از محصولات مرطوب‌کننده نیاز دارید. اما بروز ترک‌های عمیق در پاشنه پا می‌تواند نشان‌دهنده مشکل در غده تیروئید باشد.

ترک‌های پاشنه پا می‌تواند نشانه‌ای از کم‌کاری تیروئید باشد. از دیگر علائم این شرایط می‌توان به خستگی، افزایش وزن، افسردگی و حتی تغییرات اجابت مزاج اشاره کرد.

در صورت تجربه هریک از این مسائل، مراجعه به پزشک برای بررسی دقیق شرایط بهترین گزینه است. 

  • تورم قوزک‌ها

آیا زمانی که در آینه به پاهای خود نگاه می‌کنید، قسمت پایینی و مچ پاها متورم به نظر می‌رسد؟ اگر این‌گونه است باید فشار خون خود را بررسی کنید.

در حقیقت، تورم قوزک‌ها نشانه‌ای رایج از فشار خون بالاست، زیرا این شرایط عمل پمپاژ خون را در سراسر بدن برای قلب دشوار می‌کند و به انباشت مایع در قسمت پایینی بدن منجر می‌شود.

  • تغییر رنگ انگشت‌های پا

اگر با تغییر رنگ ناگهانی انگشت‌های پای خود مواجه شده‌اید و این تغییر رنگ از سفید به آبی و قرمز و سپس بازگشت به رنگ عادی پوست رخ می‌دهد ممکن است به بیماری رینود مبتلا شده باشید. 

این اختلال موجب انقباض رگ‌های خونی و مسدود شدن جریان خون می‌شود و به ویژه هنگام احساس سرما یا استرس رخ می‌دهد از این رو خون نمی‌تواند به سطح پوست برسد و به تغییر رنگ منجر می‌شود.

این اختلال ممکن است ارثی باشد، اما گاهی نیز نشانه‌ای از بیماری‌های خودایمنی مانند آرتریت وماتوئید، سندرم شوگرن و مشکلات تیروئید است. 

کد خبر 480394

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha